Brzdové komponenty jsou pravděpodobně nejdůležitějšími bezpečnostními díly vozu, proto je dobré znát, jak a kdy mají být udržovány.
Nadměrné vibrace brzdového pedálu mohou například vznikat v přímém důsledku deformace brzdového kotouče, po jehož výměně může auto najet ještě dalších 80 až 100 tisíc kilometrů. Pískání a další nepříjemné zvuky při aktivaci brzd mohou být zase projevem opotřebení brzdových destiček, jejich výměna je velmi jednoduchá a umožní dalších 40 až 50 tisíc kilometrů bezpečné jízdy.
Existují však i další díly, které jsou z hlediska bezpečnosti stejně kritické, ale ne vždy je lidé berou do úvahy. Například brzdová kapalina: přestože je co do nároků na výměnu zcela nejjednodušší součástí brzdového systému vozu, lidé na ni často zapomínají. Postupem času si většinou zvyknou na postupné zhoršování stavu a méně účinné brzdy. Na výměnu brzdové kapaliny přitom nezapomínají jen řidiči, ale někdy i mechanici v servisu.
Interval výměny by v jejím případě neměl být dán čistě jen ujetou vzdáleností (obvykle se doporučuje po 40 až 80 tisících kilometrů), ale spíše časovým úsekem. Důkladné prověření se doporučuje každé dva roky, protože brzdová kapalina má sklon k absorpci vlhkosti, která pak ovlivňuje její výkonnost. Levné tužkové testery přitom nejsou nikdy stoprocentně spolehlivé, protože většinou hodnotí stav brzdové kapaliny jen na základě měření její elektrické vodivosti. Je nějaká jiná možnost?
Testery brzdové kapaliny, jaké vyrábí například Ferodo®, využívají jinou metodu. Měří přímo teplotu bodu varu pomocí ohřívání kapaliny a díky tomu poskytují spolehlivé výsledky. Jedním z hlavních problémů s brzdovou kapalinou je uvolňování páry, k němuž může snadno dojít při běžném použití vozidla; horší kvalita kapaliny se totiž projevuje snížením bodu varu. Přímo v brzdovém systému tak mohou vznikat nebezpečné bubliny, které kladou při stačování menší odpor, což snižuje účinnost brzdových destiček a brzdových třmenů. Při výměně brzdové kapaliny je ovšem třeba věnovat velkou péči jak správnému postupu, tak i výběru vhodné kapaliny. Řidiči by neměli být v pokušení podlehnout zdánlivě cenově výhodným nabídkám.
Federal-Mogul Motorparts průběžně provádí zkoušky nejběžnějších typů brzdové kapaliny: jejich výsledky potvrzují nižší účinnost v důsledku nestability, zejména při obou teplotních extrémech. Při vysokých teplotách může být kapalina příliš řídká, v chladu zase naopak téměř tuhá. Zkoušky odhalily často i příliš vysokou hodnotu PH brzdové kapaliny. Kyselé prostředí přitom působí velmi agresivně jak na kovové, tak i pryžové díly brzdové soustavy. Odborníci na výrobu brzdových systémů jak pro aftermarket, tak i pro prvovýrobu, jako například Ferodo, proto doporučují pečlivý výběr ze známých a osvědčených značek brzdových kapalin, které zaručí jízdu bez problémů.
Vhodný přístroj
Tester brzdové kapaliny Ferodo dokáže kdykoli a kdekoli prověřit stav brzdové kapaliny. Za méně než minutu poskytuje přesné digitální stanovení teploty bodu varu brzdové kapaliny. Tester Ferodo využívá pro přímé měření teploty varu sondu; neměří tedy teplotu nepřímo, jako přístroje založené na principu měření elektrické vodivosti. Speciálně u nových generací brzdových kapalin, jako třeba značky Ferodo, se totiž tyto metody ukazují jako málo přesné a poměrně nespolehlivé. Testery založené na měření elektrické vodivosti tak nemohou zaručit správnou funkci z hlediska bezpečnosti klíčových dílů vozu.
Dodržovat doporučení výrobců
Intervaly výměny musí vycházet z hygroskopických vlastností kapaliny, tedy jejího sklonu k absorpci vlhkosti, ať už při poškození hadičky nebo v důsledku přirozené degenerace kvality kapaliny. Kapalina DOT5 na bázi silikonu je přitom hygroskopičtější než DOT3 nebo DOT4 na bázi glykolu.
Při prudkém brzdění se může kapalina ve styku s pryžovými součástmi a písty brzdových třmenů zahřát až na 200 °C. Zadržovaná vlhkost se při vysokých teplotách mění na páru, které je stačitelná. Úplné sešlápnutí pedálu pak trvá nebezpečně dlouhou dobu a postupně se zhoršuje i účinnost brzd. Stačí jediný rok, aby se bod varu kapaliny snížil až o 80 °C. Minimální bod varu nejběžnějších kapalin je dán následovně: DOT3, 205 °C; DOT4, 230 °C; DOT5, 250 °C; DOT5.1, 260 °C. Je třeba brát do úvahy, že s vyšším DOT a vyšší hodnotou bodu varu roste i sklon k pohlcování vlhkosti. Proto by třeba kapaliny DOT5.1 měly být za běžných podmínek obměňovány každých 6 měsíců.
Praktické tipy
Po několika tisících kilometrech začněte uvažovat o doplnění brzdové kapaliny. Mírné snížení její hladiny je často způsobeno postupujícím opotřebením třecích povrchů v brzdovém systému (destiček a kotouče). Část kapaliny může z nádrže vytéct i při výměně destiček a způsobovat pak korozi dílů motoru, s nimiž by přišla do styku. Nemíchejte kapaliny DOT3 a DOT4 na bázi glykolu s kapalinami DOT5 na bázi silikonu, protože nejsou kompatibilní.
Komentáře