Nebýt pravdivého doprovodného komentáře majitele vozidla, že před problémem blikající kontrolky žhavení vyměnil jen žárovku brzdového světla, trvalo by hledání závady déle. O co se pak postarala nesprávně volená žárovka v řízení vznětového motoru si přečtěte v tomto na vysvětlení jednoduchém příběhu…
Namísto dvouvláknové žárovky nalezena jednovláknová Jednovláknová žárovka s centrálně umístěným pluspólem propojila v patici pro dvouvláknovou žárovku oba pluspóly vláken, co na tom, že patice je kódovaná asymetrickými kolíky. Majitel použil vedle zručnosti i větší sílu takže do patice žárovku nakonec dostal. Při rozsvícených světlech a sešlápnutém pedálu akcelerace se pak rozsvěcela kontrolka žhavení.
Koncové světlo Seat Toledo
Dvě žárovky pro tři funkce
Dva kontakty v patici čekají na dvouvláknovou žárovku
Zde bylo jádro pudla, žárovka z jedním středovým plus kontaktem propojila tyto dva kontakty. Pokud se rozsvítila světla a sešlápnul se pedál akcelerace, vyhodnotila řídící jednotka motoru, která sleduje přes napětí na snímači brzdových světel, že je sešlápnutý i pedál, což nebyla pravda. Napětí tam šlo právě odsud… Pokud byla světla zhasnuta, závada se po dobu jakkoliv dlouhé jízdy nevyskytla.
Výrobce: Seat
Model: Toledo
Rok výroby: 2004
Kód motoru: AHU
Typ motoru: 1.9 TDi
Výkon: 66 kW
Najeto: 120.000 km
Převodovka: Manuální
Palivo: Diesel
Datum: 20.6.2010
Systémy – Příznaky:
Elektrika – špatná funkce
Motor – rozsvěcí kontrolku motoru (MIL), ŘJ v nouzovém režimu
Závady:
cizí zavinění
nekompatibilní součástka
zkrat na napájení
Řešení :
výměna komponentu
Kód chyby (trefa v%) :
P0703 (100)
Spínač brzdového pedálu B – chybná funkce elektrického obvodu
Vyměněné díly :
žárovka koncových a brzd.světel
Popis problému:
Po výměně žárovky v koncovém světle začala sporadicky pravidelně při delších akceleracích kontrolka žhavení.
Dosavadní analýza…:
Přečtení paměti závad.
Poznámka:
Přečtením paměti závad a posouzením výpovědi řidiče mi svitlo. Normálně bych neřekl, že žárovka do koncových světel ovlivňuje řízení motoru a jeho výkon, dnes jsem si toto mínění poopravil. Řídící jednotka vyhodnocovala současně sešlápnutý pedál akcelerace a brzdového pedálu jako “nerelevantní” a z bezpečnostních důvodů rozblikala sem tam kontrolku žhavení a uložila do paměti závad chybu.
Opravy… /Závěr:
Opraveno výměnou jednovláknové žárovky za dvouvláknovou.
Článek je majetkem portálu www.FCD.eu.
Komentáře