Výrobci automobilů se shodují: “Správně zvolená pneumatika mění vše”

, 26. září 2011, 0:00

Zcela nový hypersportovní sedan vybavený vysoce výkonnými pneumatikami Michelin, hybridní vozidla dodávané exkluzivně s vysoce energeticky účinnými pneumatikami Michelin a velký prototyp schopný uvézt 9 pasažérů vybavený koncepčními pneumatikami Michelin …

Co je tedy společným jmenovatelem nového BMW M5, Opelu Ampera a konceptu vozu Citroën D11, které jsou představovány na Frankfurtském mezinárodním autosalonu 2011? Každé z těchto tří vozidel představuje novou koncepci silniční dopravy, ale všechny se spoléhají na pokrokové technologie Michelinu, které jim zajistí efektivní kontakt s povrchem vozovky.

Michelin dodává všem těmto výrobcům vozidel – i všem motoristům – pneumatiky, které jsou schopny splnit jejich různé požadavky. Aby toho byl schopen, převádí Michelin do praxe svou strategii, která se zaměřuje na navrhovaní a výrobu pneumatik, které od svých uživatelů nevyžadují žádné kompromisy. Stručně řečeno, zlepšení vlastností v jedné oblasti není nikdy na úkor vlastností v oblasti jiné. Tento závazek tvoří středobod strategie Skupiny a lze ho nalézt u stánku Michelin na 64. Frankfurtském mezinárodním autosalonu.

„Správně zvolená pneumatika mění vše“ – tak zní ústřední motto první celosvětové kampaně Michelinu, který se objevuje na televizních obrazovkách, v tisku a na různých webech v severní Americe od konce roku 2009 a v Asii a Evropě (včetně Ruska) od roku 2010. Její šíření do dalších částí světa pokračuje i v roce 2011.

Na Frankfurtském mezinárodním autosalonu 2011 je možné shlédnout 3D prezentaci celé kampaně. Přenáší návštěvníky do světa, ve kterém Bibendum – slavný Panáček Michelin pomáhá motoristům v nesnázích a nabízí jim správné pneumatiky.

Ale co to vlastně jsou „správné pneumatiky“? Kombinují v sobě 3 odlišné vlastnosti: zvýšenou bezpečnost díky své mimořádné přilnavosti k povrchu, snahu snížit spotřebu paliva (a tím také emise uhlíku vypouštěné do ovzduší motory s vnitřním spalováním) a vetší počet celkově najetých kilometrů . To je právě onen vyvážený výkon pneumatik Michelin ve všech třech oblastech. Když Michelin tvrdí, že“správná pneumatika mění vše“, není to jen slogan. Je to skutečnost, kterou výrobci automobilů sami potvrzují.

Od doby svého uvedení na trh před přibližně třemi lety byla 4.generace pneumatik MICHELIN ENERGY™ Saver díky svým vyváženým vlastnostem certifikována pro používání na téměř 150 vozidlech vyráběných předními výrobci, což je naprosto ojedinělý úspěch.

Právě tyto certifikace jsou také důkazem toho, že výrobci automobilů pohlížejí na energeticky úsporné pneumatiky Michelin jako na způsob, jak zlepšit energetickou vyváženost svých vozidel, aniž by museli ustupovat z požadavku maximální bezpečnosti.

Tento zásadní trend bude mít pro výrobce automobilů ještě větší význam, protože do hry vstupují velmi přísná legislativní opatření. Nařízení Evropské komise č. 443/2009 nastavuje systém přísných pokut, které budou od počátku roku 2012 uplatňovány právě na výrobce automobilů, jestliže jejich vozidla překročí nastavené hranice emisí CO2. 

Mezi lety 2012 a 2018 budou výrobci penalizování u každého nově prodaného vozidla takto:
– Překročení emisí do 1 gramu: pokuta 5 EUR za gram CO2 na kilometr.
– Překročení emisí v rozmezí 1 až 2 gramy: pokuta 5 EUR, plus 15 EUR za gram emisí, které překračují množství 1 gramu.
– Překročení emisí v rozmezí 2 až 3 gramů: pokuta 20 EUR, plus 25 EUR za gram emisí, které překračují množství 2 gramů.
– Překročení emisí o více než 3 gramy: 45 EUR, 95 EUR za gram emisí, které překračují množství 3 gramů.
– Od roku 2019: 95 EUR za gram CO2 na kilometr.

Procento vozidel použitých pro výpočet průměrného množství emisí u každého výrobce vozidel postupně roste: ze 65% v roce 2012 na 75% v roce 2013, 80% v roce 2014 až na 100% v roce 2015.

Ve světlo tohoto vývoje mohou hrát pneumatiky MICHELIN poměrně zásadní roli, protože sami o sobě snižují emise CO2 v průměru o 4 gramy na kilometr, aniž by bylo třeba dále provádět změny na vozidle a především, bez vlivu na další vlastnosti pneumatik.

Proto tedy pneumatiky představují řešení, které lze okamžitě použít. Kromě toho, že odpovídají vysokým standardům Skupiny, vlastnosti pneumatiky ve třech zásadních oblastech pomáhají osvětlit budoucí změny, kterým celosvětově čelí automobilový průmysl.

Proto jsou pneumatiky v centru pozornosti celé řady diskusí, které se v současné době vedou. Je tomu tak i v případě evroských regulačních orgánů, které zavedly poměrně restriktivní opatření týkající se výrobců automobilů. Tato opatření mají pomoci snížit emise CO2. A týká se to také legislativy v Evropě i jinde, protože tyto orgány rozhodly, že bude povinné zveřejňovat u pneumatik určených na výměnu určité charakteristiky.

V neposlední řadě je to také případ nezávislých organizací, které provádějí v mnoha zemích studie a průzkumy mezi motoristy. Regulativní hranice výkonu, které chrání životní prostředí a zvyšují bezpečnost Od listopadu 2012 evropská nařízení určují, že pneumatiky pro osobní automobily – jak před prodejem, tak v jeho průběhu – musí být označeny štítkem se třemi typy informací: dopad pneumatiky na palivovou účinnost vozidla (viz nákres č. 1 níže), schopnost brzdit na mokrém povrchu (č. 2), a vnější úroveň hluku (č. 3). 

Kromě toho, že poskytne motoristům nakupujícím pneumatiky specifické informace o pneumatice, má tento systém značení ještě jeden zásadní cíl. Aby se vůbec mohly prodávat, musí pneumatiky dosáhnout minimální hranice ve všech 3 oblastech, které jsou uváděny na štítku.

Mimo to je nové nařízení zcela v souladu s očekáváním evropských motoristů. Ve studiích, které po dobu 5 let prováděla mezi evropskými řidiči společnost TNS Sofres, se vyjádřovali motoristé velmi jednoznačně k významu bezpečnosti a bezúdržbové jízdy a jako svou třetí prioritu uváděli celkové náklady na pneumatiku.

Michelin je tedy takto propojen s budoucí legislativou, a nabízí komplexní řešení tohoto problému se zaměřením na vyváženost vlastností, včetně dlouhé životnosti pneumatik. Před téměř 20 lety začaly výzkumné a vývojové týmy Skupiny navrhovat pneumatiky schopné snižovat spotřebu paliva – a tím také emise CO2 – aniž by tím jakkoliv negativně ovlivnily jejich další klíčové vlastnosti.
Jedním z milníků při vývoji pneumatiky bylo v roce 1992 rozhodnutí Michelinu využít při výrobě gumové směsi siliku. Tím se také vyřešily následující problémy:
– S každým otočením kola se pneumatika při kontaktu se silnicí deformuje pod tíhou zátěže. Jestliže se zdeformuje její struktura, jednoltivé komponenty se zahřívají a dochází ke ztrátě energie přenášené z motoru. Snížením vytváření tohoto tepla je možné
snížit spotřebu paliva a tím následně i emise CO2.
– Nicméně velmi krátké brzdné vzdálenosti vyžadují, aby byl povrch pneumatiky, který je v neustálém kontaktu se silnicí, schopen se velmi rychle zahřát.

Problém spočíval v tom, jak snížit vytváření tepla a zároveň vyrobit pneumatiku schopnou rychlého zahřátí. Řešení těchto dvou problémů se vzájemně nevylučuje, pokud se výrobce může spolehnout na high-tech řešení jako je například použití siliky a moderní výrobní metody. A proto je schopnost Michelin inovovat tak významná. Pneumatiky Michelin, které mají na straně označení GREEN X, vytvářejí za jízdy jen velmi málo tepla, a zároveň snižují spotřebu paliva. Zároveň jsou schopné se rychle zahřát na krátkou dobu v případě brzdění, čímž zkracují vzdálenost, kterou vozidlo potřebuje při brzděná pro své úplné zastavení.

První generace pneumatik MICHELIN ENERGY™ – které také byly první s označením GREEN X na boční straně – byla uvedena na trh v roce 1992. Jejich vývoj ukázal tu správnou cestu k dnešní generaci řady MICHELIN ENERGY™ Saver.

 

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!