Nissens: Bližší pohled na systém EGR

15. října 2024, 11:37

Systém recirkulace výfukových plynů (EGR) je nezbytný pro aktivní snižování emisí spalovacích motorů, čímž se minimalizuje znečištění. Jeho klíčovou úlohou je snižování emisí oxidů dusíku (NOx) vznikajících při spalovacím procesu. Systém funguje tak, že recirkuluje část výfukových plynů motoru, vhání je zpět do sání motoru a spalování. V důsledku toho se snižuje obsah kyslíku ve směsi vzduch-palivo. Následně klesá teplota spalování a významně se snižuje koncentrace oxidu dusíku (NOx) ve výfukových plynech.

Systém EGR funguje napříč jinými systémy. Jeho správný provoz, tedy životnost jeho částí, závisí na správném spalování motoru a vitalitě vybavení motoru.

Vzhledem k povaze systému jsou jeho části vystaveny vlivu náročných podmínek včetně tepelného namáhání a znečišťujících látek. Spolu se závislostí na provozuschopnosti jiných motorových zařízení také části systému EGR podléhají rychlejšímu opotřebení a předčasným poruchám.

Vystaveno nepříznivým podmínkám

Provozní podmínky systému jsou nepříznivé. Výfukové plyny vystavují vnitřní části vysokým teplotním výkyvům a možným znečišťujícím látkám jako jsou například saze, které mohou pocházet z nečistého spalování. Vedlejší účinky běžných poruch v systému účinnosti motoru mohou navíc vést ke sníženému výkonu systému, což vede k relativně rychlému opotřebení, poškození či selhání základních součástí systému EGR.

Krátké jízdy, především nedostatečné zahřátí motoru a systému úpravy výfukových plynů mohou urychlit opotřebení součástí systému EGR.

Nepřesnosti v různých aspektech provozu motoru, zdánlivě nesouvisející s EGR, mohou vážně ovlivnit životnost součástek systému EGR. Například nesprávné dávkování paliva, které ovlivňuje poměr vzduchu a paliva ve spalovací směsi, nadměrné spalování oleje motorem, čipování motoru nebo poruchy v systému řízení motoru včetně nevyzpytatelných údajů ze snímacích a měřicích zařízení, to vše může mít kritický dopad na provoz systému EGR. Související předčasné poruchy systému EGR nejsou výjimečné, a to ani u novějších vozů s nízkým počtem najetých kilometrů.

Omezení průtoku a masivní nahromadění sazí ve ventilu jsou nejčastějšími problémy, což vede k vážným poruchám včetně zablokování ventilu v otevřené nebo zavřené poloze.

“Ve většině případů selhání není na vině ventil, ale hlavní příčina, která problém vyvolala – například tvorba sazí. Zaseknutý ventil EGR v důsledku nadměrného usazování sazí v systému je nejběžnějším a nejzávažnějším problémem, se kterým se setkáváme. Přivádí to celý chod motoru do nerovnováhy. Dalším běžným problémem u konstrukcí ventilů s chladiči je ucpání a netěsnosti v okruhu chladicí kapaliny nebo pronikání vlhkosti do elektroinstalace ventilu,” Sara Høegh Nyholm, hlavní inženýr kvality ve společnosti Nissens Automotive.

Protože většina konstrukcí systému EGR využívá elektroniku k řízení činnosti systému a elektřiny k ovládání ventilu, mohou problémy s elektrickým systémem vozidla snadno narušit fungování částí systému EGR. U ventilů ovládaných pneumaticky musí zdroj tlaku nebo podtlaku a potrubí ve vozidle správně fungovat pro požadovaný výkon ventilu.

Kompletní řešení pro aftermarket

Většina nových vozidel se spalovacím motorem je vybavena systémem EGR a vzhledem k relativně vysoké míře předčasných poruch poskytuje rostoucí poptávka po náhradních dílech příležitost pro aftermarket.

Program EGR společnosti Nissens zahrnuje ventily, moduly a chladiče EGR. Je součástí kategorie účinnosti motoru společnosti, která zahrnuje turbodmychadla, přívodní potrubí oleje, mezichladiče a škrticí klapky, které celkem pokrývají více než 1.400 modelů produktů, více než 7.600 čísel dílů OE a hodí se pro většinu evropských osobních, dodávkových a nákladních vozidel.

Sortiment dílů systému EGR společnosti Nissens zahrnuje 257 položek a pokrývá téměř 1.400 OE čísel.

Několik konstrukčních vylepšení použitých v modulech EGR pro zajištění vynikající životnosti součásti.

Dobré vědět

Součástka zajišťující mobilitu

Je důležité zmínit, že vzhledem k jeho významné roli v provozu motoru, mohou poruchy na EGR ventilu kromě zhoršeného emisního výkonu výrazně snížit celkovou mobilitu vozidla. Chybná funkce EGR ventilu má za následek chyby OBD, a proto často uvádí motor do nouzového režimu, aby se předešlo ještě závažnějším poruchám motoru a zařízení.

Rozdíl

Moduly EGR jsou oblíbená řešení pro naftové motory. Tato pokročilá konstrukce integruje ventil EGR a elektrický a pneumatický řídicí chladič.

Použitím několika konstrukčních vylepšení oproti původnímu designu a jejich ověřením v řadě komplexních testů se inženýři Nissens zapojili do poskytování řešení modulu EGR. Řešili problémy, které přispívají k předčasnému selhání ventilu a zajistili jeho maximální životnost.

Nissens například ve svých modulech přepracoval převodovku ventilu, zlepšil jeho mazání, snížil tření vnitřních částí ventilu, aby se zabránilo poruchám a zlepšil ložiskový systém stejnosměrného motoru. Tato opatření zajišťují vysokou spolehlivost a dlouhou životnost.

Řada EGR od společnosti Nissens zahrnuje šest ventilových modulů, které pokrývají 37 čísel OE a 40 nejpopulárnějších modelů vozidel se vznětovým motorem.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!