Současná generace přímého vstřikování benzinu od společnosti Bosch se stává základem ještě hospodárnějších a čistějších zážehových motorů. Další snižování spotřeby paliva a emisí CO2 umožňuje vstřikovací soustava DI-Motronic díky zdokonalené přípravě směsi.
Současně přispívá k poklesu emisí nespálených uhlovodíků (HC) a oxidů dusíku (NOx). Motory se vstřikováním DI-Motronic proto dokáží vyhovět i nejpřísnější emisní normě na světě, americké SULEV (Super Ultra Low Emission Vehicle). Tato technika má zejména ve spojení s koncepcí tzv. „downsizingu“ (menší zdvihový objem při zachování či zlepšení výkonových parametrů) potenciál na plnění budoucích emisních předpisů a další snižování spotřeby paliva.
Snížení spotřeby paliva přibližně o 15 procent
Přímé vstřikování benzinu získává na významu, i když v celosvětovém měřítku mají téměř dvě třetiny všech prodaných automobilů stále ještě zážehový motor s nepřímým vstřikováním do sacího potrubí. Různí výrobci automobilů si již vypracovali technický náskok zavedením přímého vstřikování Bosch DI-Motronic do svých nejprodávanějších modelů. V Evropě mezi ně patří například koncern Volkswagen nebo BMW Mini ve spolupráci s Peugeotem, zatímco v USA se pro tuto techniku rozhodl Ford, který ji používá v šestiválcích EcoBoost. Bosch počítá s tím, že se podíl přímého vstřikování benzinu na celosvětové výrobě automobilů do roku 2016 ztrojnásobí a dosáhne 16 procent. Tato technika se postupně prosazuje především v západní Evropě, Severní Americe, Japonsku a Koreji. Jedním z důvodů pro větší rozšíření přímého vstřikování je možnost používat menší motory v kombinaci s přeplňováním. Automobilový průmysl dnes totiž u zážehového motoru sází v první řadě na koncepci tzv. downsizingu. To znamená, že se zmenšuje zdvihový objem motoru a často také počet válců, aby bylo dosaženo nižších hodnot spotřeby paliva a emisí CO2. Variabilní ventilové rozvody a přeplňování výfukovým turbodmychadlem zajišťují dostatečnou velikost točivého momentu v oblasti nízkých otáček. Navzdory menšímu motoru proto nedochází k žádnému snížení úrovně výkonu. Předpokladem pro „downsizing“ jsou systémy přímého vstřikování, mezi něž patří Bosch DI-Motronic, ve spojení s přeplňováním turbodmychadlem. S těmito moderními zážehovými motory lze v porovnání s motory spoléhajícími na nepřímé vstřikování do sacího potrubí dosáhnout snížení spotřeby až o 15 procent. Ve stejném rozsahu klesají samozřejmě také emise CO2.
Elektromagnetické ventily vytvářejí homogenní směs
Soustava DI-Motronic umožňuje ideálně realizovat chudé spalování vrstvené směsi, jakož i spalování homogenní směsi. Při homogenním spalování zajišťuje DI-Motronic optimální, a tím i hospodárné spalování díky elektromagneticky ovládaným vysokotlakým vstřikovacím ventilům HDEV5. V závislosti na aplikaci vstřikují tyto ventily palivo do válce v až sedmi paprscích pod tlakem až 200 barů. Mezi klíčové prvky soustavy DI-Motronic patří také vysokotlaké čerpadlo HDP5, které se vyznačuje kompaktními rozměry a nízkou hmotností. Všechny součásti přívodu paliva jsou z ušlechtilé oceli, takže jsou vhodné pro všechny druhy a kvality paliv používaných po celém světě. Pro spalování chudé směsi tvořené proudem vstřikovaného paliva je vhodný piezoelektrický vstřikovač HDEV4, který pracuje se vstřikovacím tlakem až 200 barů a umožňuje mimořádně rychlé vícenásobné vstřikování. Tento inovativní systém se objevil v sériové výrobě poprvé v roce 2006 ve vozech Mercedes-Benz CLS 350 CGI.
Zdroj a foto: Bosch
Komentáře