Technologie žhavících svíček NHTC – příčiny úspěchu

6. listopadu 2017, 12:55

Před pěti lety se koncern Volkswagen rozhodl poprvé použít žhavící svíčky s technologií NHTC (New High Temperature Ceramic) vyráběné firmou NGK. Dnes firma NGK dodává žhavící svíčky NHTC také pro Mitsubishi a Mercedes. Jsou to první žhavicí svíčky s topným tělesem vyrobeným výhradně z keramiky v Evropě, které splňují požadavky sériové výroby.

Žhavící svíčka NGK

1000°C za méně než dvě sekundy, více než 10 minut dohřevu při teplotách vyšších než 1350°C a výjimečná schopnost pracovat v režimu přerušovaného ohřevu – žhavící svíčky NHTC vyrobené firmou NGK mají mnoho výhod. Po úspěchu v dodávkách do prvovýroby pro VW se objevily další směry spolupráce – nejprve s Mitsubishi, a pak nejprestižnější smlouva s koncernem Mercedes-Benz. K dnešnímu dni bylo prodáno více než 10 milionů žhavících svíček NHTC, přičemž 1,6 milionu bylo dodáno pouze společnosti Mercedes-Benz.

Technické problémy? Nejsou. A dokonce naopak: „Společnost NGK byla již přizvána k dalším společným projektům s Mercedesem” – říká Ruth Sieben, generální ředitelka oddělení Zapalovací/Žhavící svíčky OEM/OES NGK. „Tento úspěch,” pokračuje Sieben, „je založen na technologickém konceptu ukrytém pod názvem NHTC. Po mnoho let byl průmysl skeptický ohledně celokeramických topných těles. Tento přístup se zcela změnil zejména proto, že společnost NGK má 70 let zkušeností s vývojem a výrobou technické keramiky.“ říká paní Sieben. „Materiál používaný pro výrobu žhavicích svíček NHTC je nitrid křemíku. Vyznačuje se mimořádně vysokou trvanlivostí, nízkým tepelným namáháním, neobyčejnou odolností proti chemikáliím a velkou přesností konečných rozměrů. Všechny tyto vlastnosti jsou vyžadovány u moderních vznětových motorů.“

Nové požadavky na vznětové motory

Logo NGKNutnost plnění emisních norem Euro 4 nebo Euro 5 přiměla výrobce mimo jiné ke snížení kompresního poměru vznětového motoru při současném zvyšování vstřikovacího tlaku. Kromě toho je dnes většina dieselových vozidel za účelem snížení emisí oxidů dusíku a prachových částic vybavena filtry pevných částic. Zde má zvláštní význam schopnost přerušovaného ohřevu, což pomáhá předcházet ochlazení motoru v momentě, když je škrticí klapka zavřená. Pokud motor pracuje při nižší provozní teplotě a řidič sešlápne plyn, spaliny jsou příliš chladné a navzdory nainstalovanému filtru prudce narůstají emise oxidů dusíku a pevných částic.

Speciální výrobní technologie

Skutečnost, že žhavicí svíčky NHTC zajišťují bezproblémové nastartování motoru za studena a umožňují jeho hladký chod ve všech popsaných situacích, vyplývá jednak z použití kvalitního keramického materiálu, čili nitridu křemíku. Na druhou stranu je to speciální výrobní technologie, která zlepšuje parametry žhavicí svíčky. Topná spirála žhavicí tyčinky je umístěna do formy a okamžitě slinuta s keramickým izolátorem. Tímto způsobem dosahuje firma NGK vynikající tepelný výkon, vysokou mechanickou a protikorozní odolnost. Keramické žhavicí svíčky jiných výrobců prozatím nejsou schopny dosáhnout takových parametrů.

Každá žhavá svíčka je navíc podrobena řadě zkoušek, které jsou součástí výrobního procesu. „Provádíme testy, kdy jsou tři místa každé žhavicí svíčky vystaveny mnohem vyššímu tlaku, než jaký je může potkat v motorovém prostoru. Pouze žhavicí svíčky, které splní tyto zkoušky, jsou dále zpracovány a dodány zákazníkovi,“ říká Ruth Sieben.

Jedna věc je ovšem již dnes jistá – žhavicí svíčka NHTC otevřela firmě NGK velmi široce dveře pro zvýšení podílu na evropském trhu s naftovými motory. Jeden z efektů je právě probíhající testování nových produktů pro prvovýrobu.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!