Porucha chladiče EGR: Může se zaměnit za poruchu těsnění hlavy

13. září 2021, 11:40

Klíčem ke správně provedené opravě je diagnostika. Někdy mohou být příznaky poruchy velmi zavádějící a ukazovat na zcela jiný problém. Příkladem je porucha chladiče EGR. Příznaky mohou naznačovat poškození těsnění hlavy, avšak kudy chladicí kapalina uniká? Možná přes zkorodovaný chladič EGR.

Jedním z typických příznaků poškození (opotřebení) chladiče EGR je úbytek chladicí kapaliny. Je to podobné jako v případě vadného těsnění hlavy.

Ve spěchu, nebo pokud zaměstnáváte nezkušeného mechanika, může dojít k omylu. Velmi nákladnému omylu, protože výměna těsnění hlavy je nákladná. A způsobí to konflikt, protože oprava nepřinese kýžený efekt.

  • Nový chladič EGR ventilu stojí v průměru 3.000 až 4.000 Kč.
  • Pokud si zákazník stěžuje, že náklady na opravu jsou příliš vysoké, lze použít repasovaný díl, který stojí v průměru 700 až 1.200 Kč.
  • Při výměně chladiče EGR je vhodné také důkladně vyčistit EGR ventil od nahromaděných nečistot pomocí speciálního čisticího prostředku. Jako vždy varujeme před kontaktem s „mastnou usazeninou“, která se nachází uvnitř EGR ventilu. Pro mnoho mechaniků je práce v rukavicích nepohodlná. Měli byste však mít na paměti své zdraví a bezpečnost.
Chladič EGR
Chladič EGR, grafika Pierburg

Je chladič EGR součástí každého EGR ventilu?

Ne, chladiče výfukových plynů v EGR ventilech se používají již několik let, avšak ve všech ventilech nejsou.

Kde se nachází chladič EGR?

Chladič EGR má podobu kovové trubky. Je připojen k výfukovému systému za výfukovými svody (před turbodmychadlem, pokud je jím motor vybaven). Výfukové plyny ochlazené chladičem EGR jsou vedeny k ventilu EGR (elektronicky řízenému) a poté do sacího systému.

Proč výrobci vozidel rozšiřují EGR ventil o chladič?

Účelem recirkulace výfukových plynů je odvádět část výfukových plynů do spalovací komory (za správných podmínek, po zahřátí motoru, při správných otáčkách motoru).

Výfukové plyny částečně zaplní spalovací komoru, sníží její teplotu a sníží množství kyslíku. To má zabránit tvorbě oxidů dusíku, nejškodlivějších složek výfukových plynů. K jejich vzniku je zapotřebí velmi vysoká teplota a velké množství kyslíku.

Použitím chladiče EGR ventilu se zvýšila jeho účinnost. Výfukové plyny jsou chladnější, což dále snižuje teplotu ve válcích.

Ochlazené výfukové plyny jsou také „hustší“, což znamená, že se jich mnohem více může vrátit zpět do spalovací komory. Je to proto, že ochlazením plynů (v tomto případě výfukových plynů) se zmenší jejich objem. Během ochlazování klesá tlak plynů také v případě, že se nacházejí v části s konstantním objemem (v našem případě ve válci). Díky chladiči EGR tak dokážou válce pojmout více výfukových plynů, tím pádem méně kyslíku, což zabraňuje tvorbě oxidů dusíku.

Autoservisy navštěvuje stále více vozů vyžadující vyčištění ucpaného EGR ventilu, který se mohl například zaseknout. Jistě se bude také stále častěji stávat, že budou potřebovat odstranit poruchy chladičů EGR.

Jak je konstruován chladič EGR?

Chladič EGR je kovová trubka vyrobená buď z hliníku, nebo z nerezové oceli. Uvnitř jsou úzké kanálky, kterými proudí výfukové plyny. Kolem kanálků je vodní plášť, kudy proudí chladicí kapalina. Kapalina odvádí část tepla z výfukových plynů.

Novější EGR ventily navíc používají obtokovou klapku (ovládanou pneumaticky nebo elektronicky). Když se motor zahřívá, otevře se obtoková klapka, aby mohl motor a katalyzátor co nejrychleji dosáhnou provozní teploty. Obtoková klapka umožňuje obejít chladič EGR a otevírá se také tehdy, když řídicí počítač motoru spustí regeneraci filtru DPF/FAP (tehdy je potřeba velmi horkých výfukových plynů).

Porucha chladiče EGR může být zaměněna za poruchu těsnění hlavy

V chladiči EGR může docházet k netěsnostem, které způsobují únik chladicí kapaliny do výfuku. Neustále klesající hladina chladicí kapaliny bez zřejmých netěsností chladicího systému, může nezkušeného mechanika přivést na myšlenku, že se pravděpodobně jedná o poruchu těsnění hlavy.

Co je příčinou úniku? Agresivní produkty spalování paliva, nejčastěji ekologicky nezávadného, nebo s vysokým obsahem síry, způsobující vznik vysoce korozivních sloučenin. U chladiče EGR to však není jediná porucha, která může nastat. Může se také ucpat usazeninami z výfukových plynů.

Jak opravit chladič EGR?

Pokud je ucpaný, jednoduše ho vyčistěte. Pokud z něj uniká chladicí kapalina, měl by se vyměnit za nový.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!