Servis elektrických vozidel – výzvy

, 27. července 2020, 17:41

Přestože je konstrukce elektromobilů méně komplikovaná, jejich servis zahrnuje zcela nový rozsah prací a servisní činnosti. Servis elektromobilu je pro autoservis skutečná výzva.

Elektrovozy mají méně dílů vyžadujících systematickou údržbu než konvenční automobily, což znamená nižší provozní náklady. To však neznamená, že elektrická vozidla lze považovat za bezúdržbové.

V současné době rozlišujeme tři nejdůležitější aspekty při údržbě elektronických vozidel:

  1. Výměna chladicí kapaliny baterie. Výrobci obvykle nastavují cyklus této údržby na každé 4 roky. Pro články je nezbytné správné chlazení, protože zajišťuje jejich optimální provozní teplotu.
  2. Pravidelná výměna oleje v převodovce. Interval jeho výměny (např. v automobilech Tesla) je stanoven na 160.000 kilometrů.
  3. Výměna kabinového filtru. Jedná se o postup, který ovlivňuje hlavně pohodlí řidiče, nikoli účinnost elektrického pohonného systému.

Pokud jde o obsluhu elektrických vozidel, obrovskou roli hraje servisní místo. Kromě základního vybavení by mělo být přizpůsobeno obsluze elektrických a hybridních automobilů, na pracovišti by měly být dostupné instrukce týkající vysokého napětí (HV). Pro bezpečnou práci jsou vyžadovány speciální izolované nástroje (certifikace VDE), vhodné měřící zařízení a další bezpečnostní vybavení. Všechny nástroje by měly být izolovány (VDE). Kromě toho se musí používat izolační pásky a rohože a také měřiče stejnosměrného proudu. Musí se také zajistit přístup k sorbentu v případě úniku z baterií. To je důležité hlavně u lithium-iontových (Li-Ion) baterií, které mají organický elektrolyt. Ten, pokud vytéká, může být odstraněn pouze pracovníky se specializovaným zařízením.

Hlavním nebezpečím pro lidi pracující s elektrickými zařízeními je přítomnost vysokého napětí a proudu. To může v závislosti na dosažených hodnotách způsobit brnění v končetinách (5 mA), křeče (10 mA), což ztěžuje například odkládání nástrojů, srdeční fibrilaci nebo zástavu dechu (50 mA), a dokonce ohrozit život (80 mA). Dalším nebezpečím je možnost elektrického výboje, který může mít za následek popálení nebo poškození zraku a přítomnost jedovatých par, které představují hrozbu pro dýchací cesty. Z tohoto důvodu jsou základní bezpečnostní pravidla při obsluze elektrických vozidel týmová práce, při které je nutností používání správných nástrojů, odpovídajících oděvů, obuvi a rukavic.

Sada nářadí Wurth pro elektrické vozy

Této situace jsou si také vědomi dodavatelé nářadí, kteří již začali nabízet sady, speciálně určené pro údržbu elektrických a hybridních vozidel. Například je to firma Würth, která má v nabídce šestnácti a třiceti-dvou dílné sady.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!