Věděli jste, že se kondenzovaná voda ve vašem vznětovém motoru může dostat do palivového systému a znečistit motorovou naftu, což může přinést nemalé problémy? Odborníci z Garage Gurus v následujícím článku popíší, jaká jsou rizika vyplývají z přítomnosti vody v palivu a jak si s takovým problémem poradit.
Voda v palivu je menší problém pro vozy se zážehovým motorem, protože u vznětových motorů (na rozdíl od zážehových motorů) se nepoužívá tlak par k vytlačování vzduchu. Jinými slovy, jak se palivová nádrž zahřívá, vzduch se rozpíná a je vytlačován ven. Po ochlazení palivové nádrže je zpět do nádrže nasán vlhký vzduch a voda kondenzuje na chladnějších stěnách nádrže.
A to není jediná cesta, kterou se do motorové nafty dostává voda. Mezi další možné způsoby kontaminace paliva patří: lidská chyba, vstup při doplňování paliva a vnikání vody do nádrže.
Jaká nebezpečí vyplývají z přítomnosti vody v palivu?
Voda v palivu může způsobovat řadu různých problémů:
- Rez: voda v kombinaci s železnými a ocelovými povrchy způsobuje rez. Malé částice rzi, které se dostanou do paliva, způsobují abrazivní opotřebení dílů, které vede k selhání dílu.
- Koroze: voda v kombinaci s kyselinami v palivu může způsobovat korozi železných i neželezných kovů. Účinky jsou ještě horší, když abraze obnažuje čisté kovové povrchy, které korodují snáze.
- Abraze: voda má nižší viskozitu než motorová nafta, proto nemaže pohybující se součásti tak dobře jako motorová nafta. Výsledkem je zvýšené opotřebení.
Důlková koroze: voda stříkající na horké kovové povrchy způsobuje důlkovou korozi na povrchu součástí. - Nárůst mikrobiálních povlaků: voda podporuje růst mikrobů, kteří mohou vytvářet sliz znečišťující palivo a kyseliny způsobující korozi palivové nádrže a palivového systému.
- Nemožnost nastartovat motor: motorová nafta kontaminovaná vodou může poškodit systém vstřikování, což může bránit nastartování motoru.
Odlučovač vody naftového filtru
Řešením je odlučovač vody naftového filtru (viz nákres). Obsahuje filtr s hydrofobními charakteristikami, takže jím voda nemůže projít, a kohout k vypuštění vody. Jelikož je voda těžší než palivo, shromažďuje se ve spodní části filtru, což usnadňuje její odstranění.
Jak vypustit vodu z odlučovače vody naftového filtru
Při vypouštění vody z odlučovače vody naftového filtru uvolněte ventil umístěný v horní části pouzdra filtru. Pokud zde není žádný ventil, uvolněte z pouzdra filtru nejhornější palivovou trubku. Umístěte nádobu pod vypouštěcí zátku nebo ventil a vypouštěcí zátku nebo ventil povolte. Vypouštějte filtr, dokud z něj nevytéká čistá motorová nafta, poté uzavřete vypouštěcí zátku nebo ventil a nakonec uzavřete odvzdušňovací ventil.
Tipy expertů Garage Gurus
- Některá vozidla jsou vybavena detektorem vody v palivu (FIW – Fuel in Water), který ohlásí, když se ve filtru nahromadí větší množství vody.
- Palivové filtry postupně ztrácejí účinnost, proto nezapomínejte palivový filtr vyměnit v souladu s pokyny k provádění údržby pro značku a model vašeho vozu.
Další tipy expertů
A pokud se chcete podívat, jak experti společnosti DRiV vypouštějí odlučovač vody naftového filtru a provádějí řadu jiných úkonů údržby, navštivte YouTube kanál Garage Gurus.
Komentáře