Filtry pevných částic se používají téměř u všech moderních dieselových motorů, aby byly splněny požadavky (i v budoucnu) platných předpisů pro emise. Filtry vyrobené ze speciálních keramických materiálů zachytí téměř 100 procent částic sazí z výfukových plynů spalovacích motorů. Výfukové plyny narážejí ve filtru pevných částic na strukturu střídavě uzavřených kanálků.
Při průniku plynů porézními keramickými stěnami filtru dochází k efektivnímu zachycování sazí. Pravidelnými regeneračními cykly se saze usazené na filtru kompletně spalují, čímž se médiu navrací jeho plná filtrační kapacita.
Při vývoji filtru pevných částic dieslového motoru sází firma MANN+HUMMEL na zcela novou koncepci. Namísto obvyklých materiálů kordieritu a karborunda je nový typ filtru vyroben z keramického materiálu titaničitátu hlinitého, sloučeniny oxidu hlinitého a titanu. Ten má ve srovnání s dosud běžným kordieritem podstatně vyšší teplotní odolnost a v provozu se navíc rozpíná výrazně méně než doposud také hojně používané karborundum. Díky těmto vlastnostem je možné vyrobit tento teplotně odolný filtr v jediném dílu.
Zcela nová výrobní technologie
MANN+HUMMEL zde využívá své dlouholeté zkušenosti s výrobou elementů kompaktních vzduchových filtrů. Pozměněná forma kompaktního vzduchového filtru z papíru slouží jako nosný materiál pro nový filtr pevných částic vznětového motoru. Specialisté MANN+HUMMEL vyrábějí homogenní papírové těleso filtru pomocí navíjecí techniky, která se obvykle užívá pro výrobu vzduchových filtrů. Při výrobě se uplatňuje nová technologie CCP (Ceramic Coated Paper). Nosný prvek z papíru se ponoří do keramické emulze, která zcela obalí papírová vlákna. Následně je papír vypálen, přičemž keramické částice slinou. Jelikož je mezi vrstvy papíru již během procesu navíjení naneseno keramické lepidlo, dochází automaticky k uzavření kanálků střídavě z obou stran, což je pro filtraci zcela zásadní. Na konci tohoto nového výrobního procesu je hotový filtr pevných částic dieselového motoru.
Ve srovnání s jinými filtry dieselových motorů, které nabízí dosavadní trh, se nový výrobek MANN+HUMMEL může pochlubit zvýšenou kapacitou zachytávání částic sazí. Díky nižšímu zpětnému tlaku výfukových plynů lze navíc snížit emise CO2. Kromě toho nabízí tato vývojová novinka více volnosti při konstrukčních řešeních prostoru i designu. Jelikož jsou tvar i velikost filtru závislé pouze na použití nosného prvku z papíru a technice navinování, bude tento výrobek mnohem flexibilnější jak v geometrii kanálků tak v možnostech tvarování. Geometrii i počet filtračních kanálků bude možné jednoduše a rychle měnit, takže budou vhodné jak kónické kanálky, tak otvory mezi kanálky.
Více funkčních možností
Tato nová koncepce navíc otevírá možnosti pro lepší integraci dalších funkcí. Do tělesa filtru bude možné vestavět katalyzátor, čímž bude ušetřen jeden celý konstrukční díl včetně prostoru potřebného pro jeho zástavbu.
Více na http://www.mann-hummel.com/mhcz/.
Komentáře