Diagnostika zapalovacích cívek

19. června 2023, 18:08

Zapalovací cívka je jedním z nejdůležitějších prvků systému zapalování zážehového motoru. Zapalovací cívka generuje přeměnou nízkého napětí na vysoké napětí elektrický náboj. Vysoké napětí je ve finální fázi přeměněno zapalovací svíčkou v jiskru, která zažehne směs vzduchu a paliva nahromaděnou ve spalovací komoře.

Pokud si u zapalovacích cívek všimnete některého z následujících příznaků, znamená to, že došlo k potížím:

  • Zpětný zážeh
  • Problémy se startováním
  • Vysoká spotřeba paliva
  • Vadné zapalování motoru
  • Vynechávání motoru

Takže, jak zapalovací cívky otestovat? Odborníci z Garage Gurus se s vámi podělí o tipy a triky související s údržbou, a tak zde uvádíme snadný způsob, jak otestovat vaše zapalovací cívky typu COP (cívka na svíčce).

Nástroje k diagnostice zapalovacích cívek

K tomuto úkonu údržby budete potřebovat tyto nástroje:

  • Signál IGT od výrobce vozu
  • Testovací svítilnu
  • Testovací zapalovací svíčku
  • Sondy nebo zkušební hrot tvaru T
  • Multimetr
  • Schéma elektrického zapojení od výrobce vozu

Demontáž zapalovací cívky

Nejprve zkontrolujte, zda je klíč v zapalování a zda je spínač zapalování ve vypnuté poloze.

Poté odpojte svíčku od zapalovací cívky. Za pomoci schématu elektrického zapojení (od výrobce vozu) zjistěte, který z elektrických konektorů je napájen (B+).

Namontujte testovací zapalovací svíčku

Poté na konec zapalovací cívky na zkoušku namontujte testovací zapalovací svíčku. Elektrický konektor zapojte do zadní části, druhou část testovací zapalovací svíčky zapojte do kostry (GND)(-) motoru/vozidla.

Pomocí elektrické zkoušečky nebo multimetru zkontrolujte napájení z baterie.

Připojte zkušební hrot tvaru T ke kabelu v konektoru.

Připojení ke kladné koncovce elektrického kabelu baterie (B+).

Poté se jí několikrát dotkněte zkušebního hrotu tvaru T.

Připojte zkušební hrot tvaru T ke kabelu v konektoru.

Připojení ke kladné koncovce (B+) elektrického kabelu baterie.

Poté se jí několikrát dotkněte zkušebního hrotu tvaru T.

Pokud na zkušební zapalovací cívce zaznamenáte jiskry, znamená to, že zapalovací cívka funguje správně.

Měření B+ při diagnostice zapalovací cívky

Měření B+

Pokud jste v předchozím kroku nezaznamenali žádné jiskry, ale cívka je připojena zároveň k B+ a kostře, je nutné cívku vyměnit. Pomocí multimetru se ujistěte, že vše je správně zapojeno a že napětí se pohybuje

Malá připomínka:
( B+)  –   kladná  koncovka  baterie
(GND) –  záporná  (mínus )

Diagnostika zapalovací cívky

Výměna zapalovací cívky

Výměna zapalovací cívky je jednoduchá. Jednoduše proveďte v opačném sledu postup demontáže zapalovací cívky.

Důležité poznámky

  • Zkoušky provádějte se zapnutým zapalováním.
  • Dávejte pozor – při této zkoušce vznikají jiskry o napětí cca 25.000 V.
  • Ujistěte se, že sondu nebo zkušební hrot tvaru T připojíte k signálu IGT na zadní straně konektoru, jinak nelze získat správné výsledky.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!