Startér a příliš nízké otáčky motoru při startování – možné příčiny

8. února 2021, 10:27

Startér je zařízení, které spouští spalovací motor. Nejběžnější jsou elektrické startéry, což jsou v podstatě stejnosměrné elektromotory. Otáčejí klikovým hřídelem motoru a dávají mu příslušnou rychlost otáčení, která umožňuje, aby motor začal pracovat samostatně.

Startér AS-PL

Elektrický startér spalovacího motoru odebírá při startování motoru nejvíce elektřiny z baterie. Startér se mimo jiné skládá z břemenového víka, volnoběžky (s pojistkou a těsněním pastorku), převodovky, spínací cívky a její pružiny, rotoru, statoru, držáku uhlíků a zadního krytu.

Pokud vyloučíme poškození motoru jako příčinu příliš nízkých otáček motoru, můžeme přejít k analýze možných příčin této situace.

Nejdříve se musíme ujistit, zda je baterie v dobrém stavu a dostatečně nabitá. Jednoduchým indikátorem je míra ztlumení kontrolky a osvětlení během startování. Pro posouzení správnosti elektrických připojení stačí změřit napájecí napětí startéru (tělo startéru a hlavní svorka + B – 30) a porovnat jej s napětím na baterii během provozu startéru.

Rozpad startéru na díly
Konstrukce startéru. Schéma AS-PL.

Po vyloučení výše zmíněných příčin můžeme začít přemýšlet nad chybnou funkcí startéru. Samotný startér je poměrně složité zařízení obsahující mnoho komponentů, z nichž některé se během provozu opotřebovávají, či dílů, jejichž poškození je způsobeno spíše vadami materiálu nebo provedením. Skupina součástek, které se během provozu opotřebovávají a mohou mít vliv na snížení výkonu, zahrnuje:

  • Elektromagnetický spínač – velmi vysoké proudy zapínané a vypínané spínačem způsobují takzvané vypálení hlavních kontaktů. Pokud jsou kontakty nadměrně opotřebované, mohou vibrace startéru způsobit jiskření při průchodu proudu, což má za následek snížení výkonu.
  • Elektromotor – opotřebovávají se uhlíky. Nejčastěji nerovnoměrně. Pokud jeden z uhlíků chybí, motor pokračuje v chodu, ale to může mít za následek snížení výkonu startéru.
  • Vysoký mechanický odpor uvnitř startéru – tento typ závady se může objevit u silně opotřebovaných startérů a je to důsledek opotřebení kluzných ložisek.
  • Motor je zablokovaný – došlo k mechanické poruše.

Kromě typických vad, které snižují výkon startéru, stojí za zmínku i další, které často znemožní nastartování. Mezi tyto vady patří:

  • Poškození planetové převodovky, kde se také opotřebovávají pouzdra a někdy prasknou plastová planetová kola.
  • Poškození pastorku (jednosměrné volnoběžky) – má za následek nedostatek přenesení pohonu navzdory běžícímu motoru ve startéru.
  • Cívka elektromagnetického spínače – objevuje se tzv. spálení elektromagnetické cívky ve spínači, v důsledku čehož nesepne motor startéru.
  • Vady instalace nebo tzv. spínací skříňky – způsobují, že signál startu se nedostává do startéru. Není slyšet žádný zvuk startéru.
  • Poškozený setrvačník.

Důkladná kontrola všech součástek

Když je třeba vyměnit startér, alternativou nákladné výměny za nový může být renovace použitého produktu. V případě renovace je nutná výměna pouzder, uhlíků/držáků uhlíků. Stojí však za to přistoupit k repasi komplexně a důkladně zkontrolovat všechny pracovní části.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Jary, 26. února 2021, 9:44 0 0

Můj problém se startérem mondeo 2.0tdci 103kw, startér točil ale motor nenaskočil. Diagnostika nic neodhalila, že to možná budou vstřiky,nebo čerpadlo,žhaviče, baterka nakonec jsem rozebral startér a zjistil příčinu, kluzná ložiska na kaši, rotor se šoupal o stator jeden magnet na statoru rzpraskaný. Koupil jsem AS-PL za 2000kč, Dva roky bez problémů a mají každý díl na renovaci. Díky statoru a ložskám od AS-PL jsem zrenovoval i původní startér za 400kč vše pasovalo. PS: je to Polsko ale zatím funguje supr.

Odpověď