Inovace představené na Michelin Challenge Bibendum demonstrují efektivní používání mat

18. července 2011, 0:00

Michelin představí v Berlíně na Challenge Bibendum 2011 5 typů inovací pneumatik a 3 zcela průlomové technologie, které se netýkají jen pneumatik.

Všechna nabízejí řešení hlavních problémů, kterým v současnosti čelí sektor silniční dopravy. Ať již se jedná o samoopravnou pneumatiku, pneumatiku pro nákladní automobily, která uveze zátěž až 5 tun, motorizované kolo nebo palivový článek, všechny inovace Michelinu se snaží co nejefektivněji využívat materiály používané při výrobě.

Mimo to zvýšení celkového počtu kilometrů, které je pneumatika schopna najet nebo zlepšení její energetické efektivity neznamená, že dojde ke zhoršení vlastností pneumatiky v jiné oblasti, jako je například bezpečnost. 

První samoopravná pneumatika
Samoopravná pneumatika představuje praktickou odpověď pro uživatele, který očekává bezpečnou, ekonomickou pneumatiku, která je zároveň symbolem závazku optimalizovat využívání materiálů. Pneumatika, kterou je potřeba méně často měnit, je schopna celkově najet více kilometrů.

Tyto pneumatiky Michelin pro osobní automobily mohou přejet přes hřebíky, aniž by došlo k jakémukoliv poklesu tlaku v nich. Jsou vyrobeny z unikátní směsi gumy, která okamžitě zaplní díry v dezénu. Mimo to mají všechny ostatní vlastnosti, kterými se vyznačují
pneumatiky Michelin, jako je bezpečnost, celkový počet najetých kilometrů a energetická efektivita. Znamená to tedy, že tato nová klíčová charakteristika nijak neomezuje ostatní vlastnosti pneumatiky. Materiály použité při její výrobě podtrhují strategický závazek
Michelinu usilovat o vyváženost všech vlastností pneumatik.

Nové složení gumy je stabilní, což znamená, že nedochází k “splaknutí” pneumatiky, což by se mohlo stát například u dlouhodobě zaparkovaného vozidla. Použití nové směsi také nepřináší žádné vibrace. Nové řešení Michelinu nijak neovlivňuje další vlastnosti
pneumatiky, zejména valivý odpor, který má vliv na spotřebu paliva.

V Evropě dochází k propíchnutí pneumatik přibližně každých 75.000 kilometrů, ale například na silnicích v některých zemích v jihovýchodní Asii se tak stane každých 3.000 kilometrů. Tato čísla dokazují, jak jsou podobné inovace důležité. Samoopravná
pneumatika představuje mimořádnou příležitost zejména pro rozvojové trhy. Vzhledem k dramatickému nárůstu počtu automobilů na silnicích v Číně je tato inovace zcela jednoznačně spojována s očekáváním nárůstu dostupnosti mobility.

Nové pneumatiky nabídnou uživatelům luxus klidné mysli. Všichni motoristé se obávají propíchnutí pneumatiky a vidiny nutnosti měnit pneumatiku za nepříjemných nebo dokonce nebezpečných okolností. Samoopravná pneumatika, kterou Michelin vyvinul, je
reakcí právě na tato očekávání zákazníků a nabídne jim příležitost jezdit skutečně s klidnou hlavou, protože uživatel ani nezaregistruje, že došlo k propíchnutí pneumatiky.

Z pohledu životního prostřed má tato pneumatiky hned dvě výhody. Za prvé, sníží se potřeba náhradních pneumatik, což znamená, že je nutné pro překonání určité vzdálenosti vyrobit méně pneumatik.

Za druhé, eliminace náhradních pneumatik znamená prostornější interiér automobilů, a tím pádem také významné snížení celkové váhy vozidla. Odpadá i nutnost vozit ve voze hever a mít v autě prostor na uskladnění náhradní pneumatiky. Ve výsledku je pak vozidlo o 30 kg lehčí, což odpovídá prostoru o velikosti 80 litrů. Snížená spotřeba paliva, která díky tomu vznikne, je plně v souladu se snahou Michelinu chránit životní prostředí. V městském provozu se emise CO2 sníží o 1,9 gramů na kilometr. Díky enormnímu úsilí a snaze techniků Skupiny bylo možné zaregistrovat 15 patentů spojených s touto novou pneumatikou, jejíž uvedení na trh bude znamenat jedinečný technologický průlom. 

Nová pneumatika pro nákladní vozy: Větší užitné zatížení a snížení spotřeby energie zároveň
73% veškeré mezistátní přepravy v Evropě a většina přepravy zboží celosvětově probíhá prostřednictvím silniční dopravy. Proto se tedy problémy související s materiály dotýkají i přepravního průmyslu. Michelin proto vyvinul pneumatiku, která uveze těžší náklad bez toho, aby bylo to jakkoliv ovlivnilo její dlouhou životnost a bezpečnost, které jsou poznávacími znaky všech pneumatik MICHELIN.

Nová pneumatika uveze zátěž až 5 tun. Její výhodou je fakt, že přívěs se dvojitou nápravou vybavenou těmito pneumatikami uveze stejnou zátěž jako přívěs s trojitou nápravou. Díky tomu se celkově sníží váha vozidla o 900 kilogramů, kamiony spotřebují
méně paliva a uvezou více zboží, takže celkově stoupá jejich produktivita.

Nová pneumatika také nabízí svým uživatelům optimální bezpečnost a ujede stejný počet kilometrů. 

Pneumatiky v nových velikostech:
Sada malá pneumatika/malé kolo, vysoká a úzká pneumatika Výzkumné a vývojové týmy Michelinu se kromě chemického složení a fyzických vlastností pneumatiky zabývají také vývojem nových sad pneumatik a kol.

Na základě analýzy budoucích překážek, se kterým se budou potýkat výrobci automobilů při navrhování nových městských, elektrických, ale také hybridních vozidel vyvinul Michelin tyto sady pneumatika-kolo ve zcela nových velikostech.

Díky modifikaci velikosti standardní pneumatiky způsobil Michelin velmi efektivně revoluci v pneumatikářském průmyslu. Skupina přenáší své možnosti inovovat výrobky na pomyslně vyšší úroveň, protože nové pneumatiky, které vyvinula – ať již menší (10ti
palcové) nebo vyšší (19ti palcové) – splňují stejné standardy materiálové efektivity, a přitom si zachovávají své optimální vlastnosti v oblasti bezpečnosti a ochrany životního prostředí. 

Michelin sada malá pneumatika/kolo
Michelin vyvinul velmi malou, 10ti palcovou pneumatiku a kolo (175/70 R10), které vykazují stejné vlastnosti při jízdě na silnici jako 14ti palcová pneumatika (175/65 R14).

Michelin sada pneumatika/kolo je stejně přilnavá k povrchu a brzdí stejně efektivně jako pneumatika, která je součástí originální výbavy vozu.

Na výrobu těchto nových prototypů je potřeba méně materiálů, aniž by tím byl jakkoliv ovlivněn celkový počet možných ujetých kilometrů. Pneumatiky navíc pomáhají snižovat spotřebu paliva.

Opravdovou inovací je fakt, že tato malá pneumatika je schopna snést zátěž až o 15% větší než pneumatiky stejné velikosti a zabere méně místa.

Síla Michelinu také spočívá ve schopnosti nabídnout toto nové řešení bez negativního vlivu na další vlastnosti pneumatiky, zejména bezpečnost a životnost. Kromě toho má však inovace navržená Michelinem i další pozitiva. Montáž pneumatiky malé velikosti na auto znamená, že prohlubeň určená pro kolo zabírá méně prostoru. Vnitřní prostor vozu – pod kapotou, uvnitř části pro pasažéry a v kufru – je také větší než u vozu s běžnými pneumatikami, takže mají výrobci automobilů prostor pro změny designu vozů. Díky novým pneumatikami se může vozidlo se 4 sedadly snadno proměnit na 5ti sedadlové, což znamená, že výrobci vozidel již nemusí přizpůsobovat design vozidla velikosti pneumatik. Jinými slovy, Michelin sada malá pneumatika/kolo znamená převratnou změnu na automobilovém trhu.

Výhody tohoto nové řešení jsou skutečně významné – celková váha vozidla se sníží o téměř 40 kilogramů. To má zejména pro výrobce městských vozidel velký význam, protože nižší váha vozidla znamená větší možnost manévrování s vozem. Kromě toho, že odpovídá všem důležitým bezpečnostním a energetickým standardům Michelinu, nabízí tato nová sada také větší pohodlí. A to je pro zákazníky Skupiny z řad výrobců automobilů skutečně důležité. 

Nová vysoká a úzká pneumatika Michelin
Tato nová pneumatika Michelin (155/70R19) má větší průměr než většina běžně dostupných pneumatik pro automobily. Díky svému průměru je také energeticky účinnější.

Dojezd na baterii se zvýší až o 5%, protože pneumatika potřebuje k ujetí stejné vzdálenosti méně otáček. Větší průměr pneumatiky a skutečnost, že je užší, tak zlepšují její aerodynamické vlastnosti. Nový průměr pneumatiky přispívá také k lepší přilnavost k
povrchu a pozitivně ovlivňuje její celkovou životnost.

Kromě snížení spotřeby paliva umožní tato nová velikost výrobcům automobilů kompletně přepracovat design vozidel.

Budoucí generace pneumatik šetřících palivo
Od roku 1992 vyvinul Michelin již 5 generací palivově úsporných pneumatik pro automobily a 3 generace pneumatik pro nákladní vozy. Společně snížily celosvětově spotřebu paliva o téměř 14 miliard litrů a emise CO2 o 35 milionů tun.

Pneumatiky Michelin se dále vyvíjejí. Budoucí generace pneumatik s označením GREEN X budou pro svůj pohyb vyžadovat ještě méně paliva.

Ve snaze dosáhnout takovýchto mimořádných výsledků pracuje Michelin na úpravách všech částí pneumatiky, kterých je více než 200 a zároveň také na stavbě pneumatiky a designu dezénu, který přichází do kontaktu s povrchem silnice.

Od roku 1992, kdy byla na trh uvedena první pneumatika šetřící palivo, se valivý odpor, který má největší vliv na spotřebu paliva a emise CO2, snížil o více než 40%.

Michelin dosahuje úspor paliva, aniž by to jakkoliv negativně ovlivnilo ostatní důležité vlastnosti pneumatiky, jako je například bezpečnost a celkový počet najetých kilometrů.

Bezpečnost při brzdění na mokrém povrchu je dokonce lepší – například u pneumatiky MICHELIN ENERGY Saver došlo ke zkrácení brzdné dráhy o 3 metry.

Životnost pneumatiky je také lepší – pneumatika je schopna ujet o několik tisíc kilometrů více než běžná pneu. A pokud pneumatiky vydrží déle, znamená to, že je jich potřeba vyrobit a recyklovat méně. A to je velmi jasný příklad toho, jak Michelin efektivně využívá
materiálové zdroje.

Inovační strategie skupiny je velmi dlouhodobě orientována tak, aby mobilita byla v budoucnu šetrnější k životnímu prostředí, a zároveň byla pro uživatele mnohem bezpečnější.

Zdroj: michelin.cz

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!