Montážní sady pro turbodmychadla: Kompletní program značky Elring – Das Original

20. října 2022, 11:50

Turbodmychadla se do benzínových i naftových motorů osobních vozů standardně instalují od poloviny 70. let minulého století. Od této doby také firma ElringKlinger dodává vysoce kvalitní těsnění pro montáž turbodmychadel nejen výrobcům vozidel, ale i obecně obchodu s náhradními díly.

Turbodmychadla mají nenápadně a bezvadně pracovat po celou dobu životnosti motoru. Praxe je však bohužel často jiná a nutnost výměny proto není výjimkou. Nabídka turbodmychadel je rozmanitá – produkt značkového výrobce, produkt s úpravou provedenou poskytovatelem náhradních dílů nebo neznačkový výrobek – hledání nového turbodmychadla, které má odpovídat určitým požadavkům, může zabrat poměrně dost času.

Bez ohledu na to, pro jakou variantu se nakonec rozhodnete, je pro správnou funkci nově namontovaného turbodmychadla důležité, aby všechna těsnění, šrouby a matice odpovídaly vysokým požadavkům z hlediska kombinace materiálů a tolerancí, protože v místě s vysokými teplotami je perfektní těsnění nezbytným předpokladem. Nezáleží přitom pouze na jednotlivém produktu, ale na dokonalé souhře všech komponentů. Všechny vzájemně optimálně kompatibilní součásti pro montáž turbodmychadel najdete právě v sadách Elring. Je třeba si uvědomit, že nová těsnění je nutné použít i v případě, kdy turbodmychadlo musí být demontováno z důvodu prací prováděných na motoru.

Nová těsnění jsou pro perfektní chod motoru nutná ze tří důvodů. Souhra turbodmychadla a jeho těsnění má rozhodující vliv na funkci výfukového systému, dmychadlo ovlivňuje spotřebu paliva a konečně bezvadná kompatibilita turbodmychadla s těsněním určuje výkon motoru.

Detailní pohled na těsnění a komponenty

Některé z komponent jsou na první pohled méně náročné, háček je ale právě v detailech. Pro pracovníky servisu je důležité, že se u produktů Elring mohou plně spolehnout na přislíbenou kvalitu a že tedy budou souhlasit i ty nejmenší detaily.

Kovová těsnění

Požadavky na kovová těsnění jsou mimořádně vysoké, protože jsou vystavena extrémním teplotám a velmi jemným vibracím. Těsnění se zpravidla vyrábějí ze dvou vrstev kovu a těsnicího účinku se dosahuje pomocí tzv. zkosených žlábků. Vyrábějí se ovšem i vícevrstvá těsnění s půlkulatým žlábkem. Firma ElringKlinger vlastní patenty na četné tvary těchto drážek, které jsou pro utěsnění rozhodující. V závislosti na aplikaci procházejí kovová těsnění ještě povrchovou úpravou, která zajistí mikroutěsnění nutné z důvodu drsnosti povrchu součástí. V extrémních případech, jako u motorů se dvěma turbodmychadly montovaných například u VW do modelů T5 a T6 nebo také Crafter a Amarok, je nutné použít vysokolegované speciální oceli.

Vícevrstvé těsnění s povrchovou úpravou s úplnou drážkou 152.220
Vícevrstvé těsnění s povrchovou úpravou s úplnou drážkou 152.220
Těsnění s vysokolegované speciální oceli
Těsnění s vysokolegované speciální oceli

Pro odbornou montáž má Elring k dispozici i sady těsnění pro kolena výfukových potrubí, které lze v závislosti na konkrétním použití kombinovat s izolačním štítem. Katalog firmy Elring dostupný na internetu nabízí ve vysokém rozlišení obrázky komponent jednotlivých sad. Jedním pohledem tak lze obsáhnout všechny komponenty, které sada nabízí.

Montážní sada pro turbodmychadlo 299.681
Montážní sada pro turbodmychadlo 299.681

Šrouby a matice

Komponenty obsažené v sadě jsou mimořádně důležité pro správně těsné spojení, a proto musí být vždy vyměněny. V závislosti na účelu jsou závity šroubů zhotovovány válcováním nebo řezáním, následně jsou pak tepelně opracovány a je provedena jejich povrchová úprava. Takto připravené šrouby pak společně s měděnými maticemi odolnými vůči vysokým teplotám a těsněním zajišťují dokonale nepropustné spojení.

Bezpodmínečně však musí být vždy dodrženy pokyny výrobce týkající se postupu utahování a konkrétního utahovacího momentu. Příklad utahovacích momentů:

  • první otáčka závitu: 11 Nm
  • druhá otáčka závitu: 22 Nm
  • třetí otáčka závitu: 22 Nm

Důvodem pro stejný utahovací moment při druhém a třetím utahování je, že jednak v těsnění dochází ke ztrátě způsobené sedáním, tzn. drážky se stlačují, jednak se šroubové spoje utahují v plastickém stavu. Nesprávný utahovací moment, tedy příliš nízký nebo příliš vysoký, vede dříve či později k netěsnostem.

Elastomerové O-kroužky

Kategorií, kterou u těsnění nelze podceňovat, jsou O-kroužky. Všechny montážní sady Elring pro turbodmychadla obsahují O-kroužky podle specifikace OE. To se týká jak použitého elastomeru, tak i odpovídající tvrdosti Shore. Často se nesprávně předpokládá, že barva O-kroužku souvisí s kvalitou, tedy s odolností vůči teplotě, motorovému oleji nebo palivu. Daleko spíše je to ale tak, že v závislosti na účelu se používají kroužky z FPM, EPDM nebo HNBR.

Speciální těsnění

Při určitých konfiguracích motoru a turbodmychadla dochází ke vzniku velmi vysokých teplot. V takovém případě se pro utěsnění používají speciální materiály. Jedná se o grafit, který se uplatní při teplotách do +550 °C, nebo slídu, přírodní produkt vyznačující se mimořádně vysokou chemickou a fyzikální odolností a rovněž odolností vůči teplotám až do +1.100 °C. Výhody z dlouholetých zkušeností s těmito materiály v sériové výrobě využívají díky komplexní výrobě těchto těsnění i zákazníci nakupující náhradní díly firmy Elring.

Těsnění z grafitu 429.840
Těsnění z grafitu 429.840
Slídové ploché těsnění výfukového systému
Slídové ploché těsnění výfukového systému
Slídové ploché těsnění turbodmychadla
Slídové ploché těsnění turbodmychadla

Více informací naleznete na stránkách firmy ELRING.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!