Vláda vydala nesouhlasné stanovisko k novele poslanců ČSSD, podle které by se stalo přetáčení tachometrů trestným činem.
Co se stalo? Pan poslanec Huml cca 2 roky připravoval a v březnu 2012 podal návrh na novelizaci trestního zákoníku, aby se manipulace se stavem tachometru stala trestným činem.
Především poukazoval na to, že přetočením tachometru vznikají kupujícím značené finanční škody (cena vozidla výrazně vzroste). A na druhé straně je zde i nezanedbatelný fakt, že pokud kupující nezná skutečné opotřebení automobilu a neprovede potřebný servis, může díky špatnému technickému stavu vozidla způsobit nehodu a zde už se jedná o lidské zdraví.
Jako každý poslanecký návrh prošel tento návrh posouzením vlády a vláda mu dala nesouhlasné stanovisko. Stanovisko vlády poukazuje na různé formální vady předlohy a podle koaličních ministrů je novela trestního zákoníku nekoncepční.
Výsledek – v ČR je stále přetáčení tachometrů legální!
První pokus v ČR řešit stáčení tachometrů zákonem zatím nedopadl dobře. Další návrh, který se nyní připravuje, je novela Zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích z Ministerstva dopravy, která kvalifikuje přetáčení tachometrů jako přestupek. Pokud tento návrh projde (dle našich odhadů to však nebude dřív jak za rok), tak to bude určitě výrazný posun v legislativě a dobrý začátek k případným dalším úpravám, protože nyní manipulace s kilometry není v ČR ošetřená vůbec.
42% vozidel má manipulováno se stavem tachometru!
Z dlouhodobých statistik Cebia vyplývá, že 42% vozidel v ČR má přetočený tachometr. Cebia jen v r. 2011 zkontrolovala přes on-line systém AUTOTRACER 250 000 vozidel a ukázalo se, že téměř polovina má přetočený tachometr a to v průměru o 100-200 tis. km.
Pokud to vztáhneme na celkový počet vozidel, která jsou registrovaná v ČR, tak se dá říci, že v ČR jezdí celkově 1 mil. vozidel s přetočeným tachometrem.
Mezi další nejčastější praktiky „omlazování“ a vylepšování stavu vozidel patří falšování roku výroby, resp. data uvedení do provozu.
Velké technické průkazy již dávno neobsahují údaj „rok výroby“, ale pouze naprosto odlišný datum a to je „datum 1. uvedení do provozu“. Tyto dvě hodnoty se od sebe mohou lišit o 1-2 roky a výjimkou nejsou vozidla, kde je tento rozdíl 3 a více let. To opět využívají nepoctiví prodejci, protože čím mladší se automobil zdá, tím je jeho cena vyšší.
Problém s omlazováním vozidel se vyskytuje u cca 20% vozidel na trhu v ČR.
Jak se může kupující minimalizovat riziko při nákupu ojetých vozidel?
Společnost Cebia všem motoristům doporučuje:
– před nákupem si ojeté vozidlo prohlédněte a prověřte (přiveďte si na pomoc svého automechanika),
– pročtěte si kupní smlouvu a pokud nebude splňovat všechny náležitosti, žádejte o jejich doplnění, nebo od nákupu odstupte (na trhu jsou i jiná vozidla, která si můžete koupit),
– zvažte, od koho vozidlo kupujete a dejte přednost prověřeným prodejcům, kteří poskytují určitý standard a máte jistotu, že se na ně můžete obrátit i s případnou reklamací vozidla,
– vyžádejte si dopředu VIN vozidla a kopii technického průkazu a vozidlo si prověřte u specializovaných společností, které Vám prověří původ a historii vozidla.
– využijte systém AUTOTRACER (www.zkontrolujsiauto.cz) a vozidlo si zde on-line prověřte. Zde si můžete ihned ověřit – průběžné počty najetých kilometrů (nebylo s tachometrem manipulováno?), skutečný rok výroby, zda vozidlo není předmětem leasingu, zda není v databázi odcizených vozidel a další důležité informace z jeho historie.
Pořízení vozidla je většinou velká investice a proto se vyplatí nákup neuspěchat a vše důkladně prověřit a nechat zkontrolovat.
Ukázka ze systému AUTOTRACER – graf s najetými kilometry:
Zdroj: cebia.cz
Komentáře