Zhruba polovina ojetých vozidel prodávaných v EU má stočený odometr, šizeni jsou předně zákazníci. Dne 31. 5. 2018 Evropský parlament schválil zprávu výboru TRAN ke stáčení. Hlasování Komisi zavazuje k připravení celoevropské legislativy za využití osvědčeného belgického systému zvaného Car-pass a speciálních aplikací přímo od výrobců, které mají znemožnit samotné stočení.
Průzkumy ukazují, že přetáčení kilometrů se týká zejména aut z dovozu. Konkrétně v Česku je v takovém případě pravděpodobnost ošizeného tachometru až 80 %. „Snižování najetých kilometrů může podvodně zvednout cenu automobilu o 2.000 až 5.000 eur, při přepočtu na počet prodávaných ojetin na evropském trhu tak každoročně kupující přicházejí až o téměř 10 miliard euro,“ přibližuje rozsah problému se stáčením europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se řešením problematiky dlouhodobě zabývá.
„V současnosti je stáčení zakázáno ve 25 členských státech. Ve Francii můžete dostat až dva roky vězení, v Německu vysokou pokutu a 1 rok vězení. Přesto se v těchto zemích stáčení objevuje u zhruba 30 % aut a řešení přes různé sankce lze proto označit za neúčinné. Jediné dvě země, kde už tyto podvody prakticky neznají, jsou Belgie se systémem Car-pass a Nizozemí s podobným systémem Auto-pass,“ doplňuje dále Zdechovský a připomíná, že k 20. květnu spustilo systém na stejném principu také Slovensko. Už úvodní čtyřměsíční testovací provoz verze pojmenované ODO-pass přinesl snížení podvodů o více než 26 %, kdy poměr stočených aut klesl z 34 % na 10,6 %.
U všech tří pass-systémů jde o to, že konkrétní vozidlo získá k technickému průkazu ještě speciální certifikaci ve formě průkazky, do níž se opisuje stav odometru pokaždé, když majitel auta navštíví STK nebo servis. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez průkazky neprodejné.
Komentáře