Ozonizace auta – vyplatí se ještě? Zahájení testu ozonátorů

27. února 2025, 16:18

Služba ozonizace dosáhla vrcholu své popularity v době pandemie COVID-19. Tehdy ozonátory rychle zmizely z pultů distributorů. Zájem o ně opadl, když pandemie ustoupila. Je to tak správně? Naši kolegové právě zahájili servisní test dvou ozonátorů. Jedná se o již dobře známá zařízení na trhu, která mají charakteristickou vlastnost. Mají speciální povolení, které potvrzuje legálnost jejich používání autoservisy…

Co je to ozonizace?

Ozon je v přírodě vzácná chemická sloučenina, jejíž vzorec je O3. To znamená, že jeho molekula je tvořena třemi atomy kyslíku, díky čemuž je sloučenina nestabilní a rychle se rozpadá na dvě molekuly, O2 a O. Jediný volný atom kyslíku je velmi aktivní a rychle se spojuje s jinými látkami. Tento oxidační potenciál je hlavní výhodou ozonu. Dokáže vázat bakteriální buňky a velké molekuly nezbytné pro život mnoha bakterií, kvasinek, plísní a virů. Tímto způsobem je neutralizuje. Ozon se hojně používá v dezinfekčních procesech, např. pro pitnou vodu, ale pozor – ve vysokých koncentracích je pro člověka nebezpečný.

ozonátory Magneti Marelli

Kde se vzal ozón v autoopravárenství? Jedná se o plyn, který je ideální pro dezinfekci klimatizačního systému, ventilačních rozvodů vozidla nebo jednoduše celého interiéru vozu. Ozonátory, tj. zařízení produkující ozon, se v polských servisech používají již více než dvě desetiletí, ale teprve během pandemie se poznatky o jejich užitečnosti dostaly do širokého okruhu automechaniků. Tehdy se samozřejmě zdůrazňovala výjimečná schopnost ozonu neutralizovat viry. Přestože nebyly provedeny žádné spolehlivé studie, které by potvrdily, že si ozon dokáže poradit s virem COVID-19, ministerstvo zdravotnictví a řada vědců jej doporučovala a zdravotnictví používalo ozonátory k dezinfekci sanitek. Ozonátory se mimochodem v té době nepoužívaly pouze k dezinfekci interiérů automobilů, autobusů MHD nebo vlaků. Používaly se také uvnitř budov a všude tam, kde hrozilo riziko výskytu virů.

Pandemie COVID-19 náhle skončila a o ozonizaci se již nepsalo v celostátních novinách ani se o ní neinformovalo v televizi. Stovky ozonátorů však zůstalo v autoservisech a stále se používají. Vyplatí se to, když už nás údajně neohrožuje neznámý smrtící virus? Odborníci o tom nepochybují.

„Ozonizace nebyla vynalezena během pandemie. Už dávno se potvrdila užitečnost ozonu při dezinfekci interiérů vozidel, klimatizačních systémů nebo větracích cest. První ozonátory s mnohem nižším výkonem, než je ten současný, dodávala společnost Marelli svým zákazníkům již před více než 25 lety a úspěšně plnily svou funkci. Ozonizace je mimořádně účinný proces neutralizace plísní, bakterií a hub, které mohou způsobovat nejrůznější onemocnění, a to nejen u alergiků. Ozonizace je jedním z nejúčinnějších způsobů čištění klimatizačního systému a mimochodem i jedním z nejjednodušších. Nejsou při ní použity žádné chemické látky. Zařízení generuje ozon ze samotného vzduchu. Nepotřebuje nic jiného než elektřinu. Pro servis je ozonátor investicí, která se velmi rychle vrátí. Jeho obsluha je velmi jednoduchá, což si brzy ukážeme,” říká Grzegorz Toczyński, vedoucí specialista technického servisu ve společnosti Marelli Aftermarket Poland Sp. z o.o., těsně před zahájením prezentace stroje v našem spřáteleném servisu.

Grzegorz Toczyński ze společnosti Marelli Aftermarket Poland Sp. z o.o., který představuje princip ozonátoru.
Viry a bakterie považované za citlivé na ozon

Zkouška ozonátorů – popis zařízení

Testu se účastní dva ozonátory značky Magneti Marelli. Model M-MX 4000 je menší jednotka určená pro ozonizaci osobních automobilů. Lze jej použít i pro větší vozidla nebo místnosti a odpovídajícím způsobem prodloužit jeho provozní dobu. Ozonátor M-MX PRO je větší a o něco pokročilejší zařízení, které lze použít pro velká vozidla – například autobusy nebo karavany (což bude také testováno) a místnosti. Níže stručně uvádíme technické údaje testovaných zařízení:

  • Magneti Marelli M-MX 4000 – malý ozonátor doporučený pro malé a středně velké prostory. Jeho výkon je 4000-5000 mg/h. Generuje ozon metodou tzv. korónového výboje. Má úzkou výstupní trubici – součástí sady je trubice, kterou lze zasunout do těžko přístupných míst – např. do ventilačních kanálů vozidel.
  • Magneti Marelli M-MX PRO – větší, velmi účinné zařízení doporučené pro velké a středně velké prostory. Kapacita generování ozonu je v jeho případě 15 000 mg/h. Výroba plynu probíhá prostřednictvím koronového výboje na keramické desce. Má zabudovaný senzor koncentrace ozonu, který umožňuje neustálou kontrolu procesu ozonizace. Obsluhu usnadňuje barevný LED displej a tiskárna s možností personalizace údajů (zákazník, auto atd.).

Poznámka: Dne 1. července 2024 Evropská unie oficiálně uznala ozon jako biocid. Od této chvíle může být jeho nepovolená výroba pomocí necertifikovaného zařízení trestná. Společnost Marelli Aftermarket získala národní povolení č. 9853/24 a je v procesu evropské registrace. To umožňuje prodej a uvádění ozonizérů na trh a především legální výrobu ozonu koncovým uživatelem, tj. autoservisem. Protože je to on, kdo skutečně vyrábí ozon, na který se vztahuje registrace jako na biocidní přípravek v rámci Evropské unie. Registrace ozonu výrobcem, tj. společností Magneti Marelli, chrání všechny prodejce a uživatele v celém dodavatelském řetězci. Použití námi testovaného zařízení je tedy v rámci Evropské unie plně legální. Více o těchto povoleních uvedeme ve shrnutí tohoto testu.

Jak se ozonizace provádí?

Grzegorz Toczyński představuje certifikáty, které mají ozonátory Magneti Marelli.

Test ozonátorů začal ve spřáteleném servise prezentací Grzegorze Toczyńského, zkušeného technického specialisty ze společnosti Marelli Aftermarket Poland, který pomáhal již při několika předchozích testech. Tentokrát byl úkol jednodušší než například při uvádění strojů pro servis pneumatik do provozu. Ozonátory jsou stroje připravené k provozu ihned po vybalení z krabice. Jejich provoz však vyžaduje opatrnost, protože ozon ve vysokých koncentracích je nebezpečný pro lidské zdraví.

Obsluhu zařízení je nejlépe vysvětlit v praxi. Po stručné diskusi o funkcích obou ozonizérů (např. možnost nastavení časovače nebo volba cílové koncentrace ozonu v případě modelu M-MX PRO) přešli účastníci testu k samotné proceduře. Pacientem byl vůz BMW, jehož interiér prozrazoval nezdravou závislost předchozího majitele. Zápach cigaretového kouře pronikl do sedadel a čalounění v takové míře, že i po dlouhé době byl cítit charakteristický zápach.

Jak provést ozonizaci, aby byla plně účinná? Návod je jednoduchý, ale je důležité si zapamatovat několik detailů a vyvarovat se chyb.

Ozonizace auta

Jak provést ozonizaci, aby byla plně účinná? Návod je jednoduchý, ale je důležité si zapamatovat několik detailů a vyvarovat se chyb.

„Nejlepší je umístit ozonátor vně vozu a pomocí trubice přivádět ozon dovnitř, např. pootevřeným oknem. Při umístění uvnitř vozu bude nasávat již vyrobený ozon, což může způsobit zrychlené opotřebení tzv. ozonového článku nebo trubice (v závislosti na použitém řešení). Takový způsob použití zkrátí životnost ozonátoru. Pokud otevřeme jedno z oken, abychom trubičku umístili dovnitř, nic špatného se nestane, ozon je těžší než vzduch, takže se bude stále hromadit u podlahy vozu, ale ventilace ho bude tlačit nahoru, a když se koncentrace zvýší, budou „ozonizovány“ i vyšší prostory, například čalounění stropu,“ uvedl Grzegorz Toczyński ze společnosti Marelli.

Než začneme dodávat ozon do interiéru, je pro zajištění co největší účinnosti procesu nejlepší nastartovat vůz, zapnout klimatizaci (pokud je automatická, změníme nastavení na manuální), nastavit nejnižší teplotu a ventilátor na první nebo druhý „rychlostní stupeň“. Kromě toho nastavíme uzavřenou cirkulaci vzduchu v kabině. Ve většině ventilačních systémů vozidel je vzduch nasáván zespodu – ozón (těžší než vzduch) bude vytlačován nahoru.

Podle našeho odborníka jsou přípustné i jiné konfigurace – např. změna směru proudění vzduchu několik minut po zahájení ozonizace – z foukání na čelní sklo na foukání na nohy atd. tak, aby se ozon dostal do všech kanálků ve vozidle. Bakterie se s největší pravděpodobností hromadí na výparníku klimatizace a topení, kde je vlhkost a příznivá teplota. Aby se ozon dostal i do těchto míst, můžete postup zahájit nastavením klimatizace na nejvyšší teplotu a ponecháním otevřené cirkulace vzduchu. Po několika minutách můžete nastavení změnit – na nejnižší teplotu a uzavřený systém. Ozon se tak dostane do všech problematických míst.

V případě ozonátoru Magneti Marelli M-MX 4000 potřebujeme 15 až 20 minut k provedení plně účinné ozonizace osobního automobilu standardní velikosti. Tento postup se nevyplatí prodlužovat, protože v extrémních případech může při vysokých koncentracích ozon reagovat s některými materiály uvnitř vozidla, jako jsou lepidla nebo laky. Příliš dlouhé ošetření ozonem tak může způsobit například odlepení stropu nebo jiného lepidlem připevněného prvku ve vozidle. Obecný názor, že ozón může poškodit elektronické systémy vozidla, však není pravdivý. V případě silně znečištěných vozů je samozřejmě nutné před ošetřením ozonem odstranit fyzické nečistoty – vyčistit a vysát, nejlépe také vyměnit kabinový filtr, a teprve poté přistoupit k ošetření ozonem. Pokud je vůz obzvláště silně zapáchající, lze použít standardní 15 – 20 minutové ošetření ozonem, po kterém následuje důkladné vyvětrání a opakování postupu.

V jakých případech vozy neozonovat?

Ozónování lze účinně provádět v létě i v zimě, ale v chladném období je to snazší. Ozonizace je citlivá na vysoké teploty vzduchu a na UV záření. V létě je nejlepší provádět postup na co nejchladnějším místě, kde teplota nepřesahuje 25 C°. Nad touto hranicí se ozon rychleji rozkládá. Nízké teploty však na ozon nemají vliv, takže nic nebrání ošetření ozonem mimo dílnu v zimě. V létě je lepší neprovádět ji na přímém slunci, i když je teplota nižší než 25 C°, a to kvůli výše zmíněnému UV záření.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!