Křišťálovou kouli nebrat: Pod Tatrami

, 11. srpna 2021, 11:20

Přinášíme další zamyšlení Josef Förstera nad aktuální situací. Tentokrát nejenom z našich luhů a hájů.

Navštívil jsem začátkem srpna pracovně Slovensko. Po překonání kovidové kontroly na hranici jsem úspěšně dorazil, bez kolon a uzavírek, do Bratislavy. První, co je jinak než u nás, je měna. Na Slovensku je Euro, a to od roku 2009. Víme. Co asi ne úplně, že jsou s Eurom jako měnou místní spokojeni.

Digitalizace Státní správy

Že jsou na Slovensku s digitalizací, chcete-li zjednodušením administrativy, popředu, se ví. Příklad? Elektronickou dálniční známku tady mají už od roku 2016. Letos zmizela známka z STK na zadní poznávací značce. Všechny informace jsou vázány na SPZ. Jen pro doplnění, jak to vypadá s informacemi o vozidle v sousedním Polsku?

Nově si majitel vozidla, jakož i budoucí kupec na odkazu www.historiapojazdu.gov.pl může ověřit, kromě průběžného stavu najetých kilometrů, následující:
• Informace o změnách majitele vozidla,
• Zda existuje jeden vlastník vozidla nebo je vozidlo spoluvlastněno.
• Výrobní specifikace vozidla.
• Informace o odcizení vozidla.
• Informace o provedení technického zkoušky po „dopravní nehodě“.

Všimli jste si, že je zde záznam o provedení technické zkoušky vozidla po dopravní nehodě? Tato jednoduchá, a přitom tak důležitá věta je extraktem toho, čemu se u nás říká „Certifikovaná oprava“.

Certifikovaná oprava

Certifikovaná oprava

Jen pro zopakovaní a jsme opět zpátky na Slovensku. Před časem zde vstoupil v platnost zákon 751/2018, který reguluje opravy po dopravních nehodách. Ve zkratce po závažné dopravní nehodě Policie zadrží malý technický průkaz a vozidlo může být odvezeno jen do Certifikované = schválené karosárny. Po opravě řidič navštíví STK, kde zkontrolují, jak byla oprava provedena včetně technické dokumentace a vydají certifikát o opravě, který majiteli vozidla na příslušném úřadě dopomůže k návratu technického osvědčení o vozidle. Jak snadné a logické, říkáte si. Samozřejmě to vše s nezatajitelným záznamem o dopravní nehodě v tzv. kartě vozidla, jak vidno na příkladu z Polska. Ne tak u nás. Přestože Policie ČR může od roku 2016 právě z tohoto důvodu osvědčení o registraci zabavit. V současné praxi se nad havarovaným vozidlem a jeho opravou žádný dozor Státní správy neděje. Důsledek? Postačí se podívat na odkaz, kde najdete poslední reportáž (5 min.) Richarda Samka na ČT24 z 11. 6. 2021 na téma: Nabídka ojetých vozů se zatajenými opravami po dopravních nehodách na českém trhu.

reportáž ČT24

Jak to tak chodí, věci se v čase vyvíjejí… k horšímu. Tady se dá očekávat, po záplavách v Evropě, pokus o masivní dovoz zatopených a odbahněných vozidel. Pokud už tady dávno nejsou. Náš zákonodárce je však v naprostém klidu. Soudě podle titulků v novinách jsou nosná témata jinde. Spotřebitel, nebojme se použít výraz Volič pro tento případ, je až na posledním místě. Přitom se zde netočí zrovna malé částky, nepočítám-li fatální následky na osádce v případě další dopravní nehody v nabouraném a neodborně opraveném vozidle.

Zaplavené auto
Zaplavené auto• FOTO: Bimmer Check/Facebook

V Poslanecké sněmovně je stále, ač neschválen, Zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích 56/2001. V doplnění institutu Certifikované opravy do novely zákona nedoufám, ale minimalistický návrh SDA o zápisu dopravní nehody do centrálního registru vozidel je stále ještě reálný. Ta radost spotřebitelů, ta by stála za to.

Nejen Digitalizace pojišťovnictví

Zpátky na Slovensko. Pojišťovny jako Allianz slovenská poisťovňa nebo Komunálna poisťovňa přicházejí s uživatelskými aplikacemi pro majitele vozidel. Co novinka přináší? Možnost zpracování dokumentace o dopravní nehodě, včetně takzvaného ohledání vozidla. Podobně jako u nás produkt Škody živě od Generali Česká pojišťovna. Tento proces je teprve v plenkách, ale kdo by nechtěl ušetřit na nákladech a současně urychlit proces pojistné události.

Pojišťovny nakupují servisní síť

Zpátky do Česka. Asi jste zaznamenali tiskovou zprávu pojišťovny Direct. Nejedná se přitom o pověstnou první vlaštovku. Další pojišťovna už dokončila akvizici prvního dealerství a jak to tak vypadá, ani v prvním, ani v druhém případě nezůstane jen u toho jednoho autorizovaného dealerství. Není divu, chvíli to trvalo, ale přeci jen i pojišťovny došly k zjištění, že opravit po dopravní nehodě současná technologicky náročná vozidla, nedokáže nikdo jiný než ten, kdo má přístup k technologickým postupům výrobce, je na to vybaven a zejména má na to proškolené pracovníky neboli autorizovaný servis. To vše samozřejmě stojí peníze. Což je patrné zejména na zmiňovaném Slovensku. Hodinová karosářská sazba zde dosahuje, i zde neuvěřitelných, 2.550 Kč*.

Na opravu současného vozidla jsou marketingové proklamace „my to zvládneme taky“,  bez přístupu k technologickým postupům, diagnostickému vybavení, kvalitním dílům a zejména proškoleným pracovníkům, jen prázdná slova.

statistika nehod

Závěr

Na jedné straně zpřísňování požadavků na nová vozidla. Připomínám, že nejen emise, ale různé asistenční systémy, včetně telemetrických dat jsou aktuálním výrobním standardem. Nově například sledování skutečné spotřeby vozidla. Na straně druhé trestuhodná benevolence k skutečnému technickému stavu vozidla po dobu jeho životnosti. Jestliže vozidlo nepotřebuje funkční filtr pevných částic a má odpojeno přidávání Ad Blue, tzv. emulátorem, proč nezlegalizovat tento český silniční standard a nedat budoucím zákazníkům vybrat si přímo v ceníku, zdali tam tyto výbavy u svého vozidla chtějí nebo ne? Věřte, nechtěli by všichni. Úspora na vozidle 100-200.000 Kč?

Skoro se zdá, že za tuto agendu, není u nás nikdo zodpovědný. Žádné ministerstvo, žádný ministr, ale odhoďme skepsi a nechme se budoucností mile překvapit.

Pěkný zbytek prázdnin vám přeje Josef Förster

*všechny uvedené částky jsou bez DPH

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!