Nejčastější příčinou špatné funkce elektrického systému automobilu je porucha alternátoru. Co se na této součástce nejčastěji pokazí a v čem přesně spočívá porucha systému dobíjení? Zde je šest příkladů.
Alternátor je generátor střídavého proudu, jehož úkolem je přeměňovat mechanickou energii na elektrickou. Ve vozidlech zajišťuje napájení všech elektrických zařízení a nabíjení akumulátoru. Životnost alternátoru závisí na řadě faktorů.
Přetržený řemen
Velmi často je příčinou rozsvícení výstražné kontrolky jednoduše přetržený řemen, kterým je alternátor spojen s klikovou hřídelí. Pokud se řemen přetrhne, je potřeba nejprve zjistit příčinu poruchy. Pokud problém spočívá pouze v samotném řemenu, který byl příliš starý nebo byl například poškozen při nesprávné instalaci, obvykle stačí závadu odstranit pouhou výměnou řemenu za nový. Přetržení však mohlo nastat také zablokováním některé ze součástek systému nebo mechanickým poškozením, například některé z kladek, která pak rozřízla řemen ostrou hranou. To komplikuje situaci, protože je třeba zjistit a odstranit příčinu přetržení řemene.
Spálený regulátor a poškození diodového můstku
Regulátor napětí v alternátoru slouží k udržování konstantního napětí bez ohledu na změny otáček motoru. Poruchy této součástky jsou obvykle způsobeny chybami při instalaci – často už při montáži v prvovýrobě. Jedná se o nesprávně připojené kabely baterie. Náhlý zkrat může zničit regulátor a spálit diody diodového můstku, který je zodpovědný za nabíjení baterie.
Spálený regulátor napětí
Pokud je poškozený pouze regulátor, ale diodový můstek ne, je pravděpodobnou příčinou poruchy zaplavení. Do regulátoru se mohla dostat voda, olej či jiná provozní kapalina uniklá ze systému. V tomto případě je důležité určit zdroj úniku, aby se v budoucnu předešlo podobnému poškození.
Vypálený stator
Stator s vinutím je část alternátoru, kde se vytváří proud. Příčinou vyhoření statoru je nadměrné zatížení alternátoru, které vede k jeho přehřátí. K přetížení může dojít z řady důvodů, například v důsledku intenzivního používání příslušenství vozidla (např. klimatizace), špatného stavu akumulátoru, který vyžaduje neustálé dobíjení přes alternátor, nebo opotřebení součástí alternátoru. Důsledkem přehřátí statoru je zničení izolace a zkrat na zem.
Poškozený rotor
Proud ve statoru vzniká díky otáčení rotoru, který generuje magnetické pole. Rotor je poháněn mechanickou energií z klikové hřídele. Jeho porucha nejčastěji souvisí s opotřebením komutátoru, tj. dílu zodpovědného za průtok proudu. Další příčinou poruchy mohou být chyby při montáži, např. příliš slabé spojení mezi rotorem a komutátorem.
Opotřebená ložiska nebo řemenice
Alternátor může selhat také z důvodu čistě provozního opotřebení jeho součástí. Předčasné opotřebení ložisek je nejčastěji způsobeno nekvalitními materiály použitými při jejich výrobě. Vliv může mít i jakákoli vnější kontaminace v podobě tekutin nebo částic. Řemenice alternátoru se časem opotřebuje. Obzvláště negativním příznakem je její nerovnoměrné opotřebení způsobené vyosením drážkového řemene (silně opotřebovaný nebo nesprávně namontovaný). Poškození řemenice mohou způsobit také vadný systém napínání drážkového řemene nebo nesprávně namontované spolupracující součásti.
Komentáře