V České republice bylo za rok 2013 vyrobeno celkem 1.154.678 ks silničních vozidel, z toho 1.134.285 motorových a 20.393 přípojných. Je to o 3,84% méně než v roce 2012.
„Český automobilový průmysl prokázal i ve složitých podmínkách roku 2013 svou konkurenční schopnost, takže celkový pokles výroby vozidel byl nakonec nižší než by odpovídalo vývoji na evropských trzích. I přes uvedený pokles se jedná o historicky třetí nejvyšší výrobu osobních automobilů v ČR“, uvedl k dosaženým výsledkům prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn.
Osobních automobilů bylo v roce 2013 na území ČR vyrobeno 1.128.473 ks, což oproti roku 2012 představuje pokles produkce o 3,90%.
Vývoj v jednotlivých tuzemských automobilkách byl v uplynulém roce z řady důvodů rozdílný, což se projevilo i na změně jejich podílu na produkci osobních automobilů. Podíl ŠKODA AUTO na celkové výrobě osobních automobilů v ČR dosáhl v roce 2013 hodnoty 56,70% (v roce 2012 to bylo 55,89%), podíl HMMC Nošovice činil 26,90% (v roce 2012 to bylo 25,81%) a v TPCA Czech se tento podíl snížil z 18,30% na 16,40%.
U autobusů došlo k růstu výroby o 14,31%. V roce 2013 bylo vyrobeno celkem 3.691 ks, což je historicky nejvyšší produkce v historii ČR i Československa. Před rokem 2013 bylo zatím nejvyšších počtů vyrobených autobusů dosaženo v roce 2011 (3.562 ks) a v roce 2008 (3.496 ks). Před rokem 1989 bylo dosahováno výroby přes 3.300 ks v letech 1985 až 1988, nejvíce (3.410 ks) to bylo v roce 1986.
Podíl dvou hlavních tuzemských výrobců (IVECO CR a SOR Libchavy) na celkové výrobě autobusů za rok 2013 se v podstatě nezměnil (u IVECO CR činil podíl 85,75%, to je o 0,13 procentního bodu méně než v roce 2012 a u SOR Libchavy dosáhl 12,87%, což je oproti roku 2012 o 0,08 procentního bodu méně). Podíl ostatních výrobců pak činil 1,38%.
U nákladních vozidel byl v souhrnu zaznamenán pokles produkce o 48,83% a to z důvodu ukončení výroby ve společnosti AVIA Ashok Leyland Motors (výroba v roce 2013 činila pouze 4 ks). Jediným výrobcem nákladních vozů v ČR je tak nyní pouze společnost TATRA Trucks, která vyrobila 763 vozidel, což oproti roku 2012 představuje nárůst produkce o 53,83%.
K poklesu výroby došlo u motocyklů, kde firma JAWA Moto vyrobila 1.354 ks, což je o 41,61% méně než v roce 2012. I přes uvedený pokles se jedná o druhou nejvyšší produkci motocyklů od roku 2009.
Rovněž u velkých přípojných vozidel kategorie O3 a O4 došlo po dvou letech růstu k poklesu výroby o 16,88%. Celkem bylo dvěma rozhodujícími výrobci (PANAV a SCHWARZMÜLLER) v roce 2013 vyrobeno 1.251 ks vozidel daných kategorií.
Přípojných vozidel kategorie O1 a O2 (firma AGADOS) bylo vyrobeno 19.142 ks, což je o 1.171 ks více než v roce 2012, růst produkce tak činil 6,52%.
„Mohu říci, že výhledy pro rok 2014 jsou mírně optimistické. Vzhledem k současným prognózám předpokládám, že domácí výroba osobních automobilů se v roce 2014 může vrátit k výsledkům dosaženým v roce 2012“, uzavírá Ing. Martin Jahn.
Komentáře