Nejčastější závady vozu Ford Focus III – co zkontrolovat před koupí a co vyměnit po koupi?

17. dubna 2023, 16:06

Ford Focus třetí generace je stejně jako jeho předchůdci proslulý skvěle vyladěným podvozkem, díky čemuž si získal řadu věrných příznivců. Atraktivní vzhled, zejména faceliftované verze, může přilákat nové zájemce, kteří budou chtít vyzkoušet schopnosti tohoto oblíbeného kompaktu. Na co si dát pozor při koupi?

 Ford Focus

Ford Focus III (mk3) – dostupné motory a karosářské verze

Ford Focus třetí generace se vyráběl v letech 2011 až 2018. Oblíbený kompaktní vůz je k dispozici ve třech karosářských verzích – sedan, hatchback (v této verzi je také sportovní RS) a kombi. V roce 2014 prošel vůz výrazným faceliftem, při kterém se nejvíce změnila přední část vozu a interiér. Změnila se také nabídka motorů, která byla před faceliftem až děsivě široká (na výběr bylo až 17 pohonných jednotek – 11 benzinových a 6 naftových). Po faceliftu se sice nabídka dostupných pohonných jednotek zmenšila, ale i tak zůstala zákazníkům velmi široká nabídka (14 motorů – 8 benzinových, 6 naftových).

Nabídka benzinových motorů před faceliftem začínala kontroverzním motorem 1.0 EcoBoost s výkonem 100 nebo 125 k. Dalším v řadě byl motor 1.6 Duratec (ve variantách od 85 do 125 k) a 1.6 EcoBoost s výkonem 150 nebo 182 k. V nabídce se objevily také motory 1.2 a 1.6 EcoBoost. Nabídku dostupných pohonných jednotek uzavírá motor 2.0 EcoBoost s výkonem 250 k a atmosférický motor 2.0 Ti-VCT s výkonem 162 k. Nabídku vznětových jednotek otevírá motor 1.6 TDCi s výkonem 105 k, dále tu máme motory vyrobené technologií Duratorq – 1.6 (ve variantách s výkonem 95 a 115 k) a 2.0 (k dispozici s výkonem 115, 140 nebo 163 k).

Po faceliftu se nabídka dostupných motorů poněkud zmenšila. Nabídku otevírá přepracovaný motor 1.0 EcoBoost ve třech výkonových verzích – 100, 125 a 140 koní. Dále je zde motor 1.5 EcoBoost s výkonem 150 nebo 182 koní. Po faceliftu byla představena také sportovní varianta RS s motorem 2.3 EcoBoost o výkonu 350 k. Nabídku benzinových motorů uzavírá atmosférický motor 1.6 Ti-VCT s proměnným časováním ventilů, který je k dispozici ve variantách – 85, 105 a 125 k. Zajímavostí je, že byla nabízena i verze s tovární instalací LPG. Motor je poměrně jednoduchý a má málo poruch. Většina jeho problémů souvisí s úpravou vstřikování nebo zanesenými lambda sondami. Nabídku vznětových motorů po faceliftu tvoří jednotka 1.5 TDCi ve variantách – 95, 105 a 120 k. Dále pak 1.6 TDCi s výkonem 95 nebo 115 k a 2.0 TDCi s výkonem 150 nebo 185 k (ve variantě ST).

Ford Focus třetí generace byl nejčastěji kombinován s pětistupňovou nebo šestistupňovou manuální převodovkou. K dispozici byly také automatické převodovky v podobě dvouspojkové převodovky PowerShift a klasického hydrokinetického automatu.

Nejčastější závady vozu Ford Focus III

Ford Focus i přes svůj razantní vstup do éry downsizingu nedisponuje často se kazící pohonnou jednotkou. Nicméně zdaleka nejhorším dostupným motorem je 1.0 EcoBoost. Tyto jednotky mají problémy se selháváním chladicího systému, například s netěsností vodní pumpy, což může nakonec vést k prasknutí hlavy válců. To se týká zejména motorů před faceliftem. Větší motor 1.6 EcoBoost má rovněž problémy s chladicím systémem. I u těchto pohonných jednotek může docházet k přehřívání motoru, které vede k praskání vložek válců, hlavy nebo celého bloku. Vyplatí se ověřit, zda vůz nebyl na servisní svolávací akci (stalo se tak mnohokrát).

Na aukčních serverech lze poměrně snadno najít exempláře se zadřeným motorem 1.0. Vliv na to měl i rozvodový řemen, který pracuje v olejové lázni. Jenže výrobce udával, že interval výměny rozvodů by měl být každých 240.000 km nebo každých 10 let. To je konstrukčně nesmysl. Nicméně fleetoví zákazníci, kteří nemají zájem o servis svých vozů nad povinný rámec, se mohli chytit do pasti. A také do té, která hovoří o intervalu výměny oleje každých 20.000 kilometrů. Výsledkem jsou pak právě takové fleetové Focusy nabízené na aukčních portálech.

Všechny verze Focusu mají elektrickou uzávěrku chladiče, která má zkrátit dobu zahřívání studeného motoru. Bohužel je poměrně nešikovně umístěna, takže ji lze snadno poškodit. Dochází také k poruchám elektrického šoupátka. Vznětové motory kromě klasických problémů těchto pohonných jednotek (např. se systémem čištění výfukových plynů) nemají žádné výraznější problémy. S elektronikou mají Fordy problémy např. v oblasti multimédií v podobě poruch rádia. Stává se také, že se mohou samy vypnout ukazatele na přístrojové desce, a dokonce i samotný motor.

Ford Focus III (mk3) – co zkontrolovat před koupí a na co se obzvlášť zaměřit?

U litrových motorů EcoBoost je třeba věnovat zvláštní pozornost vozům s fleetovou historií. Ty jsou často silně opotřebované, a pokud mají tyto motory najeto více než 200.000 km, je velká pravděpodobnost, že s nimi budou problémy. Pečlivě je třeba zkontrolovat také motor 1.6 EcoBoost, který má rovněž problémy s přehříváním. Pokud však absolvoval svolávací servisní akci, neměl by již mít problémy.

Stav rozvodů je třeba zkontrolovat u všech modelů, zejména u těch, kde jsou v olejové lázni. Měly by se měnit zhruba každých 100.000-120.000 km a je dobré interval pečlivě hlídat, aby nedošlo k ucpání sacího koše olejového čerpadla a dalším, nepříjemnějším následkům. Kromě toho se vyplatí zkontrolovat, jaké byly intervaly výměny oleje, protože výrobcem deklarovaných 20.000 kilometrů je pro přeplňované motory příliš dlouhá doba.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 15. července 2024, 17:01 0 0

Jak může výrobce vozů Ford 1.0 Ecoboost udávat, že rozvodový řemen vydrží 240.000 tisíc km, když v autorizovaném servisu mi řekli, že rozvody se musí měnit při 100-120 tisících km a že je úplně jedno, jestli tam bude předepsaný olej 5W/20 nebo i nějaký jiný.

Odpověď