MOOG: Chyby při výměně zavěšení

18. března 2022, 11:33

Opravy zavěšení, zejména u čistě mechanických podvozků, se zdají být velmi jednoduché, a proto se často provádí rutinním způsobem. Společnost Moog před tímto postupem varuje. Zde jsou uvedeny konkrétní příklady závažných chyb při instalaci způsobených neznalostí nebo nedbalostí.

Výměna ramen, čepů nebo tyček stabilizátorů není obvykle složitá. Jedinou nepříjemností může být například nutnost zkontrolovat nebo nastavit geometrii zavěšení po opravě. Ukazuje se však, že při těchto „banálních opravách“ lze udělat mnoho chyb, aniž bychom si uvědomovali jejich důsledky. Ty mohou být velmi závažné, někdy vedou ke zkrácení životnosti nové součástky a někdy ke zhoršení bezpečnosti jízdy.

Nedotahujte na zvedáku

Většina automechaniků používá ke své práci sloupové zvedáky. Kromě nesporných výhod mají i několik nevýhod. Jedním z nich je skutečnost, že zvednutý vůz má zcela prověšená kola, což způsobuje, že například příčná ramena jsou v maximální spodní poloze, a to ztěžuje jejich výměnu.

Při upevňování nových ramen k pomocnému rámu vozidla by neměla být v této poloze nikdy zcela dotažena, protože při spuštění vozidla dochází k extrémnímu namáhání gumokovových pouzder. Po odjezdu ze servisu se mohou při jízdě po nerovném povrchu dokonce roztrhnout.

Vzpomínané šrouby a matice by se měly dotahovat až po spuštění vozidla (např. na kanálu). Případně je možné podepřít kolo/těhlici na zvedáku a opatrně spustit vozidlo o několik centimetrů níže, aby byla ramena při utahování v neutrální poloze.

Lisovaný čepy nevyměňujte více než jednou

Kulové čepy, které se lisují do ramen, se nesmí vyměňovat více než jednou. Opakovaná výměna čepu oslabuje rameno, což může vést k povolení obou součástek během jízdy.

Jedná se o poměrně specifický problém, protože automechanik nemůže vždy vědět, zda byl konkrétní čep již dříve vyměněn, či nikoli. Společnost Moog doporučuje: před opravou pečlivě zkontrolujte ramena. Pokud stopy na něm ukazují, že čep již byl měněný, nevyměňujte jej znovu, ale vyměňte celé rameno. V případě pochybností je také lepší vyměnit celý komplet než jen čep.

Věnujte pozornost značkám L a P

Výměna tyček stabilizátorů se může zdát jako ta nejjednodušší věc, ale i zde lze snadno udělat chybu. Před montáží dílů je třeba dbát na dvě věci.

V první řadě je důležité, zda jsou v daném modelu použita kovové nebo plastové tyčky. Pokud je potřeba vyměnit pouze jedna, je vhodné se ujistit, že je na obou stranách stejná, správná součástka.

Za druhé se stává, že tyčky pro levou a pravou stranu vypadají podobně, ale reálně se liší. Je to zaznačeno v katalogu, na obalu nebo přímo na dílu. Jinými slovy: některé tyčky stabilizátoru se mohou jevit jako symetrické, zatímco ve skutečnosti se jedná o díly se specifickými montážními pozicemi na levé a pravé straně. Dobrým příkladem jsou tyčky stabilizátoru, kde jsou kulové čepy posunuty o 150° (pouze o 30° méně než u plně symetrického dílu). Mechanici mohou snadno zaměnit polohu L/R bez použití nadměrné síly při montáži. Tato chyba vede rychle ke klepání a případně k vypadnutí čepu z pouzdra.

Používejte správné matice

Většina balení s díly zavěšení obsahuje montážní šrouby nebo matice. Mnoho automechaniků si může myslet, že jsou v balení jen do rezervy, preventivně, a jejich použití je na jejich uvážení. Je však třeba poznamenat, že matice se liší typem, např. v závislosti na typu čepu nebo těhlice. Někdy je to patrné pouhým okem, jindy je rozdíl pouze v použitém materiálu.

Moog

Použití správné matice je velmi důležité, zejména u hliníkové těhlice. Ta je vybavena ocelovou objímkou, která zabraňuje předčasnému poškození hliníkového kuželového sedla. Příruba správné pojistné matice zcela překrývá pouzdro, aby bylo zajištěno jeho bezpečné upevnění. Menší standardní matice jsou obvykle určeny pro ocelové těhlice.

Učte se z chyb druhých

Výše uvedené tipy vycházejí z reálných případů popsaných odborníky společnosti Moog. Řešily se během školení nebo byly příčinou reklamací. Proto mají vysokou užitnou hodnotu, protože odhalují skutečné chyby, kterých se nevědomky dopouštějí i zkušení automechanici.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!