Některé zahraniční automobilky se snaží profilovat jako domácí české značky. Jejich prodeje na trhu ojetin však výrazně nedominují ani v regionech, ve kterých se u nás vyrábí.
Prodeje ojetin značky Huyndai v Ostravě jsou dokonce pod průměrem zbytku republiky. Prodá se jich v Ostravě 2,7 procent ze všech tamějších prodejů AAA AUTO. Ve zbytku republiky přitom dosahují o téměř půl procentního bodu více (3,1%). Mírně nadprůměrný je prodej ojetin značky Hyundai v Opavě (3,8%). Vyplývá to ze statistiky AAA AUTO Index, která se tentokrát zaměřila na to, jak u nás od roku 2010 „zdomácněly“ cizí značky s přímou produkcí v České republice.
„Chtěli jsme zjistit, zda cizí značky aut opravdu zdomácněly a nabyly na popularitě. Logické bylo podívat se na prodeje těchto značek zejména v regionech, kde se u nás vyrábí. Předpokládali jsme zde vyšší zájem o ně. Tyto regiony jsme srovnali se zbytkem republiky. Ukázalo se, že prodeje cizích značek spíše odpovídají celorepublikovému průměru nebo jsou dokonce mírně pod ním,“ uvedla generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.
Je-li možné mluvit o zdomácnění některých značek na regionální úrovni, pak se bude nejspíše jednat o značky Citroen a Peugeot. Na kolínsku se jich shodně prodává o 2,5 procentních bodů víc nad průměrem ve zbytku republiky, který představuje 5,1% (Citroen) resp. 6,3% (Peugeot). Prodeje ojetých vozů Toyota jsou na kolínsku naopak mírně pod celorepublikovým průměrem. Podíl jejích prodejů na celkovém odbytu ojetin v AAA AUTO na kolínsku představuje 1,4% a celorepublikově 1,8%. V Kolíně sídlí výroba modelů Citroen, Peugeot a Toyota v místní fabrice TPCA.
Pět nejprodávanějších značek a modelů ojetých vozů AAA AUTO v roce 2012:
Značka | Počet prodaných kusů | Nejprodávanější model | Prodané kusy |
Škoda | 14.556 | Fabia | 6.149 |
Ford | 5.280 | Focus | 1.654 |
VW | 4.249 | Passat | 1.544 |
Renault | 4.136 | Megane | 1.000 |
Peugeot | 3.538 | 307 | 782 |
„Z našich údajů vyplynulo, že cizí značky aut u nás zdomácňují jen pomalu, a to i v regionech, kde představují velmi významné zaměstnavatele. Češi jsou velmi kozervativní a oblíbenost značky Škoda se mění jen obtížně,“ dodala Karolína Topolová. Analýza AAA AUTO Index již dříve prokázala, že prodeje Škody jasně dominují pětce nejprodávanějších značek v AAA AUTO.
Komentáře