V důsledku nedostatečné péče o pneumatiky se ročně vyplýtvá 3,1 miliardy litrů paliva, což zbytečně zvyšuje emise CO2 o 7,4 milionu tun.
Bridgestone v roce 2011 zkontroloval stav pneumatik 46.000 vozů v 11 evropských zemích. Výsledky těchto kontrol ukazují, že 63% motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách. Podle kalkulací odborníků společnosti Bridgestone se v důsledku tohoto zlozvyku zbytečně spotřebuje 3,1 miliardy litrů paliva ročně v hodnotě 5 miliard eur. Pro životní prostředí to znamená zvýšení emisí CO2 o 7,4 milionu tun ročně, což odpovídá nárůstu emisí CO2 o 2,7 g/km u všech vozidel provozovaných na evropských silnicích.
„Stejně jako v předchozích letech výsledky ukazují, že většina řidičů si není vědoma nákladů a rozsahu škod pro životní prostředí, které má na svědomí nedostatečná péče o pneumatiky,“ říká Tom Fukuda, viceprezident společnosti Bridgestone Europe zodpovědný za prodej a marketing.
Bridgestone provedl v rámci svých aktivit na podporu bezpečnosti kontroly již více než 180.000 pneumatik u nákupních středisek a na veřejných parkovištích.
Analýza výsledků ukazuje, že 17,5% motoristů jezdí na závažně podhuštěných pneumatikách (minimálně 0,5 baru pod doporučenou hodnotou tlaku) a 4,3 % z nich velmi ohrožuje bezpečnost silničního provozu jízdou na kriticky podhuštěných pneumatikách (minimálně 0,75 baru pod doporučenou hodnotou tlaku).
1 z 5 pneumatik vyžaduje výměnu
Téměř 20% používaných pneumatik je také opotřebeno pod hranici evropskou legislativou povolené minimální hloubky dezénu 1,6 mm, což představuje bezprostřední bezpečnostní riziko pro řidiče vozidla, cestující i ostatní účastníky silničního provozu. Řidiči těchto vozů se mohou setkat s akvaplaningem při rychlostech až o 40% nižších než obvykle a zároveň podstupují vysoké bezpečnostní riziko způsobené ztrátou přilnavosti.
Více než 3,5% kontrolovaných pneumatik vykazuje jak kritické opotřebení, tak i kritické podhuštění, což řidiče vystavuje dvojnásobnému ohrožení.
Nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje valivý odpor pneumatik
Výsledky kontrol svědčí o tom, že mnozí motoristé si neuvědomují, že v pneumatice se stejně jako v balonu snižuje v průběhu času přirozeně tlak vzduchu a že jízda s nesprávným tlakem je nejen nebezpečná, ale vede i k plýtvání palivem a výraznému zvýšení emisí CO2. Je to způsobeno tím, že tlak vzduchu v pneumatice výrazně ovlivňuje velikost valivého odporu pneumatiky, který patří mezi klíčové faktory ovlivňující výši spotřeby paliva vozidla. V závislosti na typu silnice a jízdním stylu připadá na valivý odpor 18 až 26% celkové síly, kterou musí vozidlo vynaložit na překonání všech jízdních odporů. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatice zvyšuje velikost valivého odporu, má přímý vliv na hospodárnost jízdy a množství vypouštěných emisí.
Ohrožení osobní bezpečnosti
Jízda na podhuštěných pneumatikách je také nebezpečná. Při sníženém tlaku vzduchu v pneumatikách ztrácí řidič kontrolu nad vozem, který se tak může dostat snadněji do smyku. Nízký tlak vzduchu v pneumatice má také extrémně negativní vliv na životnost pneumatiky v důsledku nadměrného namáhání ramenní oblasti pneumatiky a jejího zahřívání při ohýbání bočních stěn. Motoristům s kriticky nízkým tlakem vzduchu v pneumatikách hrozí kvůli uvedeným faktorům defekt pneumatiky.
Bridgestone pokračuje v podpoře ekologičtější silniční dopravy
Bridgestone rozšířil v roce 2011 svou řadu ekologických pneumatik Ecopia pro osobní a užitková vozidla. Pneumatiky Ecopia přispívají k prevenci globálního oteplování snižováním emisí CO2, protože jejich menší valivý odpor snižuje spotřebu paliva. Díky nové technologii směsi vyvinuté společností Bridgestone dosahují pneumatiky Ecopia menšího valivého odporu bez kompromisů v oblasti přilnavosti a bezpečnosti.
Klíčová fakta a údaje
Rozsah kampaně
2005 zkontrolováno 8700 vozů 10 zemí
2006 zkontrolováno 20 300 vozů 19 zemí
2007 zkontrolováno 38 867 vozů 19 zemí
2008 zkontrolováno 31 178 vozů 14 zemí
2009 zkontrolováno 52 400 vozů 15 zemí
2010 zkontrolováno 38 200 vozů 8 zemí
2011 zkontrolováno 46 000 vozů 11 zemí
Klíčové výsledky 2011
Nahuštění pneumatik
– 17,5 % kontrolovaných vozidel používalo závažně podhuštěné pneumatiky (4,3 % kriticky podhuštěno)
– 3,5 % pneumatik vykazovalo kritické opotřebení a kritické podhuštění.
Opotřebení kvůli nízkému tlaku vzduchu + hloubka dezénu pneumatiky
– 6 % kontrolovaných pneumatik má o 30 % kratší životnost v důsledku podhuštění
– 19,7 % kontrolovaných pneumatik má hloubku dezénu nižší než legislativou požadovaných 1,6 mm.
Důsledky nízkého tlaku vzduchu pro životní prostředí
– 19,1 milionu pneumatik končí svou životnost předčasně v důsledku nadměrně rychlého opotřebení
– 18-26 % celkového jízdního odporu vozidla je způsobeno valivým odporem pneumatik
– 17,5 % kontrolovaných řidičů jezdí s výrazně zvýšenou spotřebou paliva v důsledku nízkého tlaku vzduchu v pneumatikách
– V důsledku podhuštění se vyplýtvá 3,1 miliardy litrů paliva za 5 miliard eur. Tím se zvyšují emise CO2 o 7,4 milionu tun
– To odpovídá zvýšení míry emisí o 2,7 g CO2/km u každého vozidla na evropských silnicích
Zdroj: bridgestone.cz
Komentáře