Historie vozidla by měla být snadno dohledatelná i po nehodách

, 7. září 2018, 11:18

Ve středu 5. září se v Poslanecké sněmovně uskutečnil odborný seminář Car-Pass jako řešení podvodů na trhu s ojetými vozy. Během akce pořádané europoslancem Tomášem Zdechovským (KDU-ČSL) a místopředsedou parlamentního podvýboru pro dopravu Ondřejem Polanským (Piráti) se přítomní shodli, že belgické řešení, kdy má každý automobil vlastní certifikát původu, má smysl prosazovat i v České republice.

Belgické řešení představil poslancům výkonný ředitel Car-Pass Belgium Michel Peelman, který českému ministerstvu dopravy nabídl pomoc se zavedením jednoduchého, avšak velmi účinného systému car-pass do českého prostředí. Peelman také během semináře zástupcům z ministerstva dopravy i Úřadu vlády doporučil, aby i oni začali tlačit na Evropskou komisi a co nejrychleji tak vznikl i nějaký celoevropský systém sdílení dat.

Europoslanec Zdechovský na semináři prezentoval myšlenku, že by se při zavedení certifikace původu mohly zaznamenávat také údaje o nehodách a výměnách důležitých dílů. „Pokud už automobil bude mít k technickému průkazu navíc ještě tuto speciální certifikaci, nevidím důvod, proč do ní nezapisovat i třeba údaje o nehodách, protože i zde dochází k podvodům s historií jen proto, aby se auto mohlo podvodně prodat dráž,“ říká Zdechovský a upozorňuje, že v těchto případech se zvyšují i různá bezpečnostní rizika.

V systému car-pass jde o to, že každé vozidlo získá k technickému průkazu ještě svou unikátní certifikaci (car-pass), do níž se opisuje stav počitadla pokaždé, když majitel auta navštíví STK, servis apod. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez certifikátu neprodejné. Certifikace stojí mezi 3 až 7 euro podle toho, jak podrobné údaje majitel požaduje. Žádné další výdaje nejsou a není nutné jezdit ani na speciální prohlídky jen kvůli odečtu.

„Už máme k tématice připravenou novelu, nejprve ale chceme pro prosazení zkusit oficiální cestu a vše proto probereme při jednáních podvýboru pro dopravu a následně u ministerstva dopravy. Už máme totiž zkušenost, že přes legislativní kolečko budeme moci návrh spíše prosadit,“ sděluje Polanský a dodává, že pokud se vše nepodaří vyjednat do roka, novelu předloží vládě napřímo.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!