U desítek tisíc ojetých aut, která se aktuálně prodávají v České republice, zatajují prodejci jejich skutečný stav. Nejčastěji se jedná o zatajování havárií a poškození, skutečného kilometrového nájezdu či roku výroby. Vychází to z dlouhodobých zkušeností společnosti Cebia, která letos už 30. rokem pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu prodávaných ojetých aut.
„Bohužel naše zkušenosti jsou takové, že se zatajuje přes 90 % havárií, třetina aut má stočený tachometr a poměrně často se lze setkat také s tím, že u vozu není v inzerci uvedený správně rok výroby, ale místo něj je uvedený rok první registrace. A v době protipandemických opatření, kvůli kterým se prodejcům snížily zisky, podvodů ještě přibývá,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia s tím, že by chtěl lidi varovat, aby si v této době dávali při pořizování ojetého vozu ještě větší pozor na případné podvody.
Podvodům nyní více než dříve nahrává fakt, že velký podíl kupujících omezuje prostředky na pořízení vozu, ale zároveň tito lidé nejsou příliš ochotni vzdát se svých představ o vozu, tedy zpravidla požadovaného roku výroby či počtu najetých km. Někteří prodejci se tak pomocí stáčení tachometrů či neuváděním skutečného roku výroby snaží naplnit očekávání zákazníků a zároveň navýšit své zisky.
Podvody jsou kvůli koronaviru častější i u mladých ojetin
„Podvody tu byly, jsou a budou vždy, v poslední době se však s nimi častěji setkáváme i u mladých ojetin,“ vysvětluje Pajer.
Například uvedením roku první registrace místo výroby může prodejce na mladším voze vydělat nižší desítky tisíc korun. Ačkoli je většina aut vyrobena a registrována ve stejném roce, někdy je totiž rozdíl mezi těmito daty rok, ale i několik let. Omladit vůz tímto způsobem je pro prodejce lákavé zejména u aut, která byla vyrobena na konci roku a zaregistrována na počátku následujícího. Rok výroby navíc není uvedený ani v technických průkazech, ze kterých se kupující dozví jen datum první registrace.
Jako příklad lze uvést vůz Ford Mustang, jehož majitel dal souhlas se zveřejněním svého příběhu i fotografií vozidla, které si zakoupil v Německu v lednu 2020. První registrace vozu se uskutečnila v srpnu 2019. Z pohledu provozu si tedy kupoval prakticky nové auto, kterému běžela dvouletá záruka teprve pár měsíců a které je v záruce až do srpna letošního roku. Když ale chtěl vůz o necelý rok později prodat, autobazar, na který se obrátil, ho odmítl vykoupit a majiteli předal výpis z prověření historie vozidla v systému AUTOTRACER od Cebia, v němž byly fotografie vozu již z roku 2017.
Auto bylo havarované ještě před tím, než mu běžela záruční lhůta
Ukázalo se, že vůz je o tři roky starší, než si jeho český majitel myslel. Vyroben byl totiž už v červnu 2016. Ještě překvapivější však bylo zjištění, že auto bylo v září 2017 – tedy v době před první registrací a před začátkem plynutí záruční lhůty – havarované. Nešlo přitom o malé poškození, ale o totální havárii, při níž vznikla škoda ve výši 61.000 eur, tedy více než 1,6 milionu korun (fotografie níže). Jednalo se pravděpodobně o předváděcí vůz. Skutečnost, že vozidlo je o tři roky starší a navíc po totální havárii, výrazně srazilo nejen jeho cenu, ale také možnost ho dále prodat. Pravděpodobnost, že by mohl majitel vozidlo úspěšně reklamovat u německého prodejce, u něhož ho zakoupil, je mizivá. Prodejce s ním vůbec nekomunikuje.
Jiným příkladem toho, jak se podvádí i při prodeji zánovních ojetin, je také velmi pěkně vypadající Nissan Qashqai s naftovým motorem prodávaný na slovenském inzertním portálu. Vůz z roku 2019 má bohatou výbavu, najeto 18.900 km a prodávající jej nabízí za 14.999 € (cca 390.000 Kč).
“Na první pohled velmi dobrá nabídka, která neušla ani jednomu našemu slovenskému zákazníkovi. Těsně před koupí vozidla se rozhodl prověřit si jeho historii v systému AUTOTRACER a nestačil se divit, jaké auto si málem přivezl domů. Dozvěděl se, že auto nepochází ze Slovenska a že bylo v květnu 2020 výrazně poškozeno v Polsku, přičemž pojišťovna vyčíslila opravu vozidla na minimálně 48.705 PLN, tj. necelých 280.000 Kč (fotografie níže). O poškození ani následné opravě nepadlo dle zákazníka ze strany prodejce ani slovo,“ říká dále Martin Pajer.
Komentáře