Většina řidičů si uvědomuje, že prémiové pneumatiky, které jsou často dražší, se vyplatí nejen díky úsporám na palivu, ale také hlavně kvůli bezpečnosti nebo delší životnosti.
To potvrzuje i průzkum Nokian Tyres – 87 % řidičů v Rumunsku vnímá prémiové pneumatiky jako bezpečnější, v Bulharsku 70 % řidičů, v Itálii 61 %, ve Francii a Německu 59 %, v Polsku 58 % a v České republice pak 54 % řidičů.
Běhoun na levných pneumatikách může sice na první pohled vypadat podobně jako u prémiových, ale většinou neexistuje způsob, jak zaručit jeho spolehlivý výkon. Prémiové pneumatiky nejprve totiž prochází složitým procesem vývoje a testování. Kvalitní výrobci jako Nokian Tyres nejprve vyrobí několik prototypových pneumatik, které slouží jako výchozí článek pro vývoj a testování jednotlivých částí; důležitý je například správný poměr mezi kostrou pneumatiky a směsí speciální pryže pro daný typ.
„Rozdíly mezi kvalitními a levnými či nízkorozpočtovými pneumatikami jsou nejznatelnější v extrémních podmínkách, jako je brzdění na mokrém povrchu, při riziku vzniku aquaplaningu a při jízdě na hranici limitů. Prémiová pneumatika je jako bezpečnostní pás: většinu času ji nepotřebujete, ale v obtížných situacích může zachránit život vám i ostatním,“ vysvětluje Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky Nokian Tyres.
Výrobci prémiových pneumatik své výrobky proto podrobují rozsáhlému testování. Kvalitní pneumatiky procházejí ve vývojové fázi až 300 různými testy. U společnosti Nokian Tyres to znamená nepřetržité testování na testovacích přístrojích a různorodé testování na reálných vozech.
U společnosti Nokian Tyres to znamená nepřetržité testování na testovacích přístrojích a různorodé testování na reálných vozech – například ve vlastním testovacím centru White Hell (Bílé peklo) ve finském Ivalu, v létě v testovacím centru přímo ve městě Nokia a na různých středoevropských závodních tratích.Je velice pravděpodobné, že levné pneumatiky neprošly tak důkladným zkoumáním a testy.
Pneumatiky hrají klíčovou roli v bezpečnosti silničního provozu
Více než dvě třetiny řidičů ve vybraných evropských zemích chápe pneumatiky jako velmi důležitý bezpečnostní prvek silničního provozu. Nejvíce je tomu tak v Rumunsku – 91 %, dále v Bulharsku 89 %, Itálii 87 %, Německu 85 %, Polsku 79 %, v České republice 78 %, nejméně pak ve Francii, kde 65 % řidičů vnímá pneumatiky jako důležitý parametr z hlediska silniční bezpečnosti.
„Je zcela správné se domnívat, že pneumatiky jsou pro automobil a tím pádem i pro bezpečnost silničního provozu velmi významným bezpečnostním prvkem. Přenášení sil potřebných k řízení, brzdění a zrychlování mezi vozidlem a povrchem vozovky zprostředkovávají právě pneumatiky. Jsou proto nejaktivnějším bezpečnostním prvkem každého vozidla. I když se jedná o pouhé čtyři plošky o velikosti lidské dlaně, udržují vozidlo na vozovce a starají se o to, abyste nikdy neztratili kontrolu nad vozem,“ upozorňuje Matti Morri, vedoucí centra péče
o zákazníky Nokian Tyres.
Kvalita, údržba i správná hloubka dezénu jsou rovněž klíčové
Řidiči by nicméně měli mít stále na paměti, že i ty nejlepší letní pneumatiky se nakonec stejně opotřebují. Pokud chtějí snížit spotřebu paliva a zvýšit bezpečnost, je potřeba je pravidelně kontrolovat. Ve většině evropských zemí zákon stanovuje minimální hloubku dezénu na 1,6 milimetru. Nicméně letní pneumatiky
s touto minimální hloubkou již nejsou bezpečné. Riziko se prudce zvyšuje, především za mokrého počasí, od okamžiku, kdy hloubka dezénu klesne pod hranici čtyř milimetrů.
Prémiové letní pneumatiky s nízkým valivým odporem mohou ušetřit až půl litru paliva na každých sto kilometrů a díky vynikající přilnavosti na mokrém povrchu významně zvýšit jízdní bezpečnost. Pneumatiky na hnací nápravě se opotřebovávají v průměru dvakrát rychleji než pneumatiky na řízené nápravě. Proto se doporučuje zaměňovat jejich pozici po každých 8.000 kilometrech. Podstatný je rovněž správný tlak vzduchu v pneumatikách. Tlak huštění doporučený výrobcem vozidla zpravidla zajišťuje největší jízdní komfort. Kontrolujte tlak u svých pneumatik alespoň jednou za měsíc. Ve standardních jízdních podmínkách může mírně zvýšený tlak huštění prodloužit životnost pneumatik a snížit spotřebu paliva.
Komentáře