Na český trh se dováží stále méně osobních ojetých aut. V letošním roce totiž došlo k dalšímu meziročnímu poklesu, a to o 9,5 %, kdy se k nám dovezlo „pouhých“ 107.209 ojetých vozidel. Počet aut ze zahraničí se přitom snižuje už třetím rokem v řadě a letos dosáhl nejnižší hodnoty od roku 2014. Oproti předchozímu roku však letos pokles mírně zpomalil, loni ve stejném období se počet dovezených aut snížil meziročně o 12 %.
Průměrné stáří letos dovezených aut dosahuje 10,5 roku. Podíl těch, která byla starší 10 let, činil 49,03 %. Vozidla, která byla vyrobena před 15 lety a dříve, tvořila 23,13 % dovezených aut.
Menší počet dovezených aut dal prostor k většímu přeprodeji vozů, ať už těch, co byly do České republiky dovezené v minulých letech, nebo tuzemských. Předprodávala se však více i auto s vyšším stářím, což však vedlo k nárůstu průměrného stáří prodávaných ojetin o pět měsíců na 9,7 roku. Auta ze zahraničí zestárla z 10,8 na 11,2 roku, vozy s uvedeným českým původem ze 7,7 na 8,3 roku.
Auta s deklarovaným českým původem přitom tvořila zhruba mírnou nadpolovinu nabídky (51,60 %). U každého pátého vozu uváděli prodejci německý původ (19,62 %). Rovněž každé páté auto pak nemělo uvedený žádný původ, nebo pocházelo z jiné země, kterou nelze v inzerci zaškrtnout.
Se zvýšeným stářím vozů narostl mírně průměrný stav km na tachometru, a to o 5.000 km na 151.000 km. Naopak průměrná cena za ojeté auto klesla meziročně o 4,68 % z 298.000 Kč na 284.000 Kč. Ve srovnání s letošním prvním pololetím jde o pokles o 3.000 Kč.
Auta se přitom prodávají v průměru o 4 dny déle než loni. Průměrná doba ojetiny činila letos zatím 71 dní. Průměrnou dobu prodeje ojetého auta zkracuje Základní prověření historie vozidla od Cebia, který mohou prodejci zdarma poskytnout svým zákazníkům. Vozidla, u nichž si klienti mohou zkontrolovat najeté kilometry sami bez toho, aniž by něco platili nebo se zavázali ke koupi vozu – k čemuž Základní výpis slouží –, jsou pro ně atraktivnější a takové vozy vzbuzují v kupujících větší důvěru. V těchto případech se auta prodávají v průměru za 57 dní, což znamená, že se prodají v průměru o 14 dní rychleji. Základní výpis je dostupný i na portálu Sauto, kde ho může ke svému inzerátu přiložit kdokoli, kdo vůz k prodeji nabízí.
Auta na naftu tvoří letos 48,62 % nabídky a stále se jedná o nejčastější typ pohonu mezi ojetými auty. Vozidla na benzín se však drží v těsném závěsu s 46,61 % trhu. Roste podíl elektroaut – zvýšil se z loňských 0,89 % na 1,32 %. Zhruba dvě auta ze sta mají hybridní pohon (2,10 %).
Nejprodávanějším vozem je stále Škoda Octavia, která si dlouhodobě drží nad ostatními vozy vysoký náskok, neboť zaujímá 10,13 % trhu. Z hlediska tržního podílu si letos polepšily vozy Hyudai i30, které postoupily ze sedmé na šestou příčku.
Téměř o jeden procentní bod přibylo aut s propadlou STK, když jejich podíl dosáhl 23,51 %. Mezi nejčastější barvy patří stále šedá (21,78 %), následovaná bílou (19,79 % a černou (18,09 %).
Podíl aut, u nichž prodejci uvádějí, že jsou po prvním majiteli, se meziročně prakticky nezměnil – letos tyto vozy tvoří 46,05 nabídky. Toto číslo však neodráží realitu, ale ukazuje na další klamnou praktiku prodejců. Ve skutečnosti u dvou aut ze tří se jedná o falešnou informaci.
Ještě horší je situace ohledně havarovaných aut. To, že byla v minulosti havarovaná, je totiž uvedeno jen u 0,38 % aut. To znamená, že z tisíce aut nebyla podle informací od prodejců havarovaná ani 4 auta, a to při průměrném stáří téměř deseti let. Podíl těchto aut se meziročně ještě snížil, což ukazuje na to, že zatajování havárií se jen tak nevymýtí. Realita je přitom taková, že u desetiletých aut je po havárii 60 % z nich. Kupující, kteří se spoléhají na informace od prodejce a sami si neprověří historii vozu, velmi často naletí na podvod.
Více ukazatelů a podrobností najdete v jednotlivých kapitolách přiložené studie.
Komentáře