Nejjednodušší způsob, jak se vyhnout problémům, je zajistit správnou montáž brzdových destiček a třmenu hned na začátku. Dodržováním základních pokynů pro montáž by měla být zajištěna prevence před vibracemi a související hlučností, a tedy hladká a pohodlná jízda.
Postup výměny brzdových destiček:
- Demontujte a vyčistěte všechny kluzné plochy a čepy brzdového třmenu.
- Smirkový papír lze použit pouze na brzdový třmen a dorazy destiček, a to v případě výskytu nadměrné koroze nebo nečistot.
Poznámka: Pokud není zajištěn hladký posuv třmenu, může to mít za následek klínovité opotřebení destiček nebo nerovnoměrné opotřebení v rámci nápravy, které pak způsobuje nežádoucí zvuky a vibrace. - Čepy musí být správně mazány, aby byl zajištěn jejich volný pohyb a aby nedošlo k zadření čepu v tělese třmenu. Zkontrolujte také stav pryžových manžet kluzných čepů a pístů, zda nedochází k proniknutí vody.
Poznámka: Pokud čepy nejsou promazané, mohou se zadírat a způsobovat klínovité opotřebení a opotřebení s následnými problémy s hlučností. - Zkontrolujte volný pohyb pístu a zasuňte píst až na doraz – to je nezbytné, aby nedošlo k poškození vymezovací podložky nebo pryžového povlaku.
- Zkontrolujte, zda brzdové destičky hladce a snadno zapadají do držáků třmenu.
- V případě potřeby odstraňte otřepy z okrajů brzdových destiček.
Poznámka: Pokud se destička uvnitř držáků nepohybuje hladce, bude docházet k trvalému mírnému kontaktu s kotouči, což povede k nežádoucím zvukům (pískání) a
dále to způsobí klínovité nebo nerovnoměrné opotřebení destiček v rámci nápravy. - V určitých případech (např. starý zrezivělý třmen) se doporučuje lehce promazat styčné plochy mezi kovovou podložní deskou a kluznými plochami mazivem s obsahem mědi podle pokynů výrobce vozidla.
Poznámka: Dbejte, aby ŽÁDNÝ mazací tuk nepřišel do styku s třecím materiálem. - Podle potřeby dovnitř nebo na brzdové destičky nasaďte indikátory opotřebení.
- Zašroubujte upevňovací šrouby třmenu.
- Pojistné šrouby vyměňte za nové.
- Dodržujte správné utahovací momenty a doporučené pořadí utahování.
- Se znovu nasazeným brzdovým třmenem „zapumpujte“ brzdovým pedálem tak, aby zdvih odpovídal zhruba třetině potenciálního plného zdvihu.
- Zkontrolujte správnou funkci brzdy, včetně zasunutí destičky.
- Kolo nasaďte zpět a zkontrolujte jeho volné otáčení.
- Pokud se kolo volně otáčí, vůz je připraven vyjet zpět na silnici.
- Poznámka: Před vrácením vozidla proveďte zkušební jízdu a ověřte plnou funkčnost brzdového systému. Při vrácení vozu řidiči poskytněte rady pro správné zajetí brzd pro zajištění jejich správné účinnosti.
Komentáře