Koronavirus ovlivňuje chod firem. Jaký má dopad na byznys?

16. března 2020, 13:13

Česko se již pár týdnů potýká s šířením viru pod označením COVID-19. Ze dne na den se zpřísňují opatření a co platilo včera, je dnes již jinak. Lidé s podezřením nákazy musí zůstat doma a obchodníci museli zastavit nebo omezit činnost. Jak jsou na tom české firmy a s čím se potýkají?

Zákaz společenských akcí. Toto nařízení zasáhlo zejména divadla, kina a firmy, které se pořádáním společenských akcí zabývají. Zrušeny musely být všechny koncerty, představení či promítání. „Mému umělci například zrušili různá hudební vystoupení, což je škoda v řádu statisíců. Dále se zpožďují některé zakázky a balíky ze zahraničí se doručují pomaleji do ČR,“ komentuje dění kolem koronaviru Matěj Kretík, zakladatel kreativní a kontentové agentury Bookin, která spolupracuje s předními českými influencery.

Příprava může snížit dopady škod

Ne vždy je to bohužel možné, ale každá firma by měla mít krizové plány pro různá rizika, i ta s nižší mírou pravděpodobnosti. „Máme stanovený plán postupu v případě výrazného oslabení provozní části naší firmy tak, abychom zvládli vykrýt a doručit zásilky klientů dle zadání. Případně si dokážu představit pokles poptávky ze strany Německa nebo pokles dodání zásob dílů z Číny na kompletaci výrobků našich klientů, kteří je prodávají a s námi přepravují,“ říká Přemysl Lukeš, výkonný ředitel kurýrní společnosti Der Kurier.

Zásilky z ostatních zemí

Firmy také často bojují se zásilkami ze zemí, kde se koronavirus rozšířil do velké míry. Problémy nastávají zejména v případě Číny, která je pro mnohé české firmy důležitým vývozcem. „Prozatím nevidíme žádný vliv na samotné prodeje, nicméně koronavirus způsobil menší problém s dodavateli vstupních surovin do našich produktů. Některé extrakty bylinek dovážíme z Číny a vzhledem k současné situaci a opožděným zásilkám jsme museli hledat vhodnou alternativu z jiných zemí. Nicméně věříme, že se brzo situace uklidní a vše se vrátí do normálního režimu,“ říká David Buchta z firmy PRIMULUS, ostravské firmy, která vyrábí doplňky stravy pro muže.

Nepřímý vliv omezení

Na některé firmy se může nepřímo vztáhnout omezení jejích klientů. Přímý dopad to nemá, ale u našich zákazníků to vnímám, což pak má nepřímý dopad na mírný pokles u některých zákazníků. Například cestovní kanceláře, tam je dopad citelný, zvláště pokud dělají luxusnější zájezdy do Číny. Jiní naopak nezaháleli a na své e-shopy objednali roušky, mýdla apod. Preventivní pomůcky, tam to má dopad opačný,“ popisuje Jan Skovajsa, spolumajitel a CEO z myTimi.

Denně česká vláda, ale i vlády dalších zemí, zavádějí nová a přísnější opatření. Již nyní je jasné, že dopady na ekonomiku budou znatelné. Záleží zejména na tom, jak dlouho opatření potrvají.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!