Létající vozidla – revoluce v dopravě?

, 13 ledna 2020, 12:53

Na první pohled se může tato otázka zdát abstraktní. Ale počet v současnosti ve světě realizovaných projektů dronů a létajících aut překvapivě velký. Některé z nich jsou již ve fázi testovaných modelů.

let dronu
foto: Pixabay

Rozvoj automobilového průmyslu bude podmíněn vytvořením létajících aut. Vozidlo s technologií vypůjčené od dronů již vyrábí Japonci. Konstruktéři dvoučlenného stroje plánují zahájit maloobchodní prodej v roce 2023, zatímco obří společnosti jako Uber, Toyota a Porsche již pracují na podobných vozidlech. Během příštích několika let překročí hodnota trhu s létajícími automobily 30 miliard dolarů.

„Vyvíjíme v Japonsku létající auto, které bude nejen schopné přepravovat zboží a cestující na zemi, ale i ve vzduchu. Máme již prototyp v plné velikosti, na kterém každý den provádíme deset zkoušek za letu“ – říká Tomohiro Fukuzawa, generální ředitel Skydrive v rozhovoru s agenturou Newseria Innovation.

Prototyp létajícího automobilu PAL-V Pioneer byl představen na výstavě Miami 2020 and Beyond. Toto létající vozidlo má zadní a vytahovací vrtule a zadní křídla. Díky tomu může jezdit na zemi jako auto a stoupat do nebe jako letadlo. Na zemi může vůz dosáhnout maximální rychlosti 100 km/h na obloze 200 km/h. Komerční verze tohoto vozidla je již ve výrobě. Cena je 425 tisíc liber. Dodávky konečným zákazníkům jsou naplánovány na rok 2021. Dosud koupilo létající auto 70 lidí.

Japonský Skydrive má poněkud odlišný přístup k létajícím vozidlům, který založil své auto na struktuře známé z dronů.

„Vozidlo vypadá trochu jako dron. Má osm vrtulí a osm motorů a baterii a také volant pro ovládání. Napájení baterií umožňuje 20-30 minut letu, to je let na vzdálenost asi 20-30 kilometrů. V současné době vyřizujeme povolení od Japonského úřadu pro civilní letectví. Když dokončíme vývoj vozidla, podáme žádost o povolení k provozu po celé zemi. Když se nám ho podaří získat v Japonsku, bude možné rozšířit jeho působnost na celý svět. Pak začneme prodávat“ – říká Tomohiro Fukuzawa.

Výrobci Skydrive i PAL-V Pioneer však musí čelit silné konkurenci, zejména ze strany obřích podniků usilujících o vedoucí postavení v tomto odvětví. Uber odhalil plány na zahájení demonstračních letů v roce 2020, nazvaných Uber Air. Komerční využití tohoto řešení je plánováno na rok 2023.

Toyota zase plánuje představit své létající auto na slavnostním zahájení olympijských her 2020 v Tokiu. Porsche a Boeing spojují své síly při vývoji luxusních elektrických létajících automobilů.

„Naším cílem je poskytnout do roku 2030 plně autonomní vozidlo. Začneme prodávat v roce 2023. Je velmi obtížné získat schválení vozidla pro použití v celé zemi. Zpočátku tedy budou lety probíhat na přesně definované trase z bodu A do bodu B. V budoucnu bude každý schopen takové vozidlo používat, jako je tomu u taxislužby. Díky tomu nebudeme muset za cesty tolik platit a to nám umožní rychle se přesunout z bodu A do bodu B“ – říká prezident Skydrive.

Podle předpovědí vypracovaných na základě studie zadané společností Porsche se do roku 2025 začnou používat komerční osobní letouny. O 10 let později jich bude na obloze létat 25.000. Trh s těmito vozidly bude v hodnotě 32 miliard USD.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!