Abychom předešli nežádoucím zvukovým projevům brzdové soustavy, je nutné věnovat údržbě brzdové soustavy zvýšenou pozornost, pracovat pečlivě s kvalitními materiály, nástroji a dodržovat doporučení výrobce. To platí zejména u starších vozidel nebo vozidel s velkým nájezdem kilometrů.
Důležitým úkonem při údržbě třmenu je kontrola vodicích kolíků a jejich pryžového uložení. Vodicí kolíky je nutné vždy vymontovat z uložení a důkladně je očistit. Jestliže jsou kolíky mechanicky poškozeny v závitu nebo v osazení pro montážní nástroj, doporučujeme provést také kontrolu závitu v držáku brzdiče a kolíky vyměnit. Stejně tak kolíky vyměňte, když nesou stopy koroze nebo mechanického poškození. Nikdy nečistěte kolíky hrubým nástrojem nebo ocelovým drátěným kartáčem. Poškodíte antikorozní ochranu, případné rýhy budou poškozovat pryžové uložení a třmen může začít váznout.
Dále je nutné se zaměřit na pryžové pouzdro. Pokud je pouzdro po okrajích popraskané či zpuchřelé, je nutné jej okamžitě vyměnit, protože vnitřní část bude zcela jistě za hranicí maximálního opotřebení a životnosti. Pryžová uložení mají různé průměry a liší se i vnitřním uspořádáním. Některé mohou být vybaveny speciálním teflonovým pouzdrem pro zabránění přenosu vibrací, a tím i nežádoucím zvukovým projevům brzd. Staré pryžové uložení na kraji odřízněte nožem a následně vytlačte z oka třmenu. Než však budete montovat nový díl, je důležité provést vyčištění oka brzdiče od usazených nečistot a koroze. Pokud tak neučiníte, koroze bude pryž v oku časem stahovat a zabrání volnému pohybu třmenu. Na samotné vyčištění můžeme doporučit speciální ATE čisticí kartáč, který lze upnout do vrtačky a perfektní vyčištění je provedeno během několika sekund.
Až nyní lze přistoupit k montáži nového pryžového pouzdra. Pro jeho snadnější montáž jej v místě vnějšího kontaktu s okem brzdiče lehce potřete mazivem ATE Bremszylinderpaste.
Pozor na správné umístění pryžového uložení v brzdiči vybaveným vnitřním teflonovým pouzdrem. Nyní do uložení vložíme vodicí kolíky a provedeme zpětnou montáž. Pro utažení kolíků použijte momentový klíč a předepsaný utahovací moment.
Důležité upozornění: Vodicí kolíky ani vnitřek pryžových pouzder, a to u všech ATE plovoucích třmenů, nikdy nemažte žádným olejem, vazelínou apod.!!! Pryžová pouzdra a kolíky jsou navrženy pro fungování bez použití maziv. Aplikace maziv zkracuje životnost komponentů brzdiče a po čase může způsobit až váznutí třmenů. Tento předpis platí pouze pro použití ATE originálních servisních sad, kdy obdržíte stejný produkt jaký je použitý pro sériovou prvovýrobu třmenu.
Použitím neoriginálních pryžových pouzder a vodicích kolíků se vystavujete riziku nesprávné údržby, váznutí brzd nebo skřípání brzd a reklamacím. Nakonec nikdy nezapomeňte osadit pouzdra ochrannou krytkou, abyste zabránili vnikání drobných pevných nečistot, které poškozují třecí plochy a vodě.
Více o mazivu naleznete v článku Jak na skřípání brzd.
TIP od ATE
Protože před rozmontováním brdového třmenu nemůžete tušit v jaké kondici se nachází inkriminované díly a tlak zákazníka na ekonomickou opravu nedovoluje automatické objednání opravných sad, přichází ATE s řešením pro váš servis. ATE nabízí Set pro opravu plovoucích brzdových třmenů. Tento set obsahuje většinu ATE originálních pryžových pouzder, vodících kolíků a krytek používaných u vozidel na evropském trhu. Dále v kufru naleznete také základní příslušenství pro servis třmenů systému TRW/Lucas. Set obsahuje celkem 118 dílů, včetně speciálních čisticích kartáčů. Samozřejmostí je možnost doobjednávání jednotlivých dílů. Objednat jej můžete pod číslem 11.0109-9001.3 nebo 250158.
ATE servisní set pro opravu plovoucích brzdových třmenů, čisticí kartáče nebo další nářadí a nástroje pro rychlý, profesionální servis brzd najdete na stránkách ate-brzdy.cz v záložce katalogy nebo v našem online katalogu nářadí a přípravků na adrese ate-info.de.
Garážník, 22. května 2023, 5:34 1 0
Dobrý den, děkuji za článek, zrovna na toto téma zda mazat či nemazat vodící kolíky jsme řešili se zákazníkem.
Odpověď