Sdružení SOVA připravilo novou verzi své příručky pro bezpečnou koupi ojetiny

31. března 2010, 0:00

Po úspěchu prvních dvou vydání připravilo Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA pro všechny zájemce o koupi ojetého automobilu aktualizovanou praktickou příručku, která by jim měla usnadnit odhalování triků, jenž se při prodeji ojetin běžně používají.

„Na aktualizaci příručky jsme pracovali na základě vlastních zkušeností, které jsme získali při vyřizování dotazů zákazníků. Vše jsme detailně konzultovali se společností Cebia a zejména s odborem prevence kriminality ministerstva vnitra. Na přípravě se podílelo také ministerstvo dopravy,“ uvedl předseda SOVA Ing. Zbyněk Veselý. Výrazem podpory ministerstva vnitra byl nejen finanční příspěvek na přípravu příručky, ale také úvodní slovo ministra vnitra Ing. Martina Peciny. „Tato publikace je zejména praktickou pomůckou, která efektivním způsobem napomáhá snižovat úmyslné poškozování osob, které se z finančních i jiných důvodů rozhodly ke koupi ojetého vozidla,“ uvedl ministr Pecina v předmluvě. Ministerstvo dopravy podpořilo distribuci příručky doporučujícím dopisem.

Oproti minulým vydáním příručka více reaguje na vývoj na trhu ojetých automobilů po vstupu do Evropské unie, kdy se do ČR začaly vozit automobily prakticky bez jakéhokoliv omezení. „Tím razantně vzrostl počet případů umělého omlazování vozů, stáčení tachometrů či různých machinací s kradenými vozy nebo auty po totálních haváriích. Naše příručka radí, jak prověřit ojetých vůz před koupí, a to: z hlediska legálnosti původu (krádež); z hlediska identifikátorů (VIN, rok výroby); z hlediska technického (technický stav, stav tachometru); z hlediska jízdních vlastností (zkušební jízda, brzdy, motor, apod.); z hlediska právního stavu (Leasing, Exekuce, Zástava, apod.),“ řekl Veselý.

V příručce sdružení využilo řadu zkušeností, které získalo díky každodennímu vyřizování dotazů a stížností občanů. Největším problémem, který SOVA v současné době řeší, je zatím pravděpodobně nejrozsáhlejší podvod s ojetými vozy v historii ČR. „V rámci této kauzy společnost Globus Car brala do komise vozy, které obratem prodávala zejména do autobazaru Auto ESA. Původním majitelům však neplatila. Vozy byly následně společností Auto ESA prodány novým majitelům. Policie odhaduje škodu v tomto případě na několik desítek milionů korun, podvedených je skoro 200,“ uvedl Veselý. Sdružení se hlásí stále další a další podvedení lidé. „Podle našeho názoru došlo zejména u bazaru Auto ESA k selhání kontrolních mechanismů. Pokud by zafungovaly dříve, mohlo být poškozených mnohem méně,“ dodal.

„Já jsem například svěřila Globus Caru k prodeji Škodu Octavia II z roku 2005 v hodnotě cca 280 tisíc korun. Auto bylo následně prodáno do Auto ESA a pak novému majiteli. Dokonce vím, kdo s mým autem nyní jezdí. Já jsem dodnes peníze nedostala,“ uvedla Petra Sumerauerová, jedna ze skupiny patnácti poškozených, kteří se domlouvají na společném dalším postupu.
Sdružení SOVA, které na problém kauzy Globus Car / Auto ESA soustavně upozorňuje, je nyní pod silným tlakem Auto ESA. „Bazar na nás podal žalobu a požaduje po občanském sdružení odškodnění 300 tisíc korun. Podle nás se jedná pouze o snahu odvést vyšetřování jiným směrem a zlikvidovat spotřebitelské sdružení, které upozornilo na závažná pochybení“ zdůraznil Veselý.
Sdružení nyní příručku rozesílá na místa, kde se již v minulosti distribuce osvědčila, a to na jednotlivé STK a odbory dopravy obcí. „Celkem rozešleme 100 tisíc výtisků na asi 450 míst po celé ČR,“ uvedl Veselý.

Zájemci si mohou příručku také stáhnout ze stránek sdružení přes odkaz www.sdruzeni-sova.cz/prirucka.pdf nebo si o ní napsat na e-mailovou adresu sdružení info@sdruzeni-sova.cz.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!