Aftermarket v centru evropského automobilového průmyslu – shrnutí konference FIGIEFA 2024

31. října 2024, 14:12

Na konferenci FIGIEFA 2024 se sešlo téměř 250 lidí z pětadvaceti evropských zemí. FIGIEFA je Mezinárodní federace nezávislých distributorů automobilových výrobků, která byla založena v roce 1956. Sdružuje klíčové hráče na trhu s náhradními díly. Společnosti, které zastupuje, obsluhují více než 400.000 nezávislých (i autorizovaných) autoservisů, které pokrývají 80 % trhu oprav a údržby vozidel. Na konferenci se sešli členové FIGIEFA, zástupci dodavatelů dílů a dalších zainteresovaných stran z automobilového průmyslu, jakož i rozhodující činitelé z Evropské komise a Rady.

Konference FIGIEFA

Co se dělo na konferenci FIGIEFA 2024?

Na začátku konference představila výzkumná společnost Roland Berger novou studii, která ukazuje významný přínos aftermarketu (IAM) pro evropské hospodářství a mobilitu. Zpráva zdůraznila, jak IAM podporuje konkurenceschopnost evropského průmyslu, sociální soudržnost a pomáhá Evropě dosahovat cílů udržitelného rozvoje. IAM je trh s hodnotou 73 miliard eur, přičemž se jedná pouze o sektor s náhradními díly (přibližně 62 % celkového trhu s náhradními díly), a hraje zvláštní roli v oblasti servisu a oprav vozidel starších čtyř let. Tento segment zahrnuje přibližně 195 milionů vozidel, což je 70 % vozidel, která v současné době jezdí po evropských silnicích.

Tyto údaje nabývají ještě většího významu v rámci Plánu průmyslové konkurenceschopnosti, na němž pracuje komise pod vedením Ursuly von der Leyenové. Renate Nikolayová, zástupkyně generálního ředitele DG Connect, zdůraznila ambici komise vést Evropu k digitální transformaci s ohledem na nařízení EU, aby se toto období stalo „digitálním desetiletím“ Evropy. Zdůraznila potřebu vytvořit konkurenční prostředí, v němž nezávislí operátoři nebudou čelit překážkám, které souvisejí s omezeným přístupem k datům nebo překážkami na trhu.

Podobně hovořil i Mark Nicklas, zástupce jednoho z orgánů Evropské komise, který vyzdvihl práci na přechodových cestách mobility, zaměřenou na „dvojí transformaci“ (ekologickou a digitální) jako hnací sílu konkurenceschopnosti evropského trhu. Hovořil o tom, jak může aftermarket přispět k této práci a jaké rámcové podmínky, včetně regulačních, jsou zapotřebí, aby bylo možné plně využít jeho potenciál.

Thomas Aukamm se zabýval otázkou opravitelnosti vozidel. Nové konstrukční přístupy výrobců vozidel, pokud jde o součásti karoserie, představují z hlediska oprav značnou výzvu. Opravy po nehodě, které byly dříve jednoduché, mohou nyní vést k rozhodnutí o totální škodě, protože opravy se stávají neekonomickými. To představuje výzvu i pro elektrická vozidla: Christoph Schön z LKQ dodává, že „náklady na výměnu baterie mohou rychle překročit zůstatkovou hodnotu vozidla“.

Christoph vysvětlil, že problém opravitelnosti je složitější, protože některá kybernetická bezpečnostní opatření výrobců ztěžují použití repasovaných dílů. To je příklad situace, kdy se digitální a environmentální cíle ne vždy shodují a je třeba o nich koordinovaně přemýšlet. IAM může významně přispět k oběhovému hospodářství opětovným využitím stávajících dílů a zajistit ekologické a nákladově efektivní opravy.

Louise Wohrne, ředitelka pro udržitelnost ve společnosti MEKO a předsedkyně oborové iniciativy FAAS (Forum for a Sustainable Secondary Market), se rovněž dotkla tématu udržitelnosti a poskytla širší pohled na to, jak se jednotlivé společnosti a IAM mohou stát lídry a těžit z udržitelných postupů (od skladování, balení, efektivních a místních dodávek až po recyklaci a repasování náhradních dílů) a technologických inovací.

Hans-Christian Brockmann, generální ředitel společnosti eccenca, představil, jak by aftermarket mohl využít technologii umělé inteligence pro zvýšení efektivity. Ukázal, jak umělá inteligence podporuje každodenní úkoly zaměstnanců v různých odvětvích, a naznačil, že tato technologie by mohla být nástrojem, který pomůže překonat výzvy v oblasti lidských zdrojů.

Paul Kummer, partner společnosti Berylls, se ve své nejnovější studii věnoval tomu, jak by snahy společností a podnikatelů v IAM o zachování volné hospodářské soutěže mohly být ohroženy klíčovými technologickými trendy, pokud nebudou podpořeny vhodnou regulací ze strany EU. Společnost Berylls identifikovala 5 klíčových faktorů zásadního významu, mezi něž patří nárůst počtu chráněných dílů, kybernetická bezpečnost a vzdálený přístup k datům generovaným vozidly. Tyto faktory samy o sobě mohou do roku 2035 změnit současnou rovnováhu mezi výrobci vozidel a IAM, a to rozhodujícím způsobem ve prospěch prvně jmenovaných. Bez regulačního zásahu existuje velmi vysoké riziko vážného narušení trhu, na které nakonec doplatí evropští spotřebitelé. Jak vysvětlil Kummer, „pokud zákonodárci EU nezakročí a nezajistí rovné podmínky, budou muset evropští spotřebitelé platit za údržbu a opravy svých vozidel téměř o 40 miliard EUR ročně více.“

Téma kybernetické bezpečnosti a kódování dílů patří ke klíčovým faktorům, které ovlivňují vývoj trhu. Nuno Carvalho, ředitel pro rozvoj ze společnosti GrupEINA Portugal, zdůraznil, že pro autoservisy je to již nyní problém a že bez nabídky vzdálených služeb bude jejich práce značně ztížena.

Robert Stevens, ředitel servisní a technologické sítě společnosti GroupAuto International, vyzdvihl jeden z aspektů zmíněných Kummerem, a to přístup k informacím o opravách a údržbě a zejména k informacím o náhradních dílech specifických pro dané vozidlo. Potíže se získáváním těchto informací od výrobců OEM často nutí distributory posílat mnoho dílů do servisů a následně přijímat vratky. Navzdory jasnému rozhodnutí Soudního dvora EU z roku 2024, které ukládá povinnost poskytovat přesné informace, není tato povinnost stále zcela uplatňována.

Craig Feather ze společnosti Enterprise Mobility dále hovořil o hodnotě přístupu k datům generovaným vozidly a o tom, jak by to mohlo ovlivnit správu vozového parku, zejména prostřednictvím efektivních a včasných oprav a údržby. IAM má díky své rozsáhlé síti servisů dobré předpoklady k poskytování těchto služeb. Paul Kummer dodal, že klíčový je regulační zásah, protože kontrola výrobců nad těmito údaji jim dává nespravedlivou výhodu tím, že směřují zakázky do partnerských servisů, což poškozuje IAM.

Lukasz Rosiński z Generálního ředitelství EK vysvětlil, že Komise si je vědoma problémů, které předložil IAM, a v současné době posuzuje, co lze pro jejich řešení udělat. Provádění některých nařízení probíhá, ale některé otázky vyžadují hlubší analýzu a k dalšímu postupu je zapotřebí více času.

Konference byla zakončena výzvou zákonodárcům EU, aby uznali IAM jako klíčový prvek automobilového průmyslu. Průmysl celého životního cyklu vozidla by měl být nedílnou součástí průmyslové strategie Evropské komise pro automobilový průmysl. Kromě toho musí evropští politici i nadále usilovat o zachování spravedlivých podmínek pro všechny hospodářské subjekty. Tím se posílí hospodářská konkurenceschopnost, inovační kapacita odvětví a spotřebitelé budou mít na výběr z cenově dostupných, moderních a ekologických opravárenských služeb pro svá vozidla.

Konference FIGIEFA se konala 24. října v Bruselu. Portály MotoFocus byly mediálním patronem této akce.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!