Zatímco až do 90. let 20. století stačila u systémů řízení hlavně hrubá síla, v současné době se technický vývoj posunul jinam. Tradiční hydraulické posilovače řízení, které dominovaly v minulosti, jsou nahrazovány elektromechanickým řízením v různých třídách vozů. Novým technickým trendem jsou systémy řízení zadní nápravy. S novou technologií pracuje také společnost ZF a přináší ji na aftermarket.
Díky mnoha výhodám, které má oproti svým předchůdcům, se EPS (Electric Power Steering) stal pro vozidla sjíždějící z výrobní linky standardem. Systémy posilovače řízení však nyní neovlivňují pouze komfort jízdy, ale jsou nedílnou součástí bezpečnosti jízdy a nezbytným předpokladem pro asistované a v budoucnu i automatizované funkce řízení.
Tyto funkce jsou možné pouze se systémy elektrického posilovače řízení, které mohou vytvářet točivý moment řízení nezávisle na řidiči. A tato konstrukce má ještě jednu výhodu: šetří energii, protože elektřinu potřebuje pouze tehdy, když se skutečně provádí pohyb volantem. Z těchto dvou důvodů se elektromechanický posilovač řízení v současnosti prosadil prakticky ve všech segmentech osobních automobilů. Dokonce i těžká SUV a sedany a dodávky jsou stále častěji vybavovány tímto typem řízení.
Servisy proto potřebují pro práci na systémech řízení stále více odborných znalostí v oblasti elektroniky. To lze poznat již při odstraňování závad. Koneckonců poruchy řízení mohou být způsobeny i závadami u jiných částí vozidla, například výkyvy v napájení. Technici by proto měli před výměnou převodky řízení zkontrolovat elektrická spojení, uzemňovací body a napájení akumulátoru a alternátoru. Příčinou poruch nebo selhání mohou být také snímače nebo řídicí jednotky ve vozidle, které komunikují se systémem řízení. Proto by měly být také zkontrolovány, zejména pokud není diagnóza závady jasná.
Kroky nutné po montáži převodky řízení
Je potřeba zdůraznit – oprava samotné převodky není možná; vždy musí být kompletně vyměněna. Přitom je důležité dávat pozor na velké množství variant, které mohou hrát roli. Pro každý typ vozidla existují také různé verze softwaru a mapování. V závislosti na architektuře vozidla proto může být po mechanické instalaci nutné provést ještě následující kroky:
Rozpoznání/Seřízení snímačů
- rozpoznání systému řízení v různých řídicích jednotkách vozidla
- kódování odpovídajících variant výbavy
- namapování posilovače řízení
- instalace nebo aktualizace softwaru systému řízení nebo také jiných řídicích jednotek vozidla
V současné době jsou systémy řízení od ZF Aftermarket k dispozici mimo jiné pro následující sériové modely vozidel: Audi A3, Škoda Octavia, Volkswagen Golf V či Volkswagen Passat.
Komentáře