Manipulace s vrácenými díly je pro distributory náhradních dílů velkou výzvou. Generuje další provozní náklady. Aby bylo možné je snížit, je nutné diagnostikovat důvody, proč autoservisy díly vracejí zpět. Jaké jsou nejčastější důvody, které za tím stojí?
Proč autoservisy vracejí zakoupené díly?
Většina distributorů náhradních dílů se snaží snížit počet vrácených výrobků. Jednou z metod je například vydávání stále přesnějších katalogů, které minimalizují riziko záměny při výběru dílů. Bohužel tomuto procesu příliš nepomáhají výrobci automobilů, kteří často omezují přístup k dílům používaným v daném modelu vozidla nebo o nich poskytují neúplné informace.
Další možné metody snižování vratek narážejí na problémy, které s sebou přináší vysoce konkurenční prostředí. Například zavedení poplatků za nadměrné vracení zboží se nesetkává s pozitivní odezvou autoservisů, které mohou kdykoli změnit svého preferovaného dodavatele.
Rozhodli jsme se zeptat distributorů na nejčastější důvody vracení dílů autoservisy. Z výsledků průzkumu vyplývá, že jsou většinou způsobeny nesprávným výběrem, ale je znepokojující, že více než 1/4 respondentů zaznamenala tendenci objednávat stejný díl u několika distributorů.
Tento, dá se říci nefér, postup zahrnuje objednávání stejného dílu na základě ceny a termínu dodání. Díl, který autoservis dostane jako první (s nejkratší dodací lhůtou), se namontuje do vozidla a místo něj se vrátí nejlevnější díl, který dorazí později. Servisy si také rády dělají zásoby dílů pro případ, že by se plánovaná oprava ukázala být složitější, než se původně zdálo, a budou potřeba i další součástky. Objednáním nadbytečných dílů se opraváři jistí, že zvedák nebude blokován při čekání na další dodávku zboží. Následné vrácení je však na náklady distributora.
Údaje pocházejí ze zprávy, kterou vypracovaly MotoFocus.pl, Santander Bank Polska a Polská agentura pro investice a obchod (PAIH).
Komentáře