Evropský automobilový dodavatelský průmysl již zažívá značné narušení v důsledku nedávných čínských omezení vývozu vzácných nerostů a magnetů. Tato omezení vedla k odstavení několika výrobních linek a závodů po celé Evropě a v nadcházejících týdnech se očekávají další dopady v důsledku vyčerpání zásob. Současné problémy podtrhují význam konstruktivní spolupráce mezi Čínou a EU pro zajištění stabilních a odolných dodavatelských řetězců pro globální automobilový průmysl.
Dané komponenty jsou důležité jak pro vozidla se spalovacím motorem, tak pro vozidla s elektrickým pohonem, což poukazuje na rozsáhlé důsledky těchto opatření. Od začátku dubna byly čínským úřadům předloženy stovky žádostí o vývozní licence, avšak zdá se, že jen přibližně čtvrtina z nich byla schválena. Postupy jsou v jednotlivých provinciích neprůhledné a nejednotné, přičemž některé licence byly zamítnuty z procedurálních důvodů a jiné vyžadují zveřejnění citlivých informací o duševním vlastnictví.
Ačkoli kontroly vývozu zboží dvojího užití nejsou ničím neobvyklým, tato opatření jsou obvykle založena na transparentním posouzení rizik a prováděna s dostatečným časovým předstihem, aby bylo možné je upravit. Současný přístup nejenže představuje riziko narušení obchodu, ale také podkopává důvěru v globální dodavatelský řetězec.
„Vzhledem k hluboce provázanému globálnímu dodavatelskému řetězci čínská vývozní omezení již nyní zastavují výrobu v evropském dodavatelském sektoru,“ uvedl Benjamin Krieger, generální tajemník CLEPA. „Naléhavě vyzýváme EU i čínské orgány, aby zahájily konstruktivní dialog a zajistily, že proces udělování licencí bude transparentní, přiměřený a v souladu s mezinárodními normami.“
Čína a Evropa mají společný zájem na ochraně integrity globálních dodavatelských řetězců a obchodu. Čínští dodavatelé trvalých magnetů jsou závislí na svých evropských zákaznících stejně jako evropští výrobci na čínských materiálech. Trvalá narušení budou posilovat probíhající úsilí Evropy o diverzifikaci zdrojů a investice do vývoje elektromotorů bez vzácných zemin. Tato opatření však nenabízejí krátkodobá řešení a nemohou řešit akutní rizika, kterým v současné době dodavatelské řetězce čelí. Ohrožují také automobilovou výrobu a tisíce pracovních míst v Evropské unii.
Komentáře