FCD.eu: Když nekomunikuje diagnostika (zásuvka Carb 16 – “OBD”)

16. února 2015, 9:56

Diagnostiku elektronických systémů na vozidle, jakými jsou řídící jednotky motoru, převodovky, ABS, panelu přístojů, airbagů a mnoho dalších, ulehčuje diagnostické rozhraní. Do diagnostické zásuvky, umístěné na přístupném místě se servisní mechanici připojují, aby zjišťovali chyby na vozidle, nastavovali servisní intervaly výměny olejů, či přizpůsobovali jednotky imobilizéru.

Když diagnostika vozidla neodpovídá
Pokud jsme si jisti, že náš diagnostický přístroj je v pořádku, je chyba v komunikaci na straně vozidla. Abychom se neplazili pod volantem se zlomenými zády, používáme tzv. Brake Out Box (dále jen BOB). Ten se zapojí konektorem do zásuvky a nabízí nám možnost se napojit 4mm banánkem k osciloskopu nebo signálnímu rekordéru. Blikání LED diod na zdířkovnici vypadá přesvědčivě, ale ne vždy lze rozpoznat chybu v komunikaci právě díky jemu.

Lokalizace problému při nekomunikující diagnostice (1595/2)
Bus = volně přeloženo "linka". Jelikož se jedná o společné vedení, na kterém "létají" zprávy v podobě napěťových signálů, může komunikaci zhatit zkrat, přerušené či něčím rušené vedení. Správná lokalizace zachrání mnohdy spoustu času a peněz. Podívejte se na diagnostiku "diagnostické linky".

Jak odhalíme viníka "němé" komunikace
Protože sběrnice komunikují po společných linkách, vyřadí všechny komunikující uzly např. jediný zkrat této linky. Pak je potřeba rozpoznat..

1. …že jde o zkrat, přerušení nebo jinak vadné komunikační vedení
2. …že je komunikace nějak rušena nebo její parametry neodpovídají normě (třeba elektromagnetickým rušením – zvaným "šum")
3. …že jde o jednu z vadných řídících jednotek v jejich nitru. To by znamenalo, že ony samy mají nějakou vadu (třeba i zkrat) ve své elektronice a tím ruší nebo jinak znemožní komunikaci ostatních, stějně jako vadné vedení.

Všechny shora jmenované závady lze odhalit pořízením záznamu elektronické komunikace. Tedy napojením osciloskopu nebo signálního rekordéru na komunikační kontakt.

"Kudy dál", rozhoduje chování dynamiky signálu
Diagnostická práce na komunikačních sběrnicích spočívá v měření za současného odpojování jednotlivých uzlů. Rozhodování, který uzel odpojit dříve má jen jednen rozhodovací parametr: "Abych se moc nenadřel", začneme tedy s odpojováním jednotlivých jednotek tam, kde je odpojení řídící jednotky nejjednodušší. Pokud se vadný signál na zbytku sběrnice signál nikterak nezlepší, jednotku připojímě zpět a tento postup opakujeme odpojováním dalších jednotek.

Příklad topologie komunikačních sítí ve vozidle (2003) (1595/1)
Komunikační sítě ve vozidlech prožívají exponenciální rozmach, protože šetří použití drahých materiálů elektrických vedení. Jejich objem se použitím komunikačních systémů snižuje. Například do panelu přístrojů před obličejem řidiče nevedou již desítky drátů z různých teploměrů, plováků a otáčkomerů, ale jen napájecí vodiče a pár komunikačních vedení. Přesto ukazuje panel přístrojů destíky údajů ze všech systémů a zařízení na vozidle.

Článek na portálu FCD.eu i s videem – ZDE

Související články

Tým FCD.eu rozjel systém školení po internetu prostřednictvím videolekcí
Tým FCD.eu rozjel systém školení po internetu prostřednictvím videolekcí

Krátké naučné videolekce trvající zpravidla do 5 minut, obsahující vždy jedno specifické téma, a jsou doprovázena stručným odborným komentářem. Videa najdete u doprovodných článků, které pojednávají o základních tématech v psaném písmu hlouběji, leč také ve zestručněných textech. Články i videa s příbuznými tématy jsou vzájemně propojena aktivními odkazy a pod článkem jsou též další […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!