Jak v zimě chránit vzduchové odpružení

15. ledna 2024, 15:57

Zimní období s sebou přináší ztížené klimatické podmínky. Déšť, sníh, břečka nebo mráz – ať už na váš vůz udeří cokoli, pokusíme se vám společně se společností Arnott pomoci ochránit vaše vzduchové odpružení.

V našich zeměpisných šířkách bývá časté, že v zimě napadne sníh. Mnoho majitelů vozidel podniká kroky, které je na tuto situaci lépe připraví. Mohou například těsně před začátkem zimy odvézt své vozidlo do servisu, aby je nepřekvapilo chladné období a měnící se podmínky na silnicích. Bezplatná zimní kontrola je dobrým způsobem, jak přilákat zákazníky do servisu, a proto mnoho z nich tuto službu nabízí.

Jízda v zimě

Častým úkonem při této kontrole je výměna pneumatik za zimní, které zajišťují lepší přilnavost a stabilitu v tomto chladnějším období. Výměna pneumatik je také vhodnou příležitostí ke kontrole systému vzduchového odpružení. Po demontáži kol je snadné a pohodlné zkontrolovat stav vzduchových vzpěr, měchů a tlumičů v rámci rutinní zimní kontroly.

Co zkontrolovat?

Je důležité ověřit, zda jsou všechny součásti stále v dobrém stavu. Již běžný rozhovor s majitelem vozu může odhalit případné problémy se vzduchovým odpružením. Můžete se zeptat, zda vůz přes noc neklesá o více než 2,5 cm nebo zda není občas v jednom rohu nižší. Pokud si zákazník těchto věcí všiml, je nutná další kontrola.

Stejně jako u mnoha jiných součástí automobilu ovlivňují povětrnostní vlivy fungování a životnost součástí vzduchového odpružení. Pokud se při zimní kontrole na něm objeví drobné prasklinky, je vhodné doporučit výměnu vzduchových pružin. Vysvětlete zákazníkovi, že při nízkých teplotách je jejich pryž o něco tvrdší a méně pružná. Vzhledem k tomu, že stárnoucí pryž začíná vykazovat malé prasklinky, může jí nízká teplota dát poslední impuls k prasknutí, čímž se vozidlo stane nepojízdné.

Existující netěsnost lze zjistit postříkáním součástek roztokem vody a mýdla. Pokud se objeví bublinky, víte, že dochází k úniku. Přesto zůstaňte ve střehu – ne všechny netěsnosti lze snadno najít. Netěsnost se může nacházet na takovém místě vzduchové pružiny, které není při běžné jízdní výšce viditelné. Nezapomeňte zkontrolovat vzpěry vzduchových pružin a tlumiče, zda z nich neuniká olej a zda nejsou nadměrně zrezivělé.

Zkontrolujte také stav přívodní hadice vzduchu na kompresoru. Kombinace nízkých teplot a vibrací kompresoru může způsobit prasknutí hadice. Prasklá hadice zapříčiní, že kompresor nasává vlhkost a nečistoty místo čistého filtrovaného vzduchu. Pokud si toho delší dobu nevšimnete, má to významné důsledky pro fungování systému vzduchového odpružení. Příliš mnoho vlhkosti v systému může způsobit oxidaci a problémy s ventily, které mohou zamrznout. Nefunkční ventily znemožní vyrovnání vozidla a na přístrojové desce se zobrazí chybový kód.

Výsledek

Využití příležitosti zkontrolovat součásti vzduchového odpružení při zimní kontrole nebo výměně pneumatik je přínosem jak pro servis, tak pro majitele vozu. Provedením těchto rychlých kontrol získá zákazník jistotu, že jeho vozidlo je bezpečné, a může se vyhnout (drahým) následným škodám, jako je například vyhořelý kompresor.

Přínosem pro autoservis je nejen poskytování skvělých služeb zákazníkům a získání dobrého renomé, ale také potenciální dodatečný obrat. Obvykle je při závadě součástky vzduchového odpružení nutné ji opravit nebo vyměnit, aby systém plně fungoval a zachoval pohodlnou a bezpečnou jízdu. Zjištění netěsnosti na vzduchovém odpružení při výměně pneumatik tak autoservisu může přinést další zisk. Proto při příští výměně pneumatik zkontrolujte komponenty vzduchového odpružení!

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!