Bezpečnost v silničním provozu je podmíněna technickým stavem vozidla, který je závislý na provozuschopnosti náhradních dílů a celých systémů. Důležitým faktorem při výběru nových náhradních dílů je jejich konstrukční specifikace a metodika montáže. Konstrukční specifikace často vylučuje použití některých dílů, i když byly přesně určeny podle značky, modelu, roku výroby a verze motoru vozidla.
Šrouby a matice používané k upevnění kol lze zařadit mezi náhradní díly, které vyžadují přesný výběr a montáž. V kontextu bezpečnosti silničního provozu je podvozek jedním ze systémů vozidla, který přímo ovlivňuje aktivní bezpečnost. Technický stav podvozku závisí na správném výběru šroubů nebo matic a provedení spojení na rozhraní náboj kola -> disk kola.
V praxi má technický stav podvozku vliv také na stabilitu a ovladatelnost vozidla. Spojení náboje a disku kola, ať už z oceli nebo lehké slitiny, vyžaduje specifickou metodiku montáže se zvláštním zřetelem na konstrukční specifikace šroubů a matic kola a montážních otvorů v discích kol, viz obrázek 1.
Chyby při uchycení kol šrouby/maticemi vznikají:
a) použitím neoriginálních ráfků, ať už z oceli nebo lehké slitiny, navzdory shodě s průměrem a šířkou pneumatiky, parametrem ET, průměrem otvoru v náboji a průměrem rozmístění šroubů nebo matic
b) nepřipravením (nevyčištěním) rozhraní mezi nábojem, brzdovým kotoučem nebo bubnem a diskem kola. U některých vozů jsou původní brzdové kotouče a ráfky kol opatřeny svorkami na upevňovacích čepech kol, které zajišťují umístění brzdových kotoučů. Tyto součásti je ve většině případů nutné odstranit, pokud není v doporučeních výrobce uvedeno jinak.
c) použitím neoriginálních šroubů nebo matic (tvar hlavy šroubu nebo matice v oblasti dosedací plochy neodpovídá tvaru montážního otvoru – tvarové rozdíly, obrázek 1)
d) neprovedením kontroly stavu závitu šroubů a matic (shodnost stoupání závitu, poničené závity, koroze a znečištění závitu nebo dosedací plochy)
e) z nedodržení metodiky utahování šroubů nebo matic (obr. 2) a hodnot utahovacího momentu a z neprovedení kontroly dotažení po nájezdu doporučeném výrobcem
f) kvůli rozdílnému průměru otvoru osazení v disku a náboji nebo kvůli poškození redukčních kroužků, které se často používají při montáži kol z lehkých slitin
g) z rázové montáže šroubů a matic pomocí rázových klíčů (pneumatických nebo elektrických)
h) z namazání povrchu závitu
i) z neumytí kola před vyvážením, nezkontrolování správného tlaku vzduchu a nevyvážení kola
j) z použití nevhodných pneumatik, včetně opotřebovaných pneumatik
k) kvůli neprovedení kontroly otáčení kola po montáži
Nabídka bilstein group obsahuje řadu produktů, které zajišťují správnou funkci podvozku v oblasti šroubového spojení kol. Nabídka zahrnuje:
a) šrouby i matice vyrobené v souladu se specifikacemi výrobce, obr. 3
b) sady šroubů proti krádeži, obr. 4
c) sady ochranných krytek na hlavy šroubů a matic spolu s montážním nářadím, obr. 5
Spolehněte se na náhradní díly febi v kvalitě odpovídající OE. Kompletní sortiment šroubů kol společnosti bilstein group najdete v online katalogu na adrese: www.partsfinder.bilsteingroup.com.
Značka febi je součástí skupiny bilstein, která zastřešuje několik dalších silných značek. Více informací je k dispozici na adrese: www.bilsteingroup.com.
Komentáře