Na voze Seat Ibiza nic nefunguje

26. července 2021, 9:52

S příchodem systému řízení motoru se předpokládá, že většina problémů s chodem motoru je spíše elektrického než mechanického původu, zejména pokud to signalizují výstražné kontrolky systému řízení motoru. Ne vždy je to však pravda.

Tento diagnostický případ se týká vozu Seat Ibiza s tříválcovým 12 ventilovým motorem.

Po provedení diagnostiky motoru (DTC) a se objevily následující chybové kódy:
– (P0106) – Signál tlaku vzduchu v sacím potrubí je nepravděpodobný
– (P0301) – Zjištěna porucha spalování prvního válce
– (P0303) – Zjištěna porucha spalování třetího válce
– (P0300) – Zjištěna porucha spalování

Vypadalo to, že se jedná o obyčejný problém se zážehem nebo o únik vzduchu. Rychlá kontrola podtlakového potrubí brzy odhalila prasklinu na podtlakové hadici brzdového serva. Ta se vyměnila a chybové kódy se vymazaly.

Při testovací jízdě na silnici se však ukázalo, že vozidlo nemá dostatečný výkon a často hasne na křižovatkách, takže bylo nutné vůz více prozkoumat.

DIAGNOSTIKA:

Při dalším šetření byly chybové kódy spojené se zážehem vyloučeny.

Při použití diagnostického přístroje a sledování živých údajů ze snímače tlaku sacího potrubí při volnoběžných otáčkách byly naměřeny hodnoty 360 mbar za tepla. Když se motor roztočil a škrticí klapka se otevřela, podtlak se podle očekávání snížil. Když se však motor vrátil do volnoběžných otáček, měl tendenci se zastavit. Motor management přebíral řízení a nastavoval škrticí klapku tak, aby se zkrátila doba vstřikování, než se motor ustálil na volnoběžných otáčkách.

Jednalo se o problém s řízením motoru nebo o mechanický problém, který byl maskován elektronickými chybovými kódy?

Další věcí, kterou bylo třeba zkontrolovat, bylo statické časování motoru, což je u tohoto motoru poměrně snadný úkol.

Kryt čističe vzduchu byl vyjmut, následovala zapalovací svíčka válce číslo jedna a dvě víčka vačkové hřídele, která jsou umístěna na konci hlavy válců a zajištěna 10mm šrouby.

Motor se ručně otáčel, dokud se píst číslo jedna nedostal do polohy TDC (top dead center – horní úvrati). Protože nebyly k dispozici žádné časovací značky, zkontrolovalo se to zasunutím příslušné tyčinky do otvoru pro zapalovací svíčku, aby se ověřilo, zda je píst v nejvyšší poloze.

Pokud je časování správné, měly by se drážky v posunutých vačkových hřídelích shodovat s odlitkem hlavy válců. Pokud nejsou zarovnány, je časování nesprávné a vačkové hřídele nejsou ve správné poloze.

Při rychlé vizuální kontrole bylo okamžitě možné zjistit, že rozvodový řetěz přeskočil. Výfuková vačková hřídel (Obr. 1) zjevně nebyla zarovnaná s vodorovnými odlitky na hlavě válců, jako byla správně sací vačková hřídel. (Obr. 2)

špatné časování vačkové hřídele Seat Ibiza

Příčinou špatného výkonu bylo nesynchronizované časování vačkové hřídele, které způsobovalo nekonzistentní časování ventilů.

Poznámka: Vizuálně zkontrolujte, zda nedošlo ke kontaktu ventilu s pístem. Pokud ano, vyměňte poškozené součásti podle doporučení výrobce vozidla.

ŠETŘENÍ A OPRAVA

U tohoto motoru je nezbytné používat správné seřizovací nástroje, aby bylo zajištěno správné časování motoru a seřízení klikové a vačkové hřídele. Na řetězových kolech vačkové hřídele ani na řemenici klikové hřídele nejsou žádné drážky pro klíče ani seřizovací značky.
Z motoru byl vypuštěn olej a podle doporučení výrobce byly demontovány řemeny, řemenice, potrubí, držák motoru, kabeláž, kryt rozvodového řetězu, vana motoru a řetěz olejového čerpadla, aby byl pro kontrolu zajištěn přístup k rozvodovému řetězu.

Nástroj pro seřízení klikové hřídele se namontoval, ale protože vačkové hřídele byly špatně seřízené, nebylo možné nářadí ustavit tak, jak by bylo třeba normálně provést od začátku, pokud řetěz nepřeskočil.

Po demontáži a kontrole rozvodového řetězu bylo zjištěno, že rozvodový řetěz, řetězová kola a vodicí lišty jsou opotřebované. To způsobovalo prokluzování rozvodového řetězu, což vedlo k posunu výfukové vačkové hřídele o dva zuby a následným problémům s chodem motoru. Byla nutná nová sada rozvodového řetězu. (Obr. 3)

Od počátku výroby tohoto motoru je k dispozici aktualizovaná sada rozvodového řetězu, která snižuje riziko prokluzu, protože se ukázalo, že jde o častý problém, který se týká mnoha vozů Volkswagen, Seat a Škoda.

aktualizovaná sada rozvodového řetězu Seat Ibiza

Nová sada rozvodového řetězu (číslo dílu SWAG 99130607) obsahuje řetězová kola vačkové a klikové hřídele, nové šrouby, řetěz, šroub řemenice klikové hřídele, aktualizovaný hydraulický napínák a delší upravené vodicí lišty, aby řetěz v budoucnu nepřeskakoval. (Obr.4)

Před výměnou jakýchkoli součástí očistěte všechny styčné plochy vany motoru, rozvodového krytu a motoru. Poté proveďte montáž nové sady rozvodového řetězu podle pokynů výrobce. Znovu namontujte řetěz olejového čerpadla, řetězové kolo a napínák. Utáhněte šroub řetězového kola a poté znovu nasaďte kryt řetězu olejového čerpadla. Vyměňte těsnění řemenice klikové hřídele (SWAG, č. dílu 30932471) a poté naneste silikonové těsnění na styčné plochy krytu rozvodového řetězu a vany motoru před jejich montáží na motor. Znovu nasaďte řemenici klikové hřídele a utáhněte nový šroub.

Namontujte zpět alternátor, řemenici vodního čerpadla, vodítko pomocného řemene, napínák a řemen, držák motoru a expanzní nádržku chladicí kapaliny.

Při každé opravě motoru se doporučuje vyměnit motorový olej a olejový filtr. Před nastartováním zalijte obal olejového filtru čerstvým olejem, aby bylo zajištěno hydraulické napětí.

Nasaďte zpět kryt čističe vzduchu a všechny další díly odstraněné během tohoto postupu.

Když se motor nastartuje a běží plynule, zvedněte vozidlo a nechte běžet motor na volnoběh. Zkontrolujte, zda nedochází k úniku oleje. Poté motor vypněte a zkontrolujte hladinu motorového oleje – v případě potřeby doplňte.

Zkontrolujte a vymažte všechny staré chybové kódy a poté proveďte důkladnou testovací jízdu.

Po montáži nové sady rozvodového řetězu byla Ibiza opět plně výkonná.

SWAGSpolehněte se na prověřené náhradní díly SWAG v kvalitě odpovídající OE. Celý sortiment rozvodových řetězů naleznete na adrese: partsfinder.bilsteingroup.com.http://partsfinder.bilsteingroup.com

Značka SWAG je součástí skupiny bilstein, která zastřešuje několik dalších silných značek. Další informace jsou k dispozici na adrese www.bilsteingroup.com a www.swag.de.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!