Profi servis aneb odborníci odpovídají

, 9. dubna 2020, 9:29

Je vhodné používat systém ELM327? A jak souvisí správná volba pneumatik s bezpečnostními systémy v autě? Na časté otázky řidičů, se kterými se mechanici setkávají ve své praxi, odpovídá Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto.

ProfiAuto servis

Kamarád, který mi ve své garáži opravuje auto, používá diagnostické rozhraní ELM327. Dokáže toto zařízení nahradit profesionální diagnostiku? A je vůbec bezpečné?

„V souladu s předpisy EU musí mít každé auto vyrobené po roce 2003 ve vybavení diagnostický konektor OBD2. Právě k němu se mechanik připojuje, aby rozpoznal závadu. Následně je třeba provést rozhodnutí o případné opravě, což se pojí s dalšími náklady. Část mechaniků „samorostů“ ráda používá diagnostické rozhraní ELM327, ale může nám s něčím pomoci? To záleží na tom, jaké výsledky očekáváme. S velkou slávou ale počítat nemůžeme a podle názoru mnoha odborníků to jsou jednoduše vyhozené peníze,“ říká Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto.

Dále také dodává: „Někteří si však myslí, že za tuto cenu se vyplatilo zařízení otestovat. Rozhraní se bezdrátově spojuje s diagnostickým softwarem. Lze si ho stáhnout na smartphone v bezplatné nebo placené verzi. Placená nabízí více možností, ale nadále nenahradí profesionální zařízení.“

Nejčastěji dokáže ELM327 detekovat poruchy spojené s prací motoru a systémem kontroly emisí spalin. Někdy se to také týká systémů: přívodu paliva, palivového a zapalování. Informace získáme v podobě kódu chyby a případné možnosti jeho zrušení. Bohužel, neověříme si chyby pocházející ze součástí vybavení auta, jako jsou airbagy nebo senzory ABS, ESP.

Značná část rozhraní jsou navíc čínské produkty neznámého původu. Připojením takového gadgetu do zástrčky můžeme instalaci poškodit. V některých zemích můžeme za připojení zařízení do konektoru dostat pokutu, protože policie ho může interpretovat jako výrobek falšující emisi spalin.

ELM327 nelze chápat jako levnou náhražku profesionálního diagnostického počítače. Dokonce i když gadget odhalí chybu, nerovná se její zrušení opravě, o čemž nás dokonce informuje aplikace spojující se se zařízením. Amatér čtoucí chybu může mít problém s jeho interpretací a opravdový problém s poruchou může být někde jinde. Spolehnout se nemůžeme ani na rady uživatelů internetu. Každý případ je jiný a my poneseme náklady na financování nesprávného rozhodnutí, i když chyba měla ve skutečnosti prozaický charakter, např. v podobě poškozené hadičky. ELM327 může být užitečný během cesty na dovolenou. Jednoduše můžeme přečíst chybu z motoru, což nám umožní učinit rozhodnutí, zda pokračovat v cestě. Tady ale budou potřebné elementární informatické a mechanické znalosti.

Můžete ze svých zkušeností při opravách říci, zda jsou lepší řidiči mladí muži než ženy?

Mezi řidiči panuje přesvědčení, že ženy si za volantem vedou hůře než muži. Zajímavé je, že se k tomu dokonce přiznává i část žen. Výzkumy provedené psychology potvrzují, že neexistuje jednoznačná odpověď na otázku, kdo jsou lepší řidiči: ženy, nebo muži. Každé pohlaví se vyznačuje odlišným stylem jízdy.

Přílišná sebejistota – předjíždění středem, vynucování přednosti nebo jízda po požití alkoholu. Přece se vejdu, je tam tolik místa. Silniční policie mě nikdy nestaví, tak proč by mě měli chytnout zrovna po pár panácích. Tak vnímají situaci muži. U ženy se okamžitě rozsvítí kontrolka s nápisem „následky“. Ta zejména u mladých mužů bohužel zatím zůstává nepřipojena ke zdroji energie, proto se cítí jako páni nad životem a smrtí.

Riskantní rozhodnutí – muži dostávají amok, když musí čekat na křižovatce za vozidlem, které řídí žena, protože ta se nedokáže zařadit do provozu. Ženy na vyhodnocení situace potřebují více času. Muž učiní rozhodnutí rychleji. Nemusí být nutně správné a bezpečné, ale jistě bude dynamické.

Orientace – muži mají lepší orientaci v terénu a lépe dokáží vyhodnotit vzdálenost. Ženy mají větší tendence bloudit a navíc problémy s citem pro vzdálenost. Tyto rozdíly jsou obzvláště patrné během parkování. Ženám tato činnost zabere mnohem více času.

Agresivita za volantem – šarvátky, násilí, blokování levého jízdního pruhu v koloně – takové chování není cizí nejednomu chlapovi. Těší je euforie z dominance nad jinými. Žena vnímá auto jako dopravní prostředek, k přemístění z bodu A do bodu B. Pro muže je důležitá samotná cesta. Za volantem se cítí jako rytíři na bitevním poli a dokazují tak jiným, jak by se mělo jezdit.

„Neexistuje jednoznačná odpověď na otázku, kdo je lepší řidič. Statistiky ukazují, že muži jsou zodpovědní za nehody s nejhrozivějšími následky. Ovšem na straně žen leží ťukance, srážky a obtížně vysvětlitelné silniční situace,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto CZ a SK.  

Je možné, aby mi nefungoval správně bezpečností systém, když budu mít špatně zvolené pneumatiky?

Výrobci při vybavování aut bezpečnostními systémy předpokládají, že se řidič po silnici pohybuje autem, které je v pořádku a je vybaveno pneumatikami jednoho typu s podobným opotřebením. Například v Německu se ke kvalitě obutí přistupuje velice přísně, musí mít nejen správnou výšku dezénu, ale také musí být přizpůsobeno modelu a objemu motoru. Bohužel například polské předpisy nedrží krok s měnícími se technologickými podmínkami a připouštějí používání různého obutí na obou nápravách.

Horší je, že je zákonem povoleno používat obutí pro různé sezóny. Proto (z úsporných důvodů) část řidičů praktikuje nasazení zimních pneumatik výhradně na jednu nápravu. Kvůli tomu, že většina aut má přední pohon, najdeme zimní pneumatiky na této nápravě.

V České republice je povinnost mít na motorovém vozidle, které má nejméně čtyři kola a používá se pro přepravu osob nebo nákladu, obuté zimní pneumatiky v případě, že je mezi 1. listopadem a 31. březnem a zároveň se nachází na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo se předpokládá, že se tyto jevy mohou na silnici vyskytnout. Na Slovensku jsou pravidla pro zimní pneumatiky skoro stejná jako v Česku. Pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza, musí mít řidič motorového vozidla M1 a N1 na všech nápravách zimní pneumatiky s označením M+S.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!