Na českém trhu se stále objevují padělky DPF filtrů

25. května 2020, 17:17

Do evropské databáze nebezpečných výrobků RAPEX se nově dostaly podvodné filtry pevných částic od neznámého výrobce. Už dříve se objevily pochybnosti o kvalitě DPF filtrů od některých polských výrobců, kde akreditované státní testy prokázaly, že výrobek nesplňuje homologaci pro emisní limity a neobsahuje žádné z deklarovaných vzácných kovů. Problematické mají být ale až padělky těchto filtrů. Prodejci proto teď musí typy s neprokazatelným původem stáhnout z trhu. Zatím se tak ale nestalo všude a zákazníci proto musí být obezřetní.

„Kvalitní filtry pevných částic se prodávají v cenové relaci od 20.000 do zhruba 60.000 Kč, kvůli nutnému obsahu vzácných kovů to není levná záležitost. Nedivím se proto, že se na českém trhu objevují i padělané výrobky s cenou i méně než 5.000 Kč. Tyto filtry ale nesplňují homologaci, klíčové vzácné kovy ani neobsahují a zákazník tak vlastně kupuje jen kus plechu,“ informuje europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se problematikou dlouhodobě zabývá a díky opakovaným interpelacím u Evropské komise významně přispěl k tomu, že se podvodné filtry do databáze RAPEX dostaly.

Nefiltrované výfukové zplodiny totiž mají rakovinotvorné účinky.

Nemluvíme tu o nějakém celkově neškodném doplňku stravy, ten padělaný filtr je vysoce nebezpečný. Kromě negativních emisních vlivů má dopad i na technický stav vozidla, kdy jeho montáž může způsobit poškození motoru,“ vysvětluje odborník na náhradní díly Josef Förster.

Někteří prodejci nerespektují zákaz prodeje padělků

Všechny filtry s neprokazatelným původem by teď měli kvůli zmiňovanému záznamu v databázi RAPEX prodejci stáhnout. Co jsme ale projížděli nabídky na různých e-shopech, ještě se tak zdaleka nestalo a doporučuji tak všem maximální opatrnost. Dobrým varováním je ta až podezřele nízká cena,“ doplňuje Zdechovský.

„I přes zápis v RAPEXu tak bohužel stále dochází k podvodům na zákaznících a naše silnice brázdí více a více vozů s nefunkčním emisním systémem. Jako by nestačilo, že průměrné stáří vozového parku v těchto dnech překročilo 15 let a v EU tak patříme k zemím s jedním z nejvyšších průměrů stáří vozidel,“ říká závěrem Förster.

Reportáž České televize k zjištěním o padělcích – ZDE

Záznam v databázi RAPEX – ZDE

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 26. května 2020, 9:11 0 0

V na začátku roku 2017 jsme toto oznámili Ministerstvu dopravy, společnosti SISA (ta nás chtěla zažalovat kvůli pomluvě a nechtěli se o problému vůbec bavit), Policii ČR a České obchodní inspekci. Ministerstvo dopravy jsme opakovaně urgovali, ale bez odpovědi, jen že na tom pracují... Po třech letech tohle... Když už se stačily vyprodat všechny tyhle šmejdy. Jakoby s tím někdo čekal, až se to ze skladů nejdřív vystěhuje a vymete to zákazníkům peněženky. SME neodhalily od té doby ani jeden případ. Jsou stejně jako STK v tomto státě zbytečné. Zde je protokol jednoho z případů, jak to s takovým autem končí: https://www.fcd.eu/story/index/7618

Odpověď

Vojta, 27. května 2020, 9:49 0 0

Staré auto má jednodušší konstrukcí, opravíte ho kdekoliv....... , nové vozidlo tak to neopravíme, lidi kupujte si prosím vás starší automobily, protože je za nimi i určitý příběh

Odpověď