Faktory zvyšující a snižující životnost rozvodového řemene

7. srpna 2023, 14:29

U některých motorů je výrobcem stanoven mimořádně dlouhý interval výměny rozvodů, zatímco u jiných je až překvapivě krátký. Ve spolupráci s firmou Airtex vám objasníme, na čem to závisí a kdy ve vlastním zájmu můžete nebo dokonce byste měli servisní interval zkrátit.

U vybraných francouzských motorů (např. 1.6 HDi) se rozvodová sada poprvé mění (podle doporučení výrobce) po 240.000 km nebo po 10 letech – podle toho, co nastane dříve. Na trhu však není nouze o motory, u nichž je tento interval pouze 60.000 km (nebo 3 roky). Jak vidíte, rozdíl je obrovský a stojí za to si položit otázku, na čem to závisí. Je nutné samozřejmě zdůraznit, že výrobcem doporučené intervaly se týkají výměny celých sad (např. s čerpadlem chladicí kapaliny), nikoliv pouze řemenů.

Když jsou intervaly velmi dlouhé…

Jedním z nejdůležitějších předpokladů pro dlouhé nebo dokonce velmi dlouhé intervaly výměny je jednoduchá konstrukce rozvodů, relativně krátký řemen a malý počet řemenic a kladek, které s ním spolupracují. Velký význam mají samozřejmě také materiály použité při konstrukci řemene a jeho tvar (tloušťka, šířka, typ zubů atd.).

V případě výše zmiňovaného motoru 1.6 HDi je řemen poměrně krátký a pohání pouze jednu vačkovou hřídel, vysokotlaké palivové čerpadlo a čerpadlo chladicí kapaliny. O jeho vedení se starají dvě kladky (vodicí a napínací). Na trhu se setkáváme i s jednoduššími rozvody poháněnými řemenem, ale ty už patří spíše do minulosti.

Velmi zajímavý přístup k tématu servisu rozvodů zaujaly některé společnosti nabízející vozidla na rozvíjejících se trzích s extrémně nízkou technickou kulturou. Například v Rusku byla svého času propagována Lada Samara ve verzích s bezkolizními motory, kde se rozvody používaly doživotně! Pokud se rozvodový řemen přetrhl, ventily se s písty nepotkaly a oprava spočívala pouze v montáži nového řemene nebo sady (pokud to rozpočet dovolil).

Rozvody s vyšším rizikem

Dnešní motory jsou bohužel téměř všechny kolizní a u většiny z nich se musí o rozvody starat specifickým způsobem. Mezi konstrukční faktory, které poměrně výrazně omezují jejich životnost, patří např:

  • proměnné časování (např. Fiat Punto HGT)
  • dlouhý řemen (např. Opel Omega MV6)
  • řemen pracující v oleji (např. Peugeot 1.2 PureTech)
  • použití několika úzkých řemenů pracujících těsně vedle sebe (např. Ford Sierra 1.8 TD má dva řemeny)

Na zkrácení intervalu mezi výměnami rozvodů má vliv také opotřebení vozidla. Jedná se především o úniky oleje nebo brzdové kapaliny, které znečistí řemen, a zadření ložisek součástek poháněných řemenem (např. zadření ložiska čerpadla chladicí kapaliny).

Ve všech výše uvedených případech doporučené intervaly výměny rozvodů obecně nepřekračují 60.000 km.

Samozřejmě by se nemělo zapomínat na věkové ohraničení. Rekordní životnost řemenem poháněných rozvodů se pohybuje kolem 10 let (i při velmi nízkém počtu najetých kilometrů). Výrobci většinou doporučují výměnu rozvodů alespoň jednou za 5-6 let.

Co má vliv na opotřebení řemene?

U rozvodů s fázovým variátorem dochází při jeho činnosti k dalšímu namáhání řemene. To je obzvláště nebezpečné, pokud se tato součástka začne předčasně opotřebovávat. V extrémním případě může vůle variátoru způsobit natržení zubů řemene nebo jeho sklouznutí z řemenic. Značná délka řemene je faktorem, který pravděpodobně nepotřebuje komentář. Je velmi obtížné vyrobit dlouhý řemen, který bude mít stejnou pevnost jako krátký. Při stejném protažení na každý centimetr délky krátkého a dlouhého řemene dojdeme u celkové délky k extrémně rozdílným výsledkům.

Téma řemenů pracujících v olejové lázni je stále aktuálnější, protože velké množství automobilů vybavených motory s tímto řešením je již dávno po záruční době. Řemeny se olupují, a i když ne vždy hrozí jejich přetržení, odpadlé částečky materiálu kontaminují olejový systém. Aby se tomu zabránilo, měly by se rozvodové sady u těchto motorů měnit častěji, např. každých 60.000 km.

V případě rozvodů se dvěma řemeny, které se pohybují těsně vedle sebe, je problém v tom, že vzhledem k omezenému prostoru jsou obvykle poměrně úzké a přetržení jednoho z nich okamžitě způsobí přetržení i toho druhého. Kromě již uvedeného příkladu starého vozu Ford Sierra 1.8 TD se podobná situace vyskytuje například u vybraných benzinových motorů Alfa Romeo Twin Spark.

„U vozů po záruce se vyplatí zkrátit doporučený interval mezi výměnami rozvodů, zejména u motorů vybavených pokročilou technologií. Náklady na novou sadu s čerpadlem chladicí kapaliny v kvalitě OE, jsou nesrovnatelně nižší než náklady na případnou generální opravu motoru. Je nesmírně důležité, aby při výměně rozvodové sady byly vyměněny také všechny spolupracující součástky, které vykazují známky opotřebení (např. variátor),” vysvětluje Sławomir Lewczuk ze společnosti Airtex.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!