HE3DA s.r.o. přichází se zásadním posunem ve vývoji rychlonabíjecích baterií pro elektromobilitu. HE3DA(R) akumulátor pro automobilový průmysl s rychlodobíjením pod 30 minut je na světě.
Poslední půl rok se HE3DA s.r.o. kromě přípravy výroby velkokapacitních modulů pro skladování elektrické energie orientovala na zlepšení parametrů akumulátorů pro elektromobilitu.
“Testovali jsme baterie Panasonicu, které se používají v proslulém elektromobilu Tesla a dali si za úkol je předčit ve všech parametrech”, říká technický ředitel firmy, Ing. Starý a pokračuje, “ Celková váha po dokončení odlehčovacích prací může dosáhnout až na 180 W/kg hotové baterie i s battery management systémem, což je dvojnásobek dnešních nejlepších modulů na světě.” Na vývoji se podílí také Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR.
Od jara se podařilo zrychlit rychlonabíjení pod 30 minut. Pro naprostou většinu řidičů jsou dosažené parametry zcela dostačující. Za 15 minut nabíjení odjedou s baterií nabitou na 65% kapacity, a pokud mají čas čekat, tak do 30 minut mají baterii nabitou na 85% kapacity.
Přestože věříme, že se s rychlostí kompletního nabíjení dostaneme pod 15 minut, rychlejší nabíjení by mohlo také znamenat značné nároky na sílu vodiče a kontakty jak u elektromobilu, tak u nabíjecí stanice. S rychlostí nabíjení pochopitelně narůstají také ztráty a paradoxně tak může být další zrychlování nabíjení kontraproduktivní.
U posledních rychlonabíjecích prototypů “Palačinek” se daří dosáhnout rychlosti vybití 55% kapacity za bezkonkurenčních 30 sekund. To je výkon, který dokáže pohánět bez problému i zařízení s obří spotřebou nebo vyrovnat jakýkoli výpadek v elektrické síti. O dostatku energie pro akceleraci elektromobilu není ani potřeba hovořit.
V této fázi firma přechází na další stupeň vývoje tohoto typu baterie (pracovní název „Palačinka“) a to přípravu na sériovou výrobu. Ta by měla trvat zhruba jeden rok, stejně jako u typu “Robusta”, jehož přípravu pro sériovou výrobu dokončila HE3DA před měsícem.
Společnost věří, že její trh nebude jenom v zahraničí, ale že v automobilové velmoci, jako je Česká republika najdou tyto akumulátory také široké uplatnění. Nejde jenom o parametry baterií, ale i cenovou dostupnost. Ta ve velkosériové výrobě prolamuje magickou bariéru 100 USD/kWh.
Z hlediska technologické úrovně i obchodních cílů soutěží HE3DA s.r.o. s absolutní světovou špičkou v oblasti technologicky nejvyspělejších akumulátorů. Otázkou je kdo bude dříve vyrábět? Tesla s velkým náskokem, nebo HE3DA s jednodušší technologií? Výsledek závisí do značné míry na tom, jak dopadne výběr investora.
Anonym, 18. října 2015, 19:31 0 0
Podvod.
Odpověď