Rozšířený systém Bosch Start/Stop ušetří ještě více paliva

14. září 2011, 0:00

Vypnutý motor nevyžaduje žádné palivo. Z této logiky vychází systémy Start/Stop, které motor na červeném semaforu nebo v dopravní zácpě jednoduše vypnou.

Ve snaze dosáhnout dalšího snížení spotřeby paliva a emisí CO2 se vývojáři společnosti Bosch zaměřují na postupné prodlužování doby nečinnosti motoru. Nejprve se bude motor vypínat již při pomalé jízdě před zastavením a následně dokonce i za jízdy, pokud řidič nepřidává plyn. „V závislosti na způsobu řízení a jízdních podmínkách dokážou vylepšené systémy Start/Stop ušetřit dalších až deset procent paliva,“ tvrdí Dr. Ulrich Kirschner, předseda představenstva divize Bosch Starter Motors and Generators. Bosch prodal od zahájení sériové výroby prvního systému Start/Stop v roce 2007 již více než 4 miliony spouštěčů pro systém Start/Stop.

První generace systému Start/Stop vypíná motor teprve tehdy, až vozidlo úplně zastaví. Rozšířený systém Start/Stop prodlužuje dobu vypnutí motoru. Pokud řidič přijíždí například k červenému semaforu a brzdí, dojde k vypnutí motoru již během dojíždění k místu zastavení. Chce-li řidič pokračovat v jízdě a sešlápne pedál plynu, motor bez prodlevy naskočí. K tomu napomáhá synchronizované opětovné spouštění motoru, při němž může být spouštěč uveden měkce do záběru ještě při dobíhajícím motoru. Za tím účelem vyrovná elektronika otáčky pastorku spouštěče a klikového hřídele a poté vydá pokyn k jeho zasunutí do ozubeného věnce. Kromě speciální konstrukce spouštěče, která odděluje zasunutí pastorku do ozubeného věnce od procesu spuštění motoru, a upraveného softwaru řídicí jednotky motoru nejsou zapotřebí žádné další komponenty. Jestliže dosavadní systémy Start/Stop dokážou v kombinovaném režimu EU uspořit až pět procent paliva, umožňuje nový systém snížit spotřebu až o sedm procent.

Nulová spotřeba i během jízdy
Synchronizované opětovné spouštění motoru pomáhá zkrátit reakční dobu systému i při využití funkce Start/Stop během jízdy setrvačností. Při tom se využívá kinetická energie vozidla, které jede setrvačností s nulovou spotřebou paliva a nulovými emisemi díky vypnutému motoru odpojenému od hnacího řetězce. Motor je opět spuštěn, jakmile řidič sešlápne pedál plynu. Systém je aktivní v typickém rozsahu rychlostí při jízdě ve městě, mimo město a na dálnici. V reálném provozu může úspora paliva dosáhnout až deseti procent. Záložním napájením palubní sítě jsou zajištěny veškeré funkce ovlivňující bezpečnost, jako například posilovač řízení nebo brzdová soustava, i při delší jízdě setrvačností.

Vylepšené systémy Bosch Start/Stop jsou nabízeny pro vozidla s mechanickými i samočinnými převodovkami. Intenzivněji zatěžovaný spouštěč je konstruován pro celou dobu životnosti vozidla. Dr. Ulrich Kirschner shrnul veškeré přednosti následovně: „Naše optimalizované systémy Start/Stop jsou dalším příspěvkem ke snižování emisí CO2. Jednoduchá konstrukce a s ní související výhodná cena jsou společně s intuitivně pochopitelnou funkcí důležitým předpokladem velkého rozšíření systému do všech segmentů vozidel a na všechny trhy.“

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!