Zapalovací cívka je jedním z nejdůležitějších prvků systému zapalování zážehového motoru. Zapalovací cívka generuje přeměnou nízkého napětí na vysoké napětí elektrický náboj. Vysoké napětí je ve finální fázi přeměněno zapalovací svíčkou v jiskru, která zažehne směs vzduchu a paliva nahromaděnou ve spalovací komoře.
Pokud si u zapalovacích cívek všimnete některého z následujících příznaků, znamená to, že došlo k potížím:
- Zpětný zážeh
- Problémy se startováním
- Vysoká spotřeba paliva
- Vadné zapalování motoru
- Vynechávání motoru
Takže, jak zapalovací cívky otestovat? Odborníci z Garage Gurus se s vámi podělí o tipy a triky související s údržbou, a tak zde uvádíme snadný způsob, jak otestovat vaše zapalovací cívky typu COP (cívka na svíčce).
K tomuto úkonu údržby budete potřebovat tyto nástroje:
- Signál IGT od výrobce vozu
- Testovací svítilnu
- Testovací zapalovací svíčku
- Sondy nebo zkušební hrot tvaru T
- Multimetr
- Schéma elektrického zapojení od výrobce vozu
Demontáž zapalovací cívky
Nejprve zkontrolujte, zda je klíč v zapalování a zda je spínač zapalování ve vypnuté poloze.
Poté odpojte svíčku od zapalovací cívky. Za pomoci schématu elektrického zapojení (od výrobce vozu) zjistěte, který z elektrických konektorů je napájen (B+).
Namontujte testovací zapalovací svíčku
Poté na konec zapalovací cívky na zkoušku namontujte testovací zapalovací svíčku. Elektrický konektor zapojte do zadní části, druhou část testovací zapalovací svíčky zapojte do kostry (GND)(-) motoru/vozidla.
Pomocí elektrické zkoušečky nebo multimetru zkontrolujte napájení z baterie.
Připojte zkušební hrot tvaru T ke kabelu v konektoru.
Připojení ke kladné koncovce elektrického kabelu baterie (B+).
Poté se jí několikrát dotkněte zkušebního hrotu tvaru T.
Připojte zkušební hrot tvaru T ke kabelu v konektoru.
Připojení ke kladné koncovce (B+) elektrického kabelu baterie.
Poté se jí několikrát dotkněte zkušebního hrotu tvaru T.
Pokud na zkušební zapalovací cívce zaznamenáte jiskry, znamená to, že zapalovací cívka funguje správně.
Měření B+
Pokud jste v předchozím kroku nezaznamenali žádné jiskry, ale cívka je připojena zároveň k B+ a kostře, je nutné cívku vyměnit. Pomocí multimetru se ujistěte, že vše je správně zapojeno a že napětí se pohybuje
Malá připomínka:
( B+) – kladná koncovka baterie
(GND) – záporná (mínus )
Výměna zapalovací cívky
Výměna zapalovací cívky je jednoduchá. Jednoduše proveďte v opačném sledu postup demontáže zapalovací cívky.
Důležité poznámky
- Zkoušky provádějte se zapnutým zapalováním.
- Dávejte pozor – při této zkoušce vznikají jiskry o napětí cca 25.000 V.
- Ujistěte se, že sondu nebo zkušební hrot tvaru T připojíte k signálu IGT na zadní straně konektoru, jinak nelze získat správné výsledky.
Komentáře