V souladu se zásadou TRW “vždy připraven” – je nutné vozidlo zkontrolovat a připravit před příchodem deště a mrazu a průběžně kontrolovat jeho stav.
Nemůžeme ovlivnit počasí, ale můžeme být připraveni na rychle se zhoršující počasí, které nutí řidiče bojovat se silným větrem, mrznoucí mlhou, deštěm se sněhem, sněhem a pro řidiče nejhorším nepřítelem – ledem.
Pro větší bezpečnosti řidičů a cestujících, společnost TRW Automotive Aftermarket , která je předním dodavatelem a výrobcem podvozkových dílů, vybízí řidiče provést kontrolu podvozku vozidla (včetně brzdového systému, řízení a zavěšení) a jejich řádnou údržbu před příchodem škaredého počasí.
Auta ve špatném stavu jsou hrozbou na silnici
I přes nárůst nových vozidel na pozemních komunikacích, v důsledku opatření podporujících koupi nových aut přijatých v posledních letech, silnice v Evropě i nadále brázdí několik milionů aut s vážným poškozením, což ohrožuje bezpečnost jiných účastníků provozu. V dobách krize stále více řidičů, kteří chtějí ušetřit, zanedbává své vozy.
Nejčastější příčinou problémů vyskytujících se při nízkých teplotách je samozřejmě baterie. Často je selhání auta způsobeno zamrznutím chladicí kapaliny nebo kapaliny do ostřikovače, v důsledku nedostatečné koncentrace náplní. Jak často však myslíme na kontrolu brzdového systému a systému řízení? To ony mají největší vliv na bezpečnost.
Pravidelná kontrola kapalin
Nízká hladina brzdové kapaliny nebo její znečištění může způsobit selhání brzdového systému a být příčinou nehody.
Brzdová kapalina je nezbytná pro zajištění správného procesu brzdění, a proto znalosti o jejím bodu varu jsou velmi důležité pro bezpečnou jízdu. Neexistuje žádná možnost vizuální kontroly stavu brzdové kapaliny, jediný bezpečný způsob je změřit teplotu varu. TRW doporučuje každoroční kontrolu brzdové kapaliny a její výměnu každé dva roky.
TRW nabízí kvalitní tester brzdové kapaliny, kterým se v několika sekundách zjistí skutečný bod varu brzdové kapaliny.
Brzdy – zajištění bezpečnosti
Na ledu, při snížené adhezi, jsou obzvláště důležité účinné a rovnoměrně fungující brzdy. Zablokování jednoho kola může zapříčinit smyk a způsobit nehodu.
Z tohoto důvodu je nutné provézt vizuální kontrolu všech brzdových trubek a hadiček. Elastické brzdové hadičky, stejně jako ostatní pryžové součásti, jsou náchylné k popraskání při nízkých teplotách, zvláště pokud nejsou nové. Je nutné věnovat zvláštní pozornost všem děravým, prasklým nebo netěsným gumovým částem a ihned je nahradit.
U brzdových třmenů by se měla zkontrolovat jejich nadměrná koroze, a jestli nejsou zaseknuté pístky. Tato kontrola se provádí nejlépe po očištění těchto dílů čističem na brzdy.
Důležité je zkontrolovat prachovky a ochranné prvky. Veškeré praskliny vedou k průsaku vody, což způsobuje další problémy, jako jsou přidřené pístky, které mají za následek přehřátí destiček a tím pádem pokles brzdné síly. Posypová sůl na cestách situaci ještě zhorší. Proto byste se měli ujistit, že vše pracuje volně a není nijak omezen pohyb brzdových destiček.
Během kontroly brzdových třmenů by se měl ověřit stav brzdových kotoučů, aby se zajistilo, zda nenesou známky rzi nebo trhlin, což může vést k dalším problémům. Také zkontrolujte stav brzdového obložení a ujistěte se, že síla třecího materiálu není menší než minimální požadovaná tloušťka. Provedení pouze části z těchto úkolů je zbytečné!
Stav lanek
Kontrola lanek ruční brzdy je často přehlížena. Vnější plášť lanka může být v zimě poškozen, což způsobuje průnik vody. Při teplotách pod bodem mrazu voda zamrzá a omezuje pohyb brzdového lanka. V extrémních případech ruční brzda přestane pracovat, ale nejčastější problémy jsou při její uvolňování.
Je nutné průběžně sledovat prachovky na řízení, jestli nejsou potrhané či netěsné. Voda pronikající dovnitř způsobuje korozi a může poškodit celé řízení.
Tento proces je mnohem rychlejší v zimě, kdy jsou silnice ošetřeny solí a jinými posypovými materiály.
Tlumiče – klíčové pro bezpečnost
Opotřebené tlumiče mohou být stejně tak nebezpečné, protože mají přímý vliv na řízení a kontrolu trakce. Opotřebované nebo poškozené tlumiče prodlužují brzdnou dráhu a výrazně snižují účinnost elektronických systémů podpory jízdy (ESP, ABS, atd.). V důsledku toho je auto obtížné kontrolovat, volant začne vibrovat, je obtížné udržet směr jízdy, zvyšuje se riziko smyku.
TRW zahájila kampaň s cílem zvýšit zájem o problematiku tlumičů a dosáhnout jejich uznání jako zásadního dílu pro bezpečnost. Studie ukazují, že až každý čtvrtý vůz v Evropě má poškozený alespoň jeden tlumič, což prodlužuje brzdnou dráhu a představuje riziko úmrtí při autonehodě.
Hlavním poselstvím tohoto programu je kontrola, kontrola a ještě jednou kontrola – a to před příchodem zimy.
“Vadné díly jsou prostě ohrožením života” – dodává Roman Rotter, expert TRW. “Celý evropský trh s tlumiči se odhaduje na přibližně 20 milionů kusů, což znamená, že na našich cestách jezdí hodně vozů s nepracujícími tlumiči. Velice nám záleží na zlepšení úrovně bezpečnosti na našich silnicích a vynaložíme veškeré úsilí ke zvýšení povědomí veřejnosti o tom, že je velice důležitá správná funkce a pravidelná kontrola tlumičů”.
Špatně fungující díly je nutné okamžitě vyměnit. Nestojí za to riskovat život.
Článek připravila společnost TRW
Komentáře