Během prvních šesti měsíců letošního roku výrazně rostl počet dovážených ojetých vozidel. Od roku 2015 až do letošního roku tempo růstu postupně sláblo. Letos naopak výrazně zrychlilo. Zatímco loni byl ve stejném období meziroční nárůst 1,9 %, tento rok se dovozy navýšily o 9,8 %. Většina dovezených aut je starší 10 let (51,35 %).
Nejvíce se k nám dovážejí auta z Německa, byť jejich podíl na trhu meziročně mírně klesl (z 18 na 16 %). Neznamená to však automaticky, že se do České republiky dováží méně aut z této země. Podle dřívějšího zjištění Cebia totiž až třetina aut, která měla deklarovaný původ v této zemi, pocházela ve skutečnosti především ze zemí jižní a jihovýchodní Evropy.
„V takových případech se zpravidla jedná o opravované vraky po totálních haváriích či auta s výrazně stočenými kilometry. Důvodem, proč je někteří prodejci vydávají za ojeté vozy z Německa, je skutečnost, že německý původ vozidla stále ještě pro české zákazníky znamená jakousi záruku kvality,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
V letošním roce došlo také k výraznému meziročnímu nárůstu aut s kilometrovým nájezdem do 100 tisíc km. Vzhledem k tomu, že se nesnížilo průměrné stáří vozidel, které se pohybuje stále na hranici 10 let, je pravděpodobné, že řada těchto vozidel má stočený tachometr. S tím souvisí i nárůst ceny za ojetá vozidla. Letos došlo k meziročnímu nárůstu podílu vozidel, která se prodávají za více než 200 tisíc Kč (z 35 na 45 %). Průměrná cena dosáhla hranice 220 tisíc Kč.
Mezi deset nejprodávanějších modelů se nově dostala Škoda Rapid. Volkswagen Touran, který se mezi TOP 10 nejprodávanější značky dostal v prvním kvartálu letošního roku, v druhém kvartálu svoji pozici ztratil. Naopak znovu si své místo mezi nejprodávanějšími ojetinami vybojovala Hyundai i30. Nejoblíbenější barvou je letos šedá (19 %), která odsunula dlouhodobě oblíbenou bílou barvu na druhou pozici (17 %). Popularitu si letos získává však zejména černá barva, jejíž podíl se meziročně zvýšil z 10 na 17 %. U nových aut si bílá barva drží neochvějně své první místo (29 %).
Přestože je stále větší nabídka ojetin s dieselovými motory, lidé začali mít letos ve větší míře zájem o ojeté vozy s benzínovými motory. Odpovídá tomu také průměrná doba prodeje. Auta na benzín se prodají v průměru o 22 dní rychleji. Do budoucna se očekává, že nabídka ojetin s benzínovými motory se bude zvyšovat už jen z toho důvodu, že benzínové motory výrazně převládají u nových aut. Podíl dieselových motorů u nových aut klesl letos podle statistik SDA o 7 procentních bodů na 32 %.
Zajímavostí je, že se stále prodává zhruba 8 % aut bez posilovače řízení, což svědčí o stáří vozového parku. Vzhledem k tomu, že téměř 100 % aut se prodává jako nehavarovaná, je jasné, že zatajování havárií patří stále mezi oblíbené praktiky některých prodejců, kteří tímto způsobem maximalizují své zisky. Zajímavé také je, že například desetiletá auta prodávaná fyzickými osobami mají uváděný vyšší kilometrový nájezd než auta z autobazarů.
Bližší informace, statistiky a zajímavosti ke stáhnutí ve formátu PDF.
Komentáře