Téměř polovina ojetin má skryté vady

27. března 2017, 14:21

Záruku na ojeté vozidlo poskytuje jen 10  prodejců, přičemž servisní historii vozu si prověřuje jen třetina kupujících. V ČR se téměř polovina ojetých automobilů prodá v autobazarech a jejich podíl dále roste. Průměrná cena za ojetý automobil činí 176 000 Kč, nejpreferovanější značka je Škoda (32 ), průměrný věk ojetiny je 13 let. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA).

Skoro polovina zákazníků se po koupi ojetého vozu potýkala s technickými problémy, na které nebyla prodávajícím předem upozorněna. Nakládání s reklamacemi bylo vesměs tragické – tři čtvrtiny reklamací končí z pohledu zákazníka neúspěšně. Navíc představují nutnost další investice do opravy v řádu 20-50 tisíc Kč. Nejčastější závady byly v elektronice vozidla (14,9%), v motoru (13,2%) a na podvozku (6%). Přibližně 9% zákazníků následně zjistilo, že vozidlo bylo v minulosti havarované.

Průzkum jasně ukázal, že smluvní záruka u ojetiny není na českém trhu standardem. Pokud ji vůbec prodejce ve smlouvě poskytuje, pohybuje se v řádu 0-6 měsíců. Přitom platí, že pokud není ve smlouvě stanovena smluvní záruka, platí odpovědnost prodávajícího za prokázané vady na vozidle až do 24 měsíců. „Pouze velké autobazary či dealerství poskytují u ojetých vozů delší záruky v rámci speciálního pojištění. Základním předpokladem je ale jasně prověřený původ a servisní historie,“ říká Jiří Grund, předseda AOOA.

Z analýzy výsledků průzkumu je patrné, že lidé koupi ojetiny celkem dlouho zvažují. Polovina kupujících vybírá vůz déle jak 4 týdny. Kombinace značky, ceny a počtu najetých kilometrů je ve více než 50% případů důležitější, než např. rok výroby. Ten není pro kupující tolik zásadní a nejméně se kupující zajímají o budoucí provozní a servisní náklady (8,5%). V prodeji dominují autobazary (41,3%), následuje koupě od soukromých osob (36%), autorizovaní dealeři prodají 13%, dovozy ze zahraničí preferuje 9,7% kupujících.

Mezi největší nástrahy trhu ojetých vozidel patří nedostatek poskytovaných podkladů k ověření technického stavu vozu a jeho historie. Například servisní knížku vidělo před prodejem jen 15% kupujících, přičemž podrobnou servisní historii bylo schopno doložit jen 10 % prodejců. Podrobná informace o technickém stavu vozidla a jeho předchozích haváriích a opravách byla součástí jen 11% kupních smluv.

 „Největší hrozbu představují auta, která pocházejí z individuálních dovozů ze zahraničí. Mezi odhlášením auta v zemi původu a přihlášením v ČR dochází velmi často k podvodům. Těmi hlavními jsou přetočení tachometru, omlazení vozidla či změna servisní historie – například zatajení havárií a oprav,“ říká Jiří Grund. „Pokud kupujete auto kompletně s českým původem, máte mnohem více možností, jak si servisní historii jednoduše ověřit,“ doplňuje.

Související články

Téměř polovina ojetin se prodá v Praze a okolí
Téměř polovina ojetin se prodá v Praze a okolí

V Praze se prodá 26 procent ojetých vozidel, ve Středočeském kraji pak dalších 21 procent ze všech ojetých vozidel prodaných v ČR. Dalšími významnějšími centry prodeje ojetin jsou hlavní krajská města, především Brno a Ostrava. Vyplývá to z analýzy, kterou provedla společnost Cebia na vzorku ojetých vozidel prodaných za prvních 10 měsíců letošního roku. „Dominantní […]

Téměř polovina zákazníků po cele Evropě zjistí do roka po koupi ojetiny problém
Téměř polovina zákazníků po cele Evropě zjistí do roka po koupi ojetiny problém

Nákup ojetého vozidla je riziková akce nejen pro zákazníky v ČR. Potvrdila to rozsáhlá studie evropského trhu s ojetými vozidly, kterou nechala vypracovat Evropská komise na velkém vzorku spotřebitelů i prodejců ojetin v celé Evropě. Zaměřila se na prodejní praktiky a jejich soulad se současnou legislativou a na informovanost zákazníků při nákupu a jejich následné […]

S odchodem zimy narůstá počet ojetých vozů na trhu
S odchodem zimy narůstá počet ojetých vozů na trhu

V únoru oproti předchozímu měsíci enormně vzrostl počet nabízených ojetých vozů na českém trhu, a to až o 15.000 automobilů. Celkem bylo tedy inzerováno 77.000 ojetin. Tyto výsledky vyplynuly z pravidelné analýzy společnosti AAA AUTO, která trh s ojetými automobily kontinuálně sleduje a provádí jeho hodnocení.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!