Koncem února jsme otevřeli téma “Vracení dílů”. Podle Vašich komentářů a také podle výsledků ankety je vidět, že je to velmi rozšířený jev, se kterým se setkal z motobranže snad každý. Děkujeme všem, kteří naší anketu vyplnili, a přináším dnes její výsledky.
Jak se podle naší ankety zdá, je vracení dílů v Čechách ještě běžnější než v Polsku. Zatímco 18 % polských servisů si neobjednává zboží navíc, tak u nás tuto praxi uznává pouze necelých 6 % dotázaných. Víc než čtvrtina účastníků ankety přiznává, že to dělá často.
Nejčastějším důvodem pro takové jednání jsou především potíže s identifikací dílů – uvedlo to 73,5 % dotázaných. O mnoho méně lidí má problém diagnostikovat závadu.
Vracení dílů není problém pouze pro distributory, ale také pro samotné servisy. Zákazníkovi budete dost těžce vysvětlovat, proč mu chcete namontovat díl, jehož obal zjevně není ve 100% stavu. Přitom podle naší ankety pouze necelá 4 % servisů nikdy nedostalo díl v nepoškozeném obalu.
Ač je dodávka dílů v poškozených obalech zcela běžná praxe, neakceptuje to pouze necelých 10 % dotázaných. Skoro dvě třetiny respondentů to akceptuje, ale nelíbí se jim to.
S poškozeným nebo dokonce chybějícím obalem se nabízí další otázka. Jde takové zboží prodávat za plnou cenu? I když si pravděpodobně nevybavíte člověka, který by si bez obalu koupil nějaký jiný sortiment za plnou cenu, tak u dílů je to pro dvě třetiny účastníků naší ankety normální věc.
Podle toho taky vypadají odpovědi na řešení tohoto problému. Více než 23 % dotázaných současný stav vyhovuje a jen 2 % by nevadilo vratky zpoplatnit. Zbývající respondenti by vratky zpoplatnili pouze za určitých podmínek.
Co říci na závěr? Snad jen to, že se chování českých a polských automechaniků příliš neliší a nadměrné vracení dílů jen tak brzo nezmizí.
georgeus, 26. března 2019, 11:58 0 0
kolik lidí se zapojilo do ankety?
Odpověď
redakce, 27. března 2019, 11:52 1 0
Na anketu odpovědělo 156 respodentů.
Odpověď